رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی از اجرای بزرگترین حرکت آموزشی در طول دوران تئاتر استان با عنوان «طرح جامع آموزش تئاتر استانی» در آینده نزدیک خبر داد.

بزرگترین رویداد آموزشی تئاتر استان اجرا خواهد شد
به گزارش قدس آنلاین، آرش خیرآبادی با بیان این مطلب در مورد «طرح جامع آموزش تئاتر استانی» اظهار کرد: این طرح قرار بود از ابتدای بهمن‌ماه اجرایی و تفاهم‌نامه‌ای هم بین ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی بسته شود که در مرحله بررسی است. به لحاظ حقوقی باید در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شود و به محض ابلاغ، تفاهم‌نامه منعقد شده و از همان روز این طرح اجرایی شده و به صورت ابلاغیه به تمام اداره‌های فرهنگ و ارشاد استان در شهرسان‌ها و آموزشگاه‌های مجوزدار سطح استان ارسال می‌شود.
وی افزود: این طرح بر مبنای تدریس هنرهای نمایشی در دانشگاه‌های معتبر کشور تهیه و تنظیم شده و الگوی آن دانشگاهی و آکادمیک است. بر این مبنا تعدادی درس در چهار ترم تعریف کردیم که دو ترم اول آن بیشتر پایه تئوری و دو ترم دوم بیشتر و یا صرفا پایه عملی دارد. در مجموعه این طرح که ضمنا برای همه استان یکپارچه است، ۱۰ ماده درسی را در چهار زمینه جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، ادبیات و فلسفه تعریف کرده‌ایم. این موارد علومی هستند که به صورت کمکی برای هر اهل تئاتری نیاز است و زمانی که وارد گردونه تئاتر می‌شود، حتما باید در حدی مجهز بوده و آگاهی داشته باشد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با بیان این که این طرح آموزشی در طی چهار ترم و طول هشت ماه انجام خواهد شد، اضافه کرد: در کنار این چهار سرفصل که در مورد آن چندین کتاب معرفی شده، سه مورد دیگر با عناوین بازیگری، کارگردانی و ادبیات نمایشی داریم که هریک دارای سرفصل‌های خاص خود است. مجموعه این موارد که گفته شد در ترم یک و دو؛ یعنی ظرف دو ترم به هنرجو آموزش داده می‌شود. همزمان با آن، هنرجو هنر بازیگری و کارگردانی در زمینه بدن، بیان، حرکت و حس را آموزش می‌بیند. در دو ترم پایانی نیز از محصول برآمده از دو ترم گذشته در رشته‌های بازیگری، کارگردانی و نویسندگی، یک اثر برای اجرای عموم آماده خواهد شد. به این ترتیب محصول تولیدی در زمینه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری همگی برآمده از این دوره آموزشی است. تمام این دوره‌ها در پایان آزمون کتبی و عملی داشته و گواهی‌نامه فنی و هنری برای افراد صادر می‌شود.  
خیرآبادی عنوان کرد: این طرح به تمام آموزشگاه‌های مجوزدار سطح استان خراسان از طرف اداره کل ارشاد ابلاغ خواهد شد و انجمن به عنوان ید اجرایی، ناظر و مجری طرح معرفی شده و به این ترتیب در دو حوزه تربیت مدرس و تربیت هنرجو، تصدی امور را در دست خواهد گرفت. ضمنا تدریسی که در آموزشگاه‌های مشهد داریم، همزمان در سطح استان مانند شهرستان‌های تربت حیدریه، خواف، فیروزه، نیشابور و غیره انجام شده و همزمان در تمام استان برای همه آموزشگاه‌ها لازم‌الاجرا است. ضمنا آموزشگاه‌ها باید به صورت هر نیم‌سال یک‌بار گزارش آموزشی خود را به دفتر انجمن هنرهای نمایشی مرکز ارسال کنند.
وی ضمن بیان این که طرح مذکور، بزرگ‌ترین حرکت آموزشی است که در طول دوران تئاتر خراسان اتفاق می‌افتد و بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: برای این طرح در حال حاضر یک بازه زمانی چهار ساله تعیین شده و پس از آن آسیب‌شناسی شده و مواردی که در آن خلل وجود دارد، دست‌اندازهای قانونی و غیره رفع و تکمیل خواهد شد و طرح به شکل پالوده شده مجددا به مدت معین دیگری تمدید می‌شود و این احتمالا ادامه خواهد داشت.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.