بهانه تراشی ائتلاف سعودی برای بازگشایی فرودگاه صنعا، مشارکت بلک‌واتر در شکنجه زندانیان در بند زندانهای امارات، کشف گور جمعی دیگر در تعز و تجمع اعتراضی مردم به ادامه حملات ائتلاف سعودی در الحدیده از جمله تازه ترین اخبار مربوط به یمن است.

از بهانه تراشی ریاض در بازگشایی فرودگاه صنعاء تا همکاری "بلک‌واتر" با امارات در یمن

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، واکنش دولت نجات ملی یمن برای بهانه‌تراشی‌های ائتلاف سعودی برای بسته ماندن فرودگاه صنعاء، همکاری شرکت آمریکایی بلک‌واتر با امارات در زندان‌های سری یمن، جنایات نیروهای «عبدربه منصور هادی» در تعز، اعتراضات مردمی در«الحدیده» علیه ائتلاف سعودی و عدم نهایی شدن اجرای توافق تبادل اسرا میان دو طرف یمنی و ائتلاف سعودی از جدیدترین تحولات سیاسی یمن در طول هفته گذشته است. 

تاکید دولت نجات ملی یمن بر حق خود در پاسخگویی به نقض آتش بس از سوی ائتلاف سعودی

وبگاه یمنی متابعات نوشت که «ضیف الله الشامی»، وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن گفت: ائتلاف دشمن سعودی به دنبال بهانه‌ای برای باز نکردن فرودگاه صنعا می‌گردد.

وی افزود:  فرودگاه صنعا نابوده شده و آنچه که ائتلاف سعودی درباره هدف گرفته شدن یک هواپیمای بدون سرنشین در این فرودگاه می‌گوید، درست نیست.

الشامی گفت: دشمن می‌خواهد تظاهر کند به آتش بس پایبند است اما کمیته ای اوضاع را از نزدیک تحت کنترل دارد و بر اساس قوانین بین المللی حق ما برای پاسخگویی به نقض آتش بس تضمین شده و مشروع است.

وی هشدار داد: اگر سازمان ملل به نقش خود عمل نکند اوضاع بدتر از این خواهد شد، انگشت ملت یمن هنوز روی ماشه است، اما ما به هر توافقی حتی اگر برایمان غیرمنصفانه بوده، پایبندیم.

هفته گذشته هیات‌های مذاکره کننده صنعاء و ریاض در گفت‌وگوهای صلح یمن در شهر استکهلم سوئد بر سر بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء توافق کردند.

همکاری «بلک واتر» با امارات در زندان‌های سری یمن

 «عادل الحسنی» یکی از رهبران و عضو شورای نظامی مقاومت جنوب یمن که زمانی در بند زندان‌های امارات در جنوب یمن بوده است جزئیات دیگری از شکنجه های نیروهای ابوظبی در یمن را فاش کرد.

وی پیشتر با شبکه چهار تلویزیون بریتانیا، روایتی جدید از شکنجه در زندان‌های سری امارات در یمن ارائه کرده بود که در خبرگزاری فارس منتشر شد.

الحسنی در برنامه «بلا حدود» شبکه الجزیره گفت: مزدورانی از شرکت آمریکایی و بد نام بلک واتر یکی از زندان‌های امارات در یمن را اداره می‌کنند.

وی اظهار داشت که شعارهای این شرکت را روی لباس های برخی زندانیان در داخل زندان امارات درعدن مشاهده کرده است.

الحسنی با تاکید بر اینکه بازجوها و شکنجه گران این زندان های مخفی در عدن اماراتی و کلمبیایی هستند و اصلا یمنی‌ها در آنجا مسئولیتی ندارند، افزود: برخی زندانیان در حالی از بازجویی برمی‌گردند که خون از سرتاپایشان جاری است یا در غل و زنجیر شده‌اند و برخی را هم لخت کرده و تهدید به تجاوز کرده بودند.

تعز؛گورستانی خاموش

به گزارش وبگاه یمنی «متابعات»، روز به روز جنایات تکان دهنده و وحشتناک گروه‌های شبه نظامی طرفدار عبدربه منصور هادی در داخل شهر تعز بیشتر می‌شود، ترورها  و اعدام‌های غیرقانونی و شیوه‌های ترسناک قتل و کشتار از سوی شبه نظامیان این شهر را به گورستانی خاموش مبدل کرده که در آن فجیع ترین انواع جنایات و تخلفاتی مغایر با همه قواعد و اصول بین المللی رخ می دهد.

تازه ترین این جنایات آشکار یک گور جمعی از نیروهای طرفدار منصور هادی بود که روز سه شنبه در سوق الصمیل در شرق تعز پیدا شد.

اداره امنیت تعز در بیانیه ای تاکید کرد: سرویس های امنیتی این استان روز سه شنبه سه جسد نظامیان ارتش ملی را در نزدیکی یکی از خانه های منطقه العرضی در شرق استان تعز پیدا کردند.

وی افزود: مکانی که این اجساد در آنجا یافت شده از جمله مناطق تحت کنترل گروه های مسلح غیرقانونی بوده است( اشاره به گردان های سلفی ابوالعباس که تحت حمایت امارات هستند)

یک مقام امنیتی یمن که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با وبگاه متابعات گفت: شهر تعز از زمان آغاز جنگ ائتلاف سعودی در سال 2015 در یمن شاهد جنایات کشتار وحشتناک و اعدام های غیرقانونی است که البته تنها از سوی گروه‌های تروریستی صورت نمی‌گیرد بلکه حتی گروه‌های مسلح طرفدار منصور هادی را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: گردان‌های ابوالعباس و گردان های حسم و لشکر الصعالیک در مقطع اخیر بارها مرتکب کشتارهای مخفیانه در مرکز شهر شدند.

این جنایت هولناک که همه شهر تعز را تکان داده با واکنش خشم عموم مردم این شهر روبرو شده و حقوقدانان و سیاستمداران در شبکه های مختلف اجتماعی تاکید کردند این نخستین و آخرین جنایت نخواهد بود و آنچه از جنایات گروه‌های مسلح در تعز فاش می شود تنها گوشه ای از دنیای جنایات آنهاست.

ربیع المحمدی یک فعال حقوقی گفت: ده ها عملیات و اعدام میدانی تاکنون از سوی گروه های مسلح و یگان های نظامی وابسته به منصور هادی در مرکز شهر تعز رخ داده است.

وی افزود: آدم‌ربایی، حبس، ترور و کشتار، نقض قوانین جنگ و حقوق بشری است و پیش از این هم یک گور جمعی از هفت جسد در همین منطقه پیدا شد.

در همین حال رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی از دیروز به مواضع مزدوران ائتلاف سعودی آمریکایی در حریب نهم استان مأرب هجوم برده و صفوف آنها را متحمل تلفات جانی و تجهیزاتی کردند.

رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی مواضع مزدوران سعودی در التباب السود در جبهه الضیق شهر صرواح در همین استان را هم طی یک عملیات نظامی هدف گرفته و شماری از مزدوران سعودی را کشته یا زخمی کردند.

تجمع اعتراضی علیه ائتلاف سعودی در الحجیله یمن

اهالی شهر الحجیله در استان الحدیده هم با برپایی تجمع اعتراضی جنایات مداوم ائتلاف سعودی علیه غیرنظامیان بی گناه الحدیده را محکوم کردند.

آنها تاکید کردند بمباران مناطق مسکونی الحدیده و تخریب خانه ها بر سر ساکنان آن، جدی نبودن ریاض در تعامل مثبت با توافق آتش بس در الحدیده را ثابت می کند.

شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی جامعه بین المللی و در راس آن سازمان ملل را مسئول جنایات ائتلاف سعودی و مزدورانش در حق مردم الحدیده دانستند.

تا زمان اجرای توافق اسرا زمان باقی است

«عبدالقادر المرتضی»، رئیس کمیته اسرای هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن روز پنجشنبه گفت: ارائه لیست اسامی اسرا دو هفته طول می کشد و دو هفته دیگر هم برای بررسی آن زمان می برد.

وی در گفت وگو با شبکه المسیره یمن گفت: تازه یک هفته دیگر می توانیم بگوییم به موضوع توافق اسرا خوشبینیم یا خیر.

قرار است کمیته اصلی مشترک تبادل اسرا کار خود را از روز یکشنبه آتی آغاز کند این کمیته شامل سه نفر از دو طرف ارتش و کمیته های مردمی و دولت مستعفی منصور هادی در کنار نمایندگانی از سازمان ملل و صلیب سرخ است و مقر آن صنعاست تا مراحل اجرای توافق و تشکیل کمیته های میدانی پیدا کردن اجساد و تبادل اسرا را پیگیری کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.