سازمان ملل نیز در پی دعوت شاه مغرب برای گفت‌وگوی مستقیم با الجزائر، از گفت‌وگوی دو کشور حمایت کرد.

سازمان ملل خواستار گفتگوی مغرب و الجزائر درباره منطقه مورد منازعه شد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «استفان دوگاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد بر حمایت این سازمان از گفت‌وگوی عمیق بین الجزائر و مغرب تأکید کرد و آن را به مصلحت منطقه خواند.

قرار است مذاکرات درباره صحرای غربی به زودی در ژنو برگزار شود در حالیکه مغرب از اینکه هنوز پاسخ رسمی از الجزائر درباره طرح «محمد ششم» پادشاه مغرب در خصوص دعوت به گفت‌وگوی مستقیم دریافت نکرده است، ابراز تأسف کرد.

به نوشته روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم»، مذاکرات ژنو قرار است با مشارکت مغرب، الجزائر، موریتانی و جبهه پولیساریو برگزار شود.

«محمد ششم» اخیرا در سخنانی تلویزیونی تأکید کرد: «مغرب برای گفت‌وگوی مستقیم و صریح با الجزائر به منظور حل اختلافاتی که مانع توسعه روابط دو کشور می‌شود، آماده است.»

الجزائر هنوز پاسخ رسمی به این دعوت شاه مغرب ارائه نکرده است.

مرز بین الجزائر و مغرب از سال ۱۹۹۴ بسته است و آخرین نشست دو کشور نیز به سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد.

منطقه مورد منازعه الصحراء از جمله علل اصلی اختلافات بین مغرب و الجزائر است. «جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال ۱۹۷۳ دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال ۱۹۷۶ که نیروهای اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مغرب درگیر شده است.

درگیری بین دو طرف مغرب و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.