زنجان- محمدرضا صائینی گفت: شیوع سرطان در استان از نرم کشوری بالاتر نیست.

انجام خطرسنجی سرطان در بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان زنجان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،محمدرضا صائینی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان  در نشست خبری ظهر امروز(دوشنبه) در خصوص اقدامات انجام گرفته در مورد سرطان  گفت: سعی می کنیم با مشارکت مردم در جهت پیشگیری و درمان  با خود مراقبتی و امید،میزان مرگ و میر را کاهش دهیم .

وی با اذعان به اینکه ۳۰ درصد سرطانها قابل پیشگیری و ۳۰ درصد مابقی نیز قابل درمان است  اضافه کرد: تنها ۳۰ درصد دیگر به دلیل اینکه دیر درمان می شود، درمان پدیر نیست.

صائینی ادامه داد:سرطان سومین علت مرگ و میر در دنیاست و جز بیماریهای غیر واگیر به شمار می آید و در استان زنجان ۱۴.۹دهم و در کشور ۱۵.۹ دهم درصد به این بیماری مبتلا هستند .

وی با اذعان به  اینکه سونامی سرطان با  افزایش سن جمعیت و امید به زندگی در ارتباط است گفت: در سال ۲۰۱۵سن امید به زندگی  ۷۰ سال  است  وهر زنجانی  سن امید به زندگی اش ۸۳ سال است.

 صائینی سبک زندگی سالم را  نیز در میزان ابتلا به سرطان موثرانست  و ادامه داد: سرانه میزان مصرف نوشابه در ایران ۴۲ لیتر در سال است و تغذیه ناسالم و استعمال دخانیات  نیز مسبب بسیاری ا ز بیماری های غیر واگیر است.

وی با تاکید بر اینکه  بیش از ۷۰ درصد سرطانها  قابل درمان است گفت: سرطانها باهم فرق می کنند برخی فرصت بیشتری وبرخی سرعت کمی در رشد و برخی جواب درمانشان خوب است .

این مسئول اظهارداشت: در استان بیش از ۹۵ درصد سرطانها تشخیص داده شدند و کمتر از ۵ درصد رااز خارج استان اطلاعات گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه  مرکزغربال گری و پیشگیری  برای پایش سرطان در استان زنجان فعال است یادآور شد:در بین ۳۰استان ۴۱.۶دهم جمعیت ما فعالیت پایینی دارندو اضافه وزن رتبه ۱۲، مصرف سبزی رتبه چهارم مصرف فست فود رتبه ۱۳ میزان سرطان پستان  رتبه ۲۸، سرطان پوست آقایان  رتبه ۱۷ و خانمها رتبه ۲۶ کشوری را داریم.

وی شایع ترین سرطان در کشور و در استان را به ترتیب معده، پوست ،پستان ،روده بزرگ ،پروستات، مثانه، مریو استخوان کبد عنوان کرد.

صائینی ازتشکیل کمیته پیشگیری از سرطان وسند استانی ییماری های غیر واگیر خبردادو اذعان داشت: خطر سنجی سرطان در بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان انجام شده است که سرطان رحم ،روده بزرگ و پستان بیشتر بوده است .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.