نشریه تایم در گزارشی نوشت دونالد ترامپ علاوه بر پرداخت هزینه حضور نیروهای آمریکایی از سوی هم‌پیمانان خود، پول بیشتری از آنان مطالبه کرده است.

 سربازان آمریکایی را به کشورتان می‌فرستم، پولش را +۵۰ درصد بیشتر بدهید!

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی نشریه تایم در گزارشی نوشت بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آمریکا از متحدان خود خواسته است علاوه بر پرداخت کل هزینه حضور نیروهای آمریکایی در این کشورها ۵۰ درصد هم علاوه بر آن به آمریکا بپردازند.

در این گزارش آمده است: طی سال‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از این موضوع شکایت داشته است که کشورهای میزبان سربازان آمریکایی هزینه‌هایی کافی را در این زمینه پرداخت نمی‌کنند. در حال حاضر، او می‌خواهد پول بیشتری از این کشورها دریافت کند.

چندین مقام آمریکایی و افراد نزدیک به این موضوع اعلام کردند تحت دستورالعمل‌های کاخ سفید، دولت آمریکا در حال ارائه این درخواست است که آلمان، ژاپن و دیگر کشورهای میزبان سربازان آمریکایی باید هزینه کامل نیروهای آمریکایی مستقر در خاکشان را پرداخت کنند بعلاوه پنجاه درصد یا بیشتر برای امتیاز میزبانی این سربازان. در برخی موارد، می‌توان از کشورهای میزبان نیروهای آمریکایی خواست تا بر اساس فرمول "هزینه بعلاوه پنجاه", پنج تا شش برابر زمان کنونی هزینه پرداخت کنند.

چندین ماه است که ترامپ در تلاش برای اجرای این ایده است. تأکید او بر این موضوع سبب انحراف مذاکرات کنونی با کره جنوبی بر سر وضع بیست و هشت هزار سرباز آمریکایی مستقر در این کشور شده است، زمانیکه او در نامه‌ای به جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: "ما خواهان هزینه‌ها بعلاوه پنجاه هستیم."

تیم رئیس‌جمهور آمریکا این اقدام را راهی برای تحریک شرکای ناتو برای تسریع روند افزایش هزینه‌های دفاعی‌شان می‌داند، موضوعی که ترامپ از زمان رسیدن به قدرت در ارتباط با آن از هم پیمانانش انتقاد کرده است. در حالیکه ترامپ ادعا می‌کند فشارهایش سبب شده است هزینه‌های دفاعی کشورهای هم‌پیمان میلیاردها دلار افزایش پیدا کند، او از روند کُند این افزایش‌ها شکایت کرده است.

ترامپ در روز هفدهم ماه ژانویه در سخنانی در پنتاگون گفت: "کشورهای به شدت ثروتمندی که ما از آن‌ها حفاظت می‌کنیم هشدار دریافت کرده‌اند." او همچنین گفت: "ما نمی‌توانیم برای دیگران احمق باشیم."

مقامات در این باره هشدار می‌دهند که این ایده یکی از ملاحظات مرتبط با این موضوع در زمانی است که آمریکا هم‌پیمانانش را برای پرداخت هزینه‌های بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. حتی در مراحل اولیه، این موضع سبب ارسال شوک‌هایی از طریق وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه شد، جایی که مقامات آن‌ها نگرانند این موضوع سبب اعتراض گسترده هم‌پیمانان آمریکا در آسیا و اروپا شود و این موضوع تعهد ترامپ را در مورد آن‌ها زیر سوال خواهد برد.

ویکتور چا، مشاور ارشد در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن اعلام کرد دولت در حال ارسال یک پیام عمدی از طریق ارائه درخواست "هزینه بعلاوه پنجاه" به کره جنوبی است حتی با آن که این تلاش راه به جایی نبرده است.

چا در سخنانی گفت: "ما یک ارتش منسجم‌تر با کره جنوبی در مقایسه با دیگر هم‌پیمانان داریم." او همچنین گفت: "ارسال این پیام به یک هم‌پیمان جنگ سرد در واقع تلاشی برای اعلام این موضوع است که آن‌ها خواهان تغییر الگو به روشی هستند که حمایت کشور میزبان را دارا باشند."

یک نگرانی دیگر این است که آمریکا از بحث‌های کنونی در برخی کشورها در ارتباط با این موضوع حمایت می‌کند که آیا آن‌ها خواهان استقرار سربازار آمریکایی در خاک خود هستند یا خیر؟ در حالیکه برخی کشورها از قبیل لهستان آشکارا از سربازان آمریکایی حمایت کردند و این در حالی است که کشورهایی همانند آلمان و ژاپن مردمانی دارند که همواره در مقابل حضور آمریکایی‌ها مقاومت کرده‌اند. این نیروها احتمالا تقویت خواهند شد اگر که آمریکا به آن‌ها همان چیزی را ارائه کند که از نظر آن‌ها ضرب‌الاجل است.

مکنزی اگلن، کارشناس سیاست دفاعی در موسسه امریکن انترپرایز در سخنانی گفت: "آن‌ها کاری را آغاز کرده‌اند که باید خود را برای تبعات آن آماده کنند. آن‌ها شاهد بحث‌های سیاسی داخلی در ارتباط با این پایگاه‌های نظامی هستند."

ترامپ از زمان رسیدن به قدرت از این ایده حمایت کرده است که کشورها باید هزینه‌های کامل بعلاوه حق امتیاز را پرداخت کنند. گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما می‌خواهیم از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که دیگر کشورها "در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهند کرد."

مقامات سابق و کنونی دولت آمریکا اعلام کردند این موضوع پیچیده‌تر از آن است که ذهن افکار عمومی درگیر آن شود. دولت آمریکا علاوه بر تلاش برای دریافت پول بیشتر، می‌خواهد از این موضوع به عنوان راهی برای تحت فشار قرار دادن کشورها برای انجام مطالبات آمریکا در خارج از این کشور استفاده کند. آن‌ها می‌گویند از مقامات پنتاگون خواسته شده است دو فرمول را تنظیم کنند: یکی فرمولی که تعیین می‌کند کشورهایی مانند آلمان باید چه میزان پول پرداخت کنند. فرمول دوم تعیین خواهد کرد اگر سیاست‌های این کشورها در راستای سیاست‌های آمریکا قرار گیرد این کشورها چه میزان تخفیف دریافت خواهند کرد.

پیشینه تنش‌ها بر سر پرداخت سهم در ارتباط با سربازان آمریکایی مستقر در کشورهای خارجی به چند دهه قبل باز می‌گردد. واشنگتن و توکیو همواره بر سر حضور نیروهای آمریکایی در اوکیناوا با یکدیگر مناقشه داشته‌اند. اما گفتگوهای کنونی در ارتباط با "هزینه بعلاوه پنجاه" فراتر از این هاست. این موضوع منعکس‌کننده مسئله‌ای است که استیون بنن، مشاور سابق کاخ سفید از آن حمایت می‌کرد و می‌گفت: آمریکا "هم پیمان می‌خواهد نه کشور تحت الحمایه."

منتقدان می‌گویند این مطالبه سبب ارائه تعبیر بد از مزایایی خواهد شد که استقرار سربازان در خارج برای آمریکا ارائه می‌کند. داگلاس لوت، سفیر سابق آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سخنانی گفت: "حتی مطرح کردن این سوال سبب ارائه یک سوء تعبیر در ارتباط با این روایت می‌شود که این تأسیسات در راستای منافع این کشورها ایجاد شده اند."

او همچنین گفت: "حقیقت این است که آن‌ها در آنجا حضور دارند و ما آن‌ها را حفظ می‌کنیم زیرا این اقدام در راستای منافع ماست." برای مثال در آلمان، آمریکا به چندین تأسیسات مهم متکی است: مرکز پزشکی منطقه‌ای لانستال و پایگاه هوایی رامستین. لانستال یک تأسیسات درمانی در کلاس جهانی محسوب می‌شود که مراقبت‌های فوری برای سربازان آمریکایی ارائه می‌کند که در عراق یا دیگر مکان‌ها زخمی می‌شوند. آلمان همچنین محل استقرار فرماندهی آمریکا در آفریقاست. تخمین این موضوع که آلمان برای این پایگاه‌ها چه میزان هزینه باید پرداخت کند، دشوار است.

در ارتباط با کره جنوبی باید گفت دو کشور توافق نامه‌ای برای تجدید توافق نامه اقدامات ویژه پنج ساله داشتند که به واسطه تأکید ترامپ بر طرح "هزینه بعلاوه پنجاه" در ماه اکتبر با مشکلاتی مواجه شد. هزینه نهایی که بر سر آن توافق شد بسیار زیاد بود و مدت زمان آن نیز به یک سال کاهش یافت و بدین ترتیب پیش بینی می‌شود یک مناقشه دیگر در راه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.