کشاورزان معتقد هستند دولت اگر قصد حمایت از کشاورزان را دارد به شعار بسنده نکند و آن را به صورت عملیاتی اجرا کند.

دولت در عمل باید حامی کشاورزان باشد نه در حرف و شعار

به گزارش قدس آنلاین، چندین سال است که کشاورزان خشکسالی سختی را پشت سر گذاشته اند  و سرمای فروردین ماه ابتدای سال نیز  سردرختی‌ها و خشکی برخی درختان را در پی داشت که باعث شد آسیب جدی به کشاورزان وارد شود و زندگی آنها را به شدت تحت فشار قرار دهد. این در حالی است که کشاورزان سالانه هزینه زیادی صرف نهاده‌های کشاورزی می‌کنند که در پایان نتیجه و درآمدی داشته باشند، اما در برخی موارد با سرماو یخ‌زدگی، تمامی محصولات آن‌ها از بین می‌رود . از این رو کشاورزان در اداره زندگی خود با مشکلاتی مواجه شده و در مواردی همچون پرداخت اقساط وام های خود که به امید داشتن درآمد آنها را از بانک ها دریافت می کنند   با محدودیت هایی روبرو می شوند به طوری که طبق اطلاعات  96 درصد کشاورزان به بانک ها بدهکارند و این قضیه وخامت اوضاع کشاورزان را از نظر مالی نشان می‌دهد.

 اما دولت به منظور حمایت از این قشر مصوبه‌ای را به  تصویب رساند  تا فشاری که از جانب بانک‌ها بابت بازپرداخت اقساط تسهیلات روی کشاورزان است برداشته شود و طبق بند «خ» ذیل تبصره ماده ۳۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به مدت سه سال موضوع بخشودگی سود و کارمزد و جرایم وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه و امهال اصل وام آنان صورت بگیرد و معاون اول رئیس‌جمهور نیز بخش‌نامه‌ای را تحت عنوان مصوبه هیئت وزیران مبنی بر بخشودگی جرایم، کارمزد و سود وام‌های سررسید شده کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه و امهال اصل تسهیلات آن‌ها به مدت سه سال را اعلام کرد.
اما بعد از گذشت چند ماه از اعلام این بخشنامه ، با تعلل دولت و بانک‌ها موضوع تمدید وام‌های کشاورزان عملیاتی نشده است و ردپایی از اجرایی شدن آن در هیچ نقطه استان خراسان رضوی دیده نمی شود. از طرفی بانک ها نیز معتقد هستند که این بخش‌نامه علی رغم  اعلام توسط معاون اول ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اما چون منابع مالی برای آن مشخص نشده است به هیچ عنوان قابل اجرا نیست.

*** دولت به صورت واقعی و نه صرفا شعاری  از کشاورزان حمایت کند
پس از عدم اجرای این بخشنامه، گلایه‌های زیادی از سوی کشاورزان استان‌ مطرح شد که چرا بانک‌های عامل، بخشنامه ابلاغی معاون اول رئیس جمهور را اجرا نمی‌کنند .
یکی از این کشاورزان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: در شرایطی که کشاورز هیچ درآمدی از تولید نداشته و نقدینگی و سرمایه‌ای ندارد، چگونه می‌تواند اقساط بانکی خود را پرداخت کند.
علی صداقتی در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی که باید حمایت جدی از کشاورزان صورت بگیرد تا محصولات مورد نیاز کشور در داخل تولید شود و خودکفایی که در بیشتر موارد در حال حاضر است حفظ شود اما اقدام حمایتی واقعی از کشاورزان صورت نمی گیرد  .
وی افزود: به طور مثال در حالی که اعلام شده است  هر کیسه کود شیمیایی اوره به قیمت 38 هزارو 500 تومان با یارانه دولت به کشاورزان تحویل خواهد شد اما چنین چیزی وجود ندارد و در حال حاضر کشاورز خودش این کود را با قیمت 70 تا80 هزار تومان خرید می کند اگرچه با همین قیمت نیز در بازار آزاد به مقدار محدود وجود دارد.

صداقتی با بیان اینکه دولت اگر قصد حمایت از کشاورزان را دارد باید به صورت واقعی و نه صرفا شعاری ارائه کند،  ادامه داد: امید یک کشاورز به برداشت محصولات و عایدی های باغات و مزارع است و در صورتی که به هردلیلی درآمدی از آنها بدست نیاورد منبع درآمدی دیگری ندارد و حتی در گذراندن زندگی روزمره خود نیز با مشکل مواجه می شود و توان پرداخت بدهی های خود از جمله اقساط بانکی را ندارد.

***اختصاص 7 هزار و 200میلیارد تومان برای استمهال وام های کشاورزان
نماینده مردم نیشابور نیز در این باره به قدس آنلاین اظهار داشت: مجلس در اصلاحیه بودجه سال 97 مبلغ هفت هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای استمهال وام های کشاورزان در نظر گرفته است.
حمید گرمابی بابیان اینکه دولت به دلیل مشکلات موجود در تأمین منابع نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند و همین موضوع سبب شده تا بانک‌ها در بخشودگی جرائم کشاورزان خسارت‌دیده با مشکل مواجه شوند ، در ادامه تصریح کرد: این مصوبه مجلس بعد از تایید شورای نگهبان و تا قبل از پایان سال جاری اجرایی خواهد شد و طبق آن هر کشاورز می تواند یک وام تاسقف  100میلیون تومانی خود را تمدید کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.