معاون اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: ما خودمان را در مجموعه شهرداری نهاد تخصصی نمی‌دانیم اما سعی می‌کنیم بازوی تقویت‌کننده متولیان اصلی آموزش باشیم.

شهرداری بازوی تقویتی نهادهای آموزشی

 به گزارش قدس آنلاین رضا دانایی در نشست خبری «خوب مثل بچه‌ها» گفت: این جشنواره از دوسال پیش تاکنون با هدف توان‌افزایی و آماده‌سازی بیشتر کودکان برای حضور موفق و موثر در فضاهای اجتماعی برگزار شده است.

وی افزود: محور اصلی این جشنواره ترویج آموزش‌های شهروندی است اما در حاشیه آن بحث مراقبت از کودکان و آموزش‌هایی که باید بین والدین و فرزندان برقرار باشد نیز آموزش داده می‌شود. این آموزش‌ها محتوای کاملا فرهنگی دارد و در قالب سرود، تئاتر و هنرهای دستی انجام می‌شود. از آنجایی که این جشنواره در دو سال گذشته با استقبال خوبی روبه رو شده، تصمیم گرفتیم در سال ۹۷ آن را به صورت جشنواره شهری برگزار کنیم.

دانایی تصریح کرد: «خوب مثل بچه‌ها» در دو مرحله مقدماتی در ۱۳ منطقه اجرا شده و مرحله نهایی آن به صورت شهری اجرا می‌شود. در مرحله اول ۴۲۱ مهد کودک ثبت‌نام کردند که از این میان ۳۵۰ مهدکودک آثار خود را به دست ما رسانند. طبق گزارش تیم اجرایی، ۱۴۰ برنامه در مهدهای کودک با حضور والدین اجرا شده و حدود ۶۰ هزار نفر استقبال کننده داشته است. آثاری که در این جشنواره به دست ما رسیده به تفکیک حدود ۳۵۰ سرود، ۳۹۱ تئاتر کودک و تعداد قابل توجهی آثار و هنرهای دستی بوده که در این جشنواره ارائه و به نمایش گذاشته شد.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تاکید کرد: موضوعاتی که برای تولید آثار در جشنواره «خوب مثل بچه‌ها» در نظر گرفتیم، شامل: تفکیک زباله، آلودگی هوا و مباحث ترافیکی، سلام‌کردن به عنوان آغازی برای برقراری تعامل اجتماعی مثبت، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، همسایه‌داری و اکرام سالمندان است.

وی مطرح کرد: تقریبا تمامی مناطق ما با همه ظرفیت‌های خود ورود کردند، همچنین آموزش و پرورش و بهزیستی همراهی خوبی در تمامی مراحل داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

دانای در ادامه با اشاره به رقابتی نبودن فضای این برنامه گفت: طبق توصیه متخصصان روانشناسی و جامعه‌شناسی، فضای جشنواره را از حالت رقابتی خارج کردیم و تلاش کردیم فضایی را برای کودکان مهیا کنیم که بتوانند بدون استرس و رقابت فعالیت کنند و این موضوع باعث شد استقبال بیشتری از این جشنواره داشته باشیم.

وی خاطرنشان‌کرد: در بحث داوری این جشنواره، هیات انتخاب حضور داشتند که آثار شرکت‌کنندگان را براساس رعایت فرآیند جشنواره، حضور فعال و موثر و تعامل بیشتر سنجیده و از این میان ۱۰۰ اثر برگزیده شد. در مرحله نهایی از میان این صد اثر، ۱۰ تا ۲۰ مورد آن به عنوان اثر برگزیده نهایی معرفی می‌شوند.

شایان ذکر است که ما از تمامی گروه‌هایی که در این جشنواره شرکت داشتند تقدیر می‌کنیم و مشوق‌های خوبی برای آنان در نظر گرفتیم. همچنین برای برگزاری این جشنواره از ظرفیت فرهنگسراها استفاده و در مناطقی که فرهنگسرایی نداشتیم از ظرفیت آموزش و پرورش و بهزیستی بهره بردیم.

در قسمت دوم این نشست رئیس اداره آموزش پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان گفت: درباره جشنواره «خوب مثل بچه‌ها» نگاه ما این است که در آموزش و پرورش خراسان رضوی دو آیتم را دنبال کنیم و تفکر جهانی و عملکرد ملی را در دستور کاری خود قرار دادیم و  باید گفت که این جشنواره دقیقا منطبق بر اولویت های کاری آموزش و پرورش است.

احمد آقایی در ادامه افزود: خروجی که ما از این جشنواره گرفتیم، مسئله‌ای است که به آن نگاه ملی داریم و آن چیزی نیست جز «کودکان سرمایه‌های یک ملت هستند» و نام‌گذاری این جشنواره برهمین اساس است. امروز تفکر جهانی در بحث توسعه پایدار می‌گوید: دوره کودکی بسیار مهم است اما خیلی به این موضوع توجه نمی‌شود. تفکر جهانی بر روی مکانیزم بهداشت، سلامتی و محیط زیست است.

وی در ادامه با بیان پرسش «چرا ما نمی توانیم این تفکر را در سیستم خودمان حاکم کنیم؟» تصریح کرد:  پاسخ این است که ما به فرزندانمان یاد ندادیم که از خودشان مراقبت کنند، به بهداشت فردی و اجتماعی اهمیت دهند و همواره به محیط زیست توجه داشته باشند. اساس خودمراقبتی در دوره کودکی شکل می‌گیرد و آن‌طور که ما در این جشنواره واکاوی کردیم کاملا مطابق با توسعه پایدار جهانی است.

آقایی بیان کرد: چهار مورد از نیازهای کودک در این جشنواره دیده می‌شود یکی نیاز به ارتباط گرفتن، خود ارزشمندی، خود مختاری و در آخر نیاز به آموزش است. شهرداری مشهد به سمتی می رود که شعار بانک جهانی که «همه به سوی آموزش برویم» را عملی می‌کند. پیام جشنواره «خوب مثل بچه‌ها» این است که همه آموزش برای همه ماست و این جشنواره همه بچه‌ها و بزرگسالان را مخاطب خود قرار داده و تشویق به یادگیری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خروجی این جشنواره پرورش شهروند مطلوب است. در واقع ما روی این بچه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم و نتیجه آن ۲۰ سال دیگر مشخص می‌شود. لازم است تاکید کنم که آموزش و پرورش در نظر دارد۲۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی را به شهرداری مشهد اختصاص دهد که مطابق با نیازهای شهری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.