این روزها نارضایتی شهروندان از ناوگان تاکسیرانی کلانشهر مشهد سر دستگاهی شکسته می‌شود که اغلب خاموش است.

از تاکسیمترهای خاموش تا دریافت کرایه‌های دلخواه توسط تاکسیداران

تاکسیمترهای خاموشی که همه تاکسی‌های این کلانشهر آن را یدک می‌کشند و تنها وجهه نمایش پیدا کرده و خاک می‌خورند.

  دوگانگی نرخ کرایه تاکسی با تاکسیمترها

یکی از شهروندانی که هر روزه مسافتی مشخص را با تاکسی طی می‌کند به گزارشگر ما می‌گوید: از ابتدا هدف از نصب تاکسیمتر بر روی تاکسی‌ها تعیین نرخ کرایه براساس فاکتورهای مصوب بود تا مسافر در جریان نرخ لحظه‌ای کرایه قرار گرفته و با این کار دیگر جای گلایه‌ای برای مسافران باقی نماند.

تیموری با بیان اینکه نصب تاکسیمتر به جهت حفظ حقوق دو طرف موجب رضایتمندی طرفین شده بود، می‌افزاید: اما متأسفانه چندی است که مسافران این ناوگان با تاکسیمترهای خاموش مواجه می‌شوند.

وی اظهار می‌دارد: متأسفانه نرخ کرایه تاکسی بدون تاکسیمتر با نرخ واقعی فاصله زیادی دارد. شهروند دیگری هم از هرج و مرج به وجود آمده در مسیر تاکسی‌های خطی و تاکسیمترهای خاموش انتقاد می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر نرخ کرایه در اغلب مسیرها به صورت کورسی و دلخواه از مسافران گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکسیمتر در تاکسی‌های فعال در مسیرهای خطی مدت هاست که خاک می‌خورند، می‌گوید: این در حالی است که اغلب رانندگان تاکسی در مسیرهای خطی بیش از رقم تاکسیمتر اقدام به دریافت کرایه می‌کنند.

او با گلایه از اجرا نشدن طرح پایش هوشمند برای برخورد با تاکسیمترهای خاموش اظهار می‌دارد: الزام تاکسیداران به استفاده از تاکسیمتر تنها به دلیل تعیین نرخ عادلانه کرایه تاکسی است، اما این اصل گم شده است.

به گفته وی رانندگان استفاده از تاکسیمتر را به ضرر خود می‌دانند، در حالی که حقوق مسافران هم باید جدی گرفته شود.

شهروند دیگری هم با اشاره به کرایه‌های مختلف برای یک مسیر مشخص می‌گوید: متأسفانه برخی از رانندگان تاکسی ادعا می‌کنند که دستگاه تاکسیمتر خودروی آن‌ها خراب است و به همین دلیل به دلخواه کرایه درخواست می‌کنند و هر بار که اعتراض می‌کنیم با برخورد بد آن‌ها مواجه می‌شوم.

او که تاکنون شاهد خلاف این موضوع هم بوده، می‌افزاید: برخی از رانندگان تاکسی هم با وجود خراب بودن دستگاه تاکسیمتر، اما همان نرخ مصوب و قیمت‌های عادلانه را دریافت می‌کنند.

او مورد دیگری را هم مثال می‌زند و می‌افزاید: همچنین بارها پیش آمده قبل از سوار شدن به تاکسی مبلغ کرایه را با راننده طی کرده‌ام، به گونه‌ای که نرخ کرایه با روشن کردن تاکسیمتر بیشتر می‌شده، اما راننده قبول کرده با دریافت کرایه کمتر مرا به مقصد برساند.

 

  تاکسیمتر خاموش یعنی تخلف

گزارشگر ما برای پاسخ به انتقادهای مطرح شده به سراغ مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی مشهد می‌رود. محمدیان در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: خاموش بودن تاکسیمتر در تاکسی‌ها تخلف محرزی است که با آن برخورد جدی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشهد تنها کلانشهری است که استفاده از تاکسیمتر در ناوگان تاکسیرانی آن نهادینه شده، می‌افزاید: خوشبختانه شعار عدالت اقتصادی در سفرهای درون شهری با تاکسیمتر نیز در این شهر محقق شده است.

وی کد تخلفاتی تاکسیمتر خاموش را ۱۱۵ اعلام می‌کند و از شهروندان می‌خواهد در مواجهه با تاکسیمتر خاموش این تخلف را به شماره تلفن ۳۳۴۴۸۱۵۰ یا شماره تلفن ۱۳۷ اعلام کنند. این مقام مسئول درخصوص چگونگی برخورد با تاکسیرانان متخلف نیز می‌گوید: رانندگان تاکسی‌های مسیر خطوط برخوردار در صورت تکرار این تخلف علاوه بر اعمال قانون از فعالیت در این مسیر محروم خواهند شد.

به گفته وی تاکسی‌های سطح شهر نیز در صورت تکرار بروز تخلف تاکسیمتر خاموش، علاوه بر اعمال قانون ملزم به حضور در دوره‌های آموزشی نیز خواهند شد. مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی مشهد با تأکید براینکه تاکسیمتر به هیچ وجه نباید خاموش باشد، اظهار می‌دارد: حتی اگر مسافری را هم رایگان بخواهد جابه جا کند، تاکسیمتر خاموش تخلف است.  

محمدیان در عین حال به برخی توافقات بین مسافر و راننده اشاره می‌کند و می‌گوید: البته اگر به جهت همراه بودن بار توسط مسافر و یا مسیرهای دربستی نرخ کرایه خارج از نرخ تاکسیمتر محاسبه شود، این امر را نمی‌توان تخلف درنظر گرفت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.