زندگی مردم قرقیزستان در سال ۲۰۱۸ همراه با نوسانات سیاسی، توسعه روابط با همسایگان، برگزاری مراسم‌های بین‌المللی و حمایت دولت از اسلام سنتی بود.

قرقیزستان ۲۰۱۸؛ از فساد ستیزی گسترده تا گردهمایی جهانی عشایر و تقویت اسلام سنتی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در سال ۲۰۱۸ مردم قرقیزستان شاهد تحولات قابل توجهی مانند تضاد نخبگان سیاسی، بهبود روابط با همسایگان، برگزاری مراسم ورزشی و فرهنگی در سطح بین‌المللی بودند.

مقابله سیاستمداران بانفوذ

در ابتدای سال ۲۰۱۸ فعالیت «سورنبای جین‌بیک‌اف» به عنوان رئیس جمهور قرقیزستان آغاز شد و تمام قدرت‌های سیاسی کشور به غیر از «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور سابق این کشور سکوت اختیار کردند.

دوستی شخصی از تضاد فکری بین جین‌بیک‌اف و آتامبایف جلوگیری نکرد و در سال ۲۰۱۸ هر ۲ نفر از طریق رسانه‌ها اقدامات یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند.

رئیس جمهور فعلی برنامه مبارزه با فساد مالی را اعلام کرده و نزدیکان آتامبایف از جمله «ساپار عیسی کاف» نخست وزیر، «کوبانیچبک کولماتاف» رئیس گمرک، «البک ابراهیم‌اف» شهردار «بیشکک»، «ایکرامجان المیاناف» کارمند سابق دفتر ریاست جمهوری و دیگر مقامات کلیدی را بازداشت کرد.

دیگر قدرت‌های سیاسی قرقیزستان این درگیری‌ها را نادیده گرفتند و علاقه جدی برای تقویت همکاری با دولت جین‌بیک‌اف نشان دادند.

احتمالا تضاد فکری بین جین‌بیک‌اف و آتامبایف به تشدید نوسانات سیاسی در قرقیزستان منجر می‌شود و نخبگان سیاسی برای انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۰ آمادگی می‌شوند.

نیروگاه حرارتی«بیشکک»

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ در زمان سرمای ۴۰ درجه زیر صفر یکی از دستگاه‌های نیروگاه حرارتی پایتخت قرقیزستان از کار افتاد و خانه‌های مسکونی شهر بدون گرما و آب گرم ماندند.

پس از یک هفته نیروگاه دوباره فعال شد اما در نتیجه بازرسی‌ها دلائل وقوع این حادثه فساد مالی در فرایند نوسازی نیروگاه عنوان شد و مقامات بلندپایه دستگیر شدند.

همگرایی در آسیای مرکزی

در ۱۵ مارس سال جاری به ابتکار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان برای اولین بار در شهر «آستانه» قزاقستان نشست مشترک رؤسای جمهوری کشورهای آسیای مرکزی برگزار شد.

جین‌بیک‌اف در این نشست با همتایان ازبک، قزاق، تاجیک و ترکمن  خود توسعه همکاری‌های چندجانبه در منطقه و چشم‌انداز تقویت فرایندهای همگرایی را بررسی کردند.

این مهمترین تحول منطقه‌ای سال ۲۰۱۸ است زیرا کشورهای آسیای مرکزی از هنگام به دست آوردن استقلال پیشنهاداتی درباره همگرایی مطرح نکردند.

طرفین بر توسعه همکاری در بخش حمل و نقل، فرهنگ و سیاست تأکید کردند.

چین‌هراسی

 سال جاری همراه با تشدید روابط «پکن» و «واشنگتن» مطالب با محتوای منفی درباره سیاست چین در آسیای مرکزی از جمله در قرقیزستان به طور قابل توجهی افزایش یافت و کارشناسان از گسترش اطلاعات درباره حضور پایگاه‌های فضایی با هدف سیاه نمایی «پکن» خبر دادند.

پایگاه‌های فضایی با تکیه بر احساسات وطن‌پرستی قرقیزستان مطالبی مانند «چین زمین‌های قرقیزها را اشغال کرد»، «افزایش بدهی قرقیزستان به چین تهدید جدی برای استقلال بیشکک» را گسترش می‌دهند و این اقدامات منجر به ایجاد شورش‌های اجتماعی شد.

فعالان محلی خواستار ممنوعیت ورود شهروندان چین به قرقیزستان، ممنوعیت گرفت وام از طرف «پکن» و قطع هر گونه روابط با این کشور هستند و بر سر این موضوع به دولت فشار می‌آورند.

بازی‌های جهانی عشایر

در ماه سپتامبر در سواحل دریاچه «ایسیک کول» به میزبانی قرقیزستان دوره سوم بازی‌های جهانی عشایر با هدف حفظ آداب و رسوم مردم مهاجر برگزار شد.

در این مسابقات ۲ هزار ورزشکار از بیش از ۸۰ کشور جهان در رشته‌های سنتی از جمله اسب سواری، بزکشی، شکار و انواع مختلف کشتی به رقابت پرداختند.

همچنین در حاشیه این مسابقات مسائل مربوط به حفظ محیط زیست و ابتکارات مربوط به همگرایی فرهنگی کشورهای منطقه مطرح شد.

همکاری کشورهای ترک زبان

سال ۲۰۱۸ در شهر «چالپان اتا» قرقیزستان نشست سران کشورهای ترک زبان با حضور رؤسای جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، نماینده ترکمنستان و نخست وزیر مجارستان برگزار شد.

حضار تقویت همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد بررسی قرار دادند.

در چارچوب این نشست ریاست شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان به قرقیزستان منتقل شد.

تقویت اسلام سنتی در قرقیزستان

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ «بیشکک» میزبان دوره دوم کنفرانس بین المللی با موضوع «اسلام در کشورهای سکولار» با حضور کارشناسان مسائل مذهبی ۲۵ کشور بود.

جین‌بیک‌اف در مراسم افتتاحیه این کنفرانس با اشاره به اینکه بخش بیشتر مردم قرقیزستان مسلمان هستند اظهار داشت: حمایت از اسلام سنتی و تأسیس سیستم آموزشی دینی در قرقیزستان اولویت بیشکک است.

وی از برنامه‌های دولتی از جمله تأسیس دانشگاه‌ اسلامی، مدارس دینی و ایجاد پروژه‌ها با هدف جلوگیری از گسترش عقاید افراطی استقبال کرد.

مراسم بزرگداشت نویسنده مشهور

در سال ۲۰۱۸ به مناسبت نودمین سالگرد «چنگیز آیتماتوف» مشهورترین نویسنده قرقیز مراسم‌های فرهنگی در عرضه‌های داخلی و بین‌المللی برگزار شد.

به افتخار آیتماتوف مجسمه‌ها، پارک‌ها و کتابخانه‌هایی در کشورهای مختلف افتتاح شدند.

آثار این نویسنده از جمله «جمیلیا»، «کشتی سفیرد» به زبان‌های مختلف ترجمه شدند.

رئیس جمهور ساده

جین‌بیک‌اف چندین بار برای سفرهای کاری خود از پروازهای معمولی استفاده کرد و با این اقدام مورد توجه کاربران  شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

کاربران از سادگی جین‌بیک‌اف حمایت کردند و بر ادامه چنین تجربه‌ای برای افزایش آشنایی با مشکلات شهروندان عادی و صرفه‌جویی در اموال بودجه دولتی تأکید کردند.

همچنین رئیس جمهور قرقیزستان ۲ بار به روسیه برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» و یک بار به آمریکا برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل با پروازهای معمولی سفر کرد.

منبع: فارس

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.