قزوین_ شهر مینودری قزوین با دارا بودن قدمت دیرینه و تمدن ارزشمند، آئینه تاریخ و طبیعت ایران است که گذر از این کهن شهر می تواند خاطرات ماندگاری را برجای گذارد.

سفر به شهر مینودری و آئینه تاریخ و طبیعت ایران

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، استان قزوین از جمله استان های جذاب و زیبا در حوزه گردشگری و طبیعت گردی است و دارا بودن فرهنگی غنی از تاریخ و تمدن این استان گویای دیرینه ارزشمند و جاذبه های این استان است.

قزوین شهری از جنس مینودری، عصر صفوی و قاجار تاریخ و آئینه ای تمام نما از تاریخ تمدن و فرهنگ گذشته اسلامی ایرانی است؛ وجود آثار و بناهای تاریخی با قدمتی دیرینه در این استان یاد تاریخ را در دلها زنده می کند و تاریخ گواه زندگی و تمدن دیرینه در قزوین، حداقل از پنج هزار سال قبل است.

ارزش و جایگاه بناها و آثار تاریخی به خوبی بر کسی پوشیده نیست و به خوبی می توان دریافت که این آثار و بناها، گویای تمدن و فرهنگ گذشته هر شهر و بوم است و قزوین در این میان، نقشی ماندگار و زیبا را در تاریخ ایران اسلامی از خود به یادگار گذاشته است و هریک از این آثار و بناها سخنی از گذشته و تاریخ تمدن قزوین دارند.

سفر به قزوین سفر به بخشی از تاریخ هنر ایران است و جایی که می توان نقش ها و طرح هایی از نقاشی معاصر را بر در و دیوار شهر و کاخ موزه ها شاهد بود؛ جایی که ما را با شکوه مینا کاری، خاتم کاری، منبت کاری، ترمه دوزی و ظریف کاری دستان هنرمند استادان کاران صنایع دستی این دیار آشنا کرده و دنیایی از خلاقیت قزوینی ها را جای جای این کهن شهر مینودری در معرض دید عاشقان ایرانگردی قرار می دهد.

سردر عالی قاپو، تنها سردر برجای مانده در تاریخ

 در ابتدای خیابان سپه و نخستین خیابان ساخته شده در ایران، بنای تاریخی به نام «سردر عالی قاپو» قرار دارد که در دوره شاه طهماسب ساخته شده است و در زمان شاه عباس اول به صورت کنونی تغییر شکل یافته است؛ این عمارت شامل مجموعه‌ای به نام سعادت‌آباد بوده که در حال حاضر از کل مجموعه، تنها سردر عالی قاپو بر جای مانده است.

 بر پیشانی این سردر رفیع که ۱۷ متر ارتفاع دارد، کتیبه‌ای با کاشی معرق به خط ثلث از علی‌رضا عباسی خوشنویس معروف عهد صفوی جلوه‌گر بوده و بر فراز این کتیبه، پنجره مشبک بزرگی از کاشی قرار گرفته است؛ در طرف شرقی این سردر که پیش از مشروطیت رختشویخانه بود، مدرسه‌ای به نام امید در سال ۱۳۲۰ قمری احداث شد که از اولین مدارس نوین ایران است.

سردر عالی قاپو که قبل از انقلاب، جایگاه شهربانی و سپس در اختیار نیروی انتظامی بود، اکنون در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته و به منظور احیای دولتخانه صفوی در حال مرمت است.

این بنای تاریخی در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۱۳ به شماره ۲۱۳ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سردر عالی قاپو قزوین جلوه و نمایی زیبا را به نخستین خیابان ایران بخشیده است و گذر از این بنا، تاریخ را در ذهن انسان زنده می کند.

*شاهکار معماری ایرانی در خیابان مولوی قزوین

یکی از محبوب ترین و ارزشمندترین دیدنی ها و بناهای تاریخی قزوین، در جنوب ترین منطقه قزوین و در خیابان مولوی قابل مشاهده است؛ «حسینیه امینی ها» بنایی که اوج و شاهکار معماری را در این خیابان به نمایش گذاشته است؛ این حسینیه قسمتی از یک خانه ی اعیانی بزرگ بوده که امروز از آن فقط همین حسینیه به جای مانده است.

شادروان حاج محمدرضا امینی در سال ۱۳۰۲ هجری قمری این خانه را وقف کرد تا در آن کارهایی مثل ختم قرآن کریم در ماه رمضان، غذا دادن به عزاداران محرم و روضه خوانی انجام دهد؛ این حسینیه ۲۸۴۴ متر مربع مساحت دارد و در سال ۱۲۷۵ هجری قمری ساخته شده است. در آن زمان برای ساخت این حسینیه چهل و هشت هزار تومان هزینه شده تا یکی از شاهکارهای معماری این شهر خلق شود.

 جذاب ترین بخش این حسینیه سه تالار است که در موازات هم جای گرفته اند و شامل ارسی های زیبایی هستند؛ ۹ دهنه ارسی و شیشه های رنگی چنان استادانه تالار جنوبی را مزین کرده اند که شاهکاری هنری به وجود آمده است.

حسینه امینی های قزوین نگینی درخشان از معماری ایرانی در خیابان مولوی است که هر ساله در مناسبت های مختلف سال از جمله ایام نوروز میزبان گردشگران و علاقمندان برای بازدید از بناهای تاریخی است؛ به راستی این بنای تاریخی الگویی از معماری ایرانی اسلامی است.

حسینیه امینی ها همچنین در ایام محرم میزبان عاشقان حسینی است و مراسم های این دهه در مکان برگزار می شود.

*عمارت چهستون نمادی از دوره صفوی در قزوین

قزوین بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است و قزوین از نظر آثار ملی ثبت شده رتبه نخست در کشور و رتبه هفتم در جهان را دارا است و هرکدام از بناها، یادگاری از تاریخ و تمدن گذشته ایران اسلامی است.

از جمله آثار مهم قزوین در دوره صفویه می توان به عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی اشاره کرد که این بنا در مرکز شهر قزوین و در جنوب سبزه میدان (میدان آزادی)، در میان باغ بزرگی واقع شده است و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است؛ این بنا در دوره قاجاریه توسط محمد باقر سعدالسلطنه فرماندار وقت قزوین بازسازی شد و چهلستون نام گرفت.

در این بنای تاریخی، نمونه ای از هنرنگارگری مکتب قزوین را در نقاشی های دیواری طبقه اول قبال مشاهده بوده که دارای شهرت جهانی است؛ مکتب حاکم بر این نقاشی‌ها از تغییر و تحولات سیاسی نیز تاثیر گرفته است.


عمارت چهلستون و یا کلاه فرنگی قزوین در بهمن ماه سال ‎ ۱۳۳۴به شماره ‎ ۳۸۹در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است و از جمله بناهای تاریخی ارزشمند قزوین به شمار می رود که دارای موزه های مختلفی است.

عمارت چهل ستون با جلوه ای زیبا در مرکز شهر قزوین، تنوع و جذابیت خاصی را به این شهر بخشیده است و در گذر از میدان آزادی این شهر، زیبایی بنا به خوبی قابل مشاهده است.

شاید به جرات بتوان گفت که قزوین با دارا بودن بناها و آثار تاریخی ارزشمند یکی از استان های ارزشمند در جذب گردشگر است.

باراجین، بزرگترین پارک جنگلی کشور

شاید اگر در استان ها و مناطق مختلف کشور گذری بر منطقه های گردشگری بزنید، لحظه های زیبا و ماندگاری در خاطرمان بماند و در این بین، گذر از برخی از پارک ها و جاذبه های طبیعت ماندگاری این خاطرات را دوچندان می کند.

پارک ۱۴۰۰ هکتاری باراجین یکی از جاذبه های گردشگری ارزشمند کشور محسوب می شود که هر سال گردشگران بسیاری را در خود جای می دهد.

این پارک در دهستان اقبال غربی از بخش مرکزی شهرستان قزوین در فاصله ۵ کیلومتری از جاده ترانزیتی قزوین – رشت واقع شده است.

سایت جنگلی باراجین از شمال به ارتفاعات پس گوش و میل، از شرق به روستای شقفی آباد، از غرب به روستای اسماعیل آباد و از جنوب به شهر قزوین و در ارتفاع ۱۸۰۰ – ۱۴۰۰ متری واقع شده است.

این پارک دارای ظرفیت های قابل توجهی است که برنامه های گردشگری و تفریحی بسیاری در آن برگزار می شود.

* اثر از روس ها در «برج ناقوس» 

خیابان طالقانی شهر قزوین بنایی تاریخی را در جود جای می دهد که یادگاری به یاد مانده از روس ها است.

 «کلیسای کانتور» یا «برج ناقوس» از بناهای تاریخی قزوین است که از نظر ابعاد کلیسای کوچکی است که دارای یک پلان چهار ضلعی بوده و دارای دو گنبد یکی بزرگ در مرکز نمازخانه و دیگری کوچک‌تر در بالای محراب است. مصالح بکار رفته آجر و ملاط است که آجرها با هنرمندی بسیار چیده شده و در نتیجه بنایی بسیار زیبا بدست آمده است.

کلیسای کانتور معروف به «برج ناقوس» در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران به دست روس‌ها در شهرستان قزوین ساخته شد.

کلیسای کانتور دارای یک در ورودی است که بر روی دیوارهای دو سمت آن صلیب‌های روسی نقش بسته است .در بالای ورودی ناقوسخانه‌ای سه طبقه قرار داده شده است که به یک گنبد کوچک منتهی می‌شود؛ در حیاط این کلیسا دو سنگ قبر قرار دارد. یکی از این سنگ قبرها متعلق به یک خلبان روس و دیگری مربوط به یک مهندس روس است که در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

این کلیسای کوچک مانند سایر کلیساها دارای طرحی چلیپایی بوده و محراب آن رو به خاور است؛ ورودی کلیسا در ضلع باختری آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و درب ورودی است.

فضای نمازخانه دارای گنبد و فضاهای جانبی آن دارای پوشش تخت است و در نمای خارجی این کلیسا، ستون‌های تزیینی دیده می‌شود.

پس از خروج روس‌ها از ایران این کلیسا خالی شد و در ایران مسیحی‌های ارتدکس ساکن نیستند و به همین دلیل این بنا هم‌اکنون به عنوان یک بنای تاریخی حفظ و نگهداری می‌شود و البته درون این کلیسای زیبا، چند ویترین فروش جواهرات دست ساز قرار دارد.

به گزارش قدس آنلاین، به راستی قزوین آئینه تاریخ و طبیعت ایران است که با گذر از جای جای این شهر جلوه ای از تمدن گذشته ایران قابل رویت است و تاریخ گذشته قزوین نشان داده می شود.

قزوین، کهن شهر تاریخی نقش ماندگاری را در تاریخ کشور داشته است و مهد پرورش بزرگان فرهنگی و هنری بسیاری است که هریک با خلق آثاری هنرمندانه، زیبایی و جلوه تمدن این شهر را دوچندان کرده اند.

قزوین مقصدی برای گردشگری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.