مشاور حقوقی شهرداری مشهد گفت: ضابطین خاص قضایی فضای سبز به عنوان بازوی اجرایی قوی، نقش مهمی در جلوگیری از تخریب فضای سبزوحیات جامعه شهری دارند.

جرم قطع درخت جنبه عمومی دارد و قاضی می تواندحکم مجازات جریمه و زندان برای مجرم بدهد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، عباس شیخ الاسلامی که در همایش بازآموزی ضابطین فضای سبزسخن می گفت،حذف درختان از سطح شهرهای پرترافیک و آلوده را یک جرم سنگین و نابخشودنی دانست وگفت: جرم قطع درخت جنبه عمومی دارد که خطرات و آسیب های آن متوجه همه افراد است که برخورد با آن عزم جدی تری می طلبد.

وی افزود فرقی ندارد درخت در حیاط منزل افراد باسد، در باغ شخصی باشد یا در حاشیه خیابان و هیچکس حق ندارد بدون دلیل قانع کننده و توجیه سازمان فضای سبز شهرداری نسبت به قطع یا خشکاندن این درختان اقدام کند.

*لزوم رعایت بی طرفی ورعایت حقوق شهروندی

مشاور حقوقی شهرداری مشهددر باره حیطه وظایف ضابطین خاص فضای سبز نیز گفت: این افراد نباید نسبت به حقوق شهروندی شهروندان بی توجه باشند زیرا قانونگذار کشف جرم را وظیفه اصلی ضابطین خاص دانسته است.

او همچنین افزود: ضابطین خاص فضای سبز باید با جمع آوری مستندات و تهیه گزارش های قوی و قانونمدار نقش خود را ایفا نمایند بدین معنا که مواد قانونی در گزارش ها لحاظ شود و دلایل رفتارضد محیط زیستی فرد یا افراد خاطی نیز مورد اتناد قرار گیرد تا که اگر خطا و جرم غیرعمد بودنیز دادستان در جریان قرار بگیرد.

*ضابطین فضای سبز، پلیس محیط زیست شهری
مشاور حقوقی شهردارکلانشهر مشهدمقدس در ادامه  گفت: ضابطین قضایی فضای سبز به عنوان بازوی اجرایی قوی، نقش مهمی در جلوگیری از تخریب فضای سبزدارندو آنها باید با استفاده از تمهیدات بازدارنده مبتنی بر آموزش در جهت پیشگیری از جرم اقدام کنند و گرنه وقتی یک باغ و حتی یک درخت که در سطح شهر تخریب شد با میلیونها ریال جریمه نیز نمی توان ارزش افزوده زیست محیطی گذشته را باز گرداند.

شیخ الاسلامی یادآور شد: ضابطین فضای سبز شهرداری به عنوان مأمورانی که در خط مقدم مبارزه با جرم قرار دارند نقش مهمی‌را در اجرای عدالت کیفری ایفا می‌کنند، زیرا آنان بر اساس قانون مکلّفند که پس از وقوع جرم، (در جرایم مشهود بدون نیاز به دستور و در جرایم غیر مشهود  با کسب دستور از مقام قضایی) وارد عمل شوند و نسبت به کشف جرم، تعقیب و دستگیری مجرمین، بازجویی از آنان و جمع‌آوری ادله‌ی جرم اقدام کنند.

*ضابط حق ورود به پرونده را ندارد

این استاد حقوق دانشگاه همچنین بابیان اینکه فرد ضابط حق ورود به پرونده را ندارد و این وظیفه بر عهده دادستان است افزود: تعقیب جرم، تحقیق جرم، دادرسی و اجرای حکم از دیگر مراحل رسیدگی به پرونده هاست که همه باید در اجرای دقیق تمامی این مراحل تلاش کنند.

شیخ الاسلامی افزود: شهرداری به عنوان متولی فضای سبز و مسئول این ضابط ها در بحث پیشگیری و آموزش وظایفی دارد و خوشبختانه امروز با آموزش ضابطین قضایی خاص از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری شده که باید ما بیشتر به این حوزه بپردازیم و کار آموزش در بحث پیشگیری برای کارشناسان شهرداری مشهد ضروری است.

*ضرورت نظارت بیشتر بر اجرای فضای سبز

مدیر طرح‌های توسعه شهری شهرداری مشهد نیز در این همایش گفت:با توجه به افزایش ساخت و سازها ضرورت نظارت بیشتر بر اجرای فضای سبزبیش از پیش احساس می شود و ضابطین فضای سبز شهرداری وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

خانم مریم عرب احمدی با اشاره به  همایش بازآموزی ضابطین فضای سبز گفت: خوشبختانه در بحث پیشگیری نیز کارهای خوبی شروع شده مثلا در قوانین جدید مصوب شده است که در هر ساخت وساز، ۱۵ درصد از مساحت پروژه به فضای سبز اختصاص یابد و اعطای پایان کار منوط به اجرای این قانون گردیده است.

*لزوم دقت بیشتردرپیگیری قضایی مجرمین محیط زیست شهری

وی افزود:امروز با آموزش ضابطین قضایی خاص از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری شده است اما در بحث پیگیری قضایی مجرمین محیط زیست شهری پرونده‌های قضایی در رابطه با فضای سبز بایدبا دقت بیشتری تعقیب شود تا برای مالکان جدید هنگام خرید ملک نیز مشکلی ایجاد نشود.

مدیر طرح‌های توسعه شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه به موازات رشد کمی و کیفی ضابطان قضایی خاص، ایجاد هویت قضایی از جمله اقداماتی است که طی دو سال اخیر در خصوص ضابطان قضایی خاص صورت گرفته است افزود: ضرورت نظارت بیشتر بر اجرای فضای سبز در ساخت وسازهامدیریت شهری را به سمت این سوق داد و این بسیار ارزشمند است.

*جانمایی مناسب درب پارکینگ وعدم تخریب درختان

وی با بیان اینکه از این پس با همکاری شهرداری و سازمان نظام مهندسی نظارت بر ساخت و سازهای شهری مشهد افزایش می‌یابدافزود:طبق مصوبات مربوطه مالک هر ساخت وساز موظف است نقشه‌ها را بر اساس ضوابط شهرسازی اجرا کند و مواردی، چون جانمایی مناسب درب پارکینگ، عدم تخریب درختان جلوی ساختمان و موارد دیگر را رعایت کند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.