کریم ذوالفقاری گفت: امسال بیس از سه برابر سال گذشته سیب و بیش از سال گذشته پرتقال برای عید در انبارها ذخیره کرده‌ایم.

ذخیره سازی سه برابری سیب در انبارها برای عید

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، کریم  ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران امروز در جمع خبرنگاران گفت: امسال بیش از سه برابر سال گذشته سیب درختی و بیش از سال گدشته پرتقال برای شب عید در انبارها ذخیره کرده‌ایم.

وی گفت: توزیع میوه شب عید از ۲۵ اسفند آغاز می‌شود و طوری برنامه‌ریزی کرده ایم که مردم حداقل در این دو محصول اذیت نشوند و  قیمت ۳۰ درصد کمتر از میانگین قیمت بازار خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد که مردم به هیچ عنوان نگران تامین و قیمت میوه شب عید نباشند تمام برنامه‌ریزی‌ها به نحو احسن انجام شده است.

*آبیاری ۳۲ هزار هکتار از محصولات جنوب استان تهران با آب نامتعارف

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، ۳۲ هزار هکتار از زمین‌های جنوب استان تهران با آب نامتعارف آبیاری می‌شود که بیشتر محصولات غبات مانند گندم وجو و علوفه‌های دامی است.

آبیاری زمین‌های جنوب استان تهران با آب فاضلاب انجام می‌شود که مردم آن را به آب آلوده می‌شناسند.

وی گفت: من نمی‌توانم بگویم که آبیاری با آبهای نامتعارف، حتی در مورد گندم و جو هم بی خطر است. ۱۷ هزار هکتار از این اراضی که با آبهای نامتعارف آبیاری می‌شود، در شهر ری ۱۵ هزار هکتار در ورامین و مقدار جزئی در قرچک است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، برای جلوگیری از آبیاری زمین‌های کشاورزی با آبهای آلوده، وزارت نیرو، بهداشت، و سازمان محیط زیست به وظایف قانونی خودشان عمل نمی‌کنند.

وی گفت: وزارت نیرو باید طبق قانون هیچ آب تصفیه نشده‌ای را رها نکند، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست هم باید اجازه ندهند هیچگونه آبیاری با آبهای نامتعارف و آلوده صورت گیرد.

به گفته ذوالفقاری ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی وزارت بهداشت را برای جلوگیری از کشت محصولات نامتعارف و توزیع آن در بازار مکلف کرده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه کشت سبزی و صیفی و برنج را که از طریق آبهای آلوده بیشتر موجب بیماری می‌شود را در این منطقه حذف کردیم، گفت: اکنون در این منطقه غلات از قبیل گندم و جو و نیز زراعت چوب انجام می‌شود.

*ساخت‌وسازهای غیرقانونی و تخریب منابع طبیعی بزرگترین معضل در استان تهران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه ساخت‌وسازهای غیرقانونی و تخریب منابع طبیعی بزرگترین معضل در استان تهران است، گفت: تنها از ابتدای امسال ۱۷۶۰ مورد بنای غیرقانونی را تخریب کردیم.

وی با بیان اینکه قوانین ما برای مقابله با این ساخت‌و سازها و تخریب منابع طبیعی بازدارنده نیست، گفت: به خاطر ضعف قانون ما هر چه بناها را تخریب می‌کنیم آنها دوباره می‌سازند و نمی‌توانیم با آنها مقابله کنیم.

ذوالفقاری درباره دلایل اشتیاق به ساخت‌و سازهای غیرقانونی در اراضی کشاورزی گفت: نخست اینکه مردم از آپارتمان نیشینی به ستوه آمده‌اند و دنبال آرامش در ویلاها و باغ‌ها هستند، دوم اینکه تغییر کاربری برای آنها سود سرشاری دارد مثلا اگر یک هکتار زمین کشاورزی ۱۵۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد اگر یک دیوار دور آن بکشد تا یک میلیارد دلار به فروش می‌رسد.

وی در ادامه برای جلوگیری از این ساخت‌وسازهای غیرقانونی گفت کشاورزی ما باید آنقدر سودآورد باشد که مردم به دنبال تغییر کاربری نباشند.

ذوالفقاری ادامه داد: در کشورهای پیشرفته به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند مثلا در سوئیس ۶۰ درصد و در ترکیه ۴۰ درصد به کشاورزی یارانه داده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین گفت: حدود ۸ درصد فعالیت‌های تولید این استان تعطیل هستند  و در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کنیم که این پروژه‌ها را فعال کنیم وی تعطیلی ۸ درصدی را بسیار آمار مناسبی خواند.

ذوالفقاری در ادامه گفت: تولید محصولات کشاورزی استان تهران از سال ۵۷ تاکنون ۴۰۰ درصد رشد داشته است به طوری که تولید ۱.۴ میلیون تنی محصولات کشاورزی این استان به ۵.۷ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه کل زمین‌های کشاورزی این استان ۱۸۷ هزار هکتار است، گفت: استان تهران نسبت به استانهای دیگر تولید بیشتری دارد که به دلیل استفاده از تکنولوژی و اطلاعات علمی در این زمینه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برنامه اصلی این سازمان را کشت گلخانه‌ای اعلام کرد و گفت: استان تهران رکورد دارد این گونه کشت است و در نظر دارد آن را افزایش دهد به گفته وی از ۱۲ هزار هکتار گلخانه‌های کشور ۳۵۰۰ هکتار آن در استان تهران است.

کشت گلخانه‌ حدود ۱۰ برابر مصرف آب کمتری نسبت به فضای باز دارد و عملکرد آن نیز ۱۰ برابر بیشتر است.

وی در عین حال تاکید کرد برای افزایش راندومان آب، آبیاری نوین را در این استان با سرعت ادامه میدهیم که تاکنون ۶۰ هزار هکتار از ۱۸۷ هزار هکتار زمین کشاورزی این استان به این سامانه مجهز شده است.

*وزارت نیرو به قانون عمل نمی‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این باره که چرا بقیه زمین‌ها به این سامانه تجهیز نشده گفت: مشکل پروانه بهره‌برداری آب دارند و به رغم اینکه آنها سالها است از چاهی که کنده‌اند استفاده می‌ کنند اما وزارت نیرو برای آنها پروانه صادر نمی‌کند.

وی گفت: مجلس تصویب کرده که چاههای بلاتکلیف وضعیتش مشخص شود اما وزارت نیرو به این قانون عمل نمی‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد در صورتی که مدارک کشاورزان کامل باشد می‌توانند به مجهز سازی زمین‌هایشان به سامانه‌های نوین آبیاری اقدام کنند که به ازای هر هکتار ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان بلاعوض به آنها پرداخت خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.