خوزستان- فریدون وزیری گفت: با مرور روزنامه‌های کشور تنهاماندن موسیقی سنتی استان خوزستان را حس می کنید، در حالیکه با توجه به کثرت موسیقی در خوزستان این استان باید پایتخت موسیقی کشور باشد.

آواز تنهایی، برای موسیقی اصیل جنوب

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی استان خوزستان که در ۶ اسفند ۹۷ انجام شد، ناصر چنانی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد فضای شادی و نشاط و همچنین توجه به حمایت از موسیقی سنتی، آیینی و محلی استان است.

چنانی با اشاره به این مهم که جشنواره موسیقی با رویکرد گروه محور برگزار می‌شود؛ اظهار کرد: کارکرد دبیرخانه به منظور تعریف جدید از گروه های موسیقی و هویت بخشی مستقل به آنهاست که می تواند به شناسنامه دار شدن گروه های موسیقی استان کمک شایانی باشد، چراکه از ساختار موسیقی استان فاصله زیادی داریم.

موسیقی اصیل جنوب 

وی ضمن اشاره به تنوع و غنای موسیقی بومی استان خوزستان اظهار کرد: موسیقی بومی استان با گویش‌های مختلف لری، عربی، بختیاری، شوشتری، دزفولی، بهبهانی و ... در این جشنواره فرصتی را  ایجاد می‌کند تا مردم نجیب استان خوزستان طی یک هفته فرهنگی، شاهد ارایه انواع گونه‌های موسیقی توسط هنرمندان این استان باشند. باید گروه های موسیقی خوزستان را بیشتر به مردم معرفی کرد.

چنانی درباره جشنواره کودک و نوجوان نیز توضیح داد: داوران یازدهمین دوره جشنواره کودک که به صورت منطقه ای با حضور نمایندگان شهر های کرمانشاه، مرودشت فارس، شاهین شهراصفهان، اراک، بهبهان، امیدیه و دزفول از امروز تا هشتم اسفندماه انجام می شود، رضا میاحی، فهیمه آه صفری، مرتضی سخاوت هستند.

«۴۰ شهر ۴۰ اثر»

وی افزود: در حوزه هنرهای تجسمی فجر نیز آثار از شهرستان‌های بهبهان، ایذه، شوشترو شوش در گالری ها تا پایان اسفند تحت عنوان «۴۰ شهر ۴۰ اثر» به نمایش در می آیند.

در ادامه این مراسم فریدون وزیری دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر خوزستان با اعلام اینکه همزمان با جشنواره موسیقی فجر تهران برگزار می شود، تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها با هدف حمایت و ایجاد بستر سازی از گروه های فعال استان به خصوص بومی انجام شده است.

وزیری عنوان کرد: با چنین فضاسازی هایی مردم با گویش های متفاوت موسیقی استان و تنوع خاص آن آشنا می شوند، با رایزنی های انجام شده قرار بر این شد تمرکززدایی از اهواز به سمت شهرستان ها رفته و در امیدیه و ماهشهر نیز از سیزدهم تا هجدهم به مدت ۵ شب موسیقی فجر برگزار کنیم.

وی از حضور ۱۶ گروه موسیقی در ژانر سنتی، محلی، کلاسیک غربی و پاپ خبر داد که ۹ گروه محلی، ۴ سنتی، ۲پاپ و یک گروه کلاسیک غربی در این زمینه پذیرش شده اند.

 وزیری بیان کرد: در اهواز اجرا و کنسرت ۱۳ تا ۱۸ اسفند هر شب دو سانس در محل برگزاری گیت بوستان  و در ماهشهر پنج اجرا و امیدیه ۴ اجرا در چهاردهم و پانزدهم اسفند دارند.

وی در مورد انتخاب گروه های برگزیده برای اجرا تصریح کرد: فراخوان انجام و از طریق انجمن موسیقی خوزستان به شهرها ارسال شد تا ۲۵ بهمن فرصت ارسال آثار بود و ۱۶ گروه از میان ۲۴ گروه انتخاب شدند.

همه رفتند کسی دور و ورم نیست

دبیرجشنواره موسیقی فجر خوزستان؛ گفت: با مرور روزنامه‌های کشور تنها ماندن موسیقی سنتی استان خوزستان را حس می کنید در حالیکه با توجه به کثرت موسیقی در خوزستان که تشکیل شده از موسیقی های اصیل عربی، قشقایی، بندری و است این استان باید پایتخت موسیقی کشور باشد.

کنسرت سالار عقیلی

لازم به ذکر است ۸ اسفند سالار عقیلی خواننده سنتی کشور در تالار آفتاب ارشاد کنسرت دارد.

گفتنی است در پایان این مراسم نیز از پوستر جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.