مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ تندوره نیمه دوم فروردین ماه ۹۸ به زیستگاه خود بر می‌گردد.

پلنگ تندوره فروردین ماه ۹۸ به زیستگاه خود بر می‌گردد

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی از نتایج نشست اعضای تیم مشورتی حیات وحش استان به منظور تعیین زمان بازگشت پلنگ تندوره به زیستگاه اصلی خبر داد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: پس از بررسی و تحلیل نظرات، تصمیم کمیته کارشناسی بر آن شد که پلنگ یاد شده که حسب نتایج آزمایشات دامپزشکی سلامت خود را به طور کامل به دست آورده و دارای تائیدیه سلامت است، آماده رها سازی شده و با لحاظ تمهیداتی در نیمه دوم فروردین ماه به زیستگاه اصلی خود برگردد.

 همتی خاطرنشان کرد: به منظور کاهش خطرات احتمالی در زمینه آسیب‌های وارده به این پلنگ که در طول درمان در اسارت بوده است، نیمه دوم فروردین ماه که زمان زایش گونه‌های علفخوار  است و نیز خانواده‌های مختلف جوندگانی همچون پایکا به عنوان طعمه مطلوب پلنگ بیشتر در دسترس این گونه قرار دارد، زمانی مناسب برای بازگشت پلنگ به منطقه خواهد بود؛ ضمن اینکه زیستگاه مورد نظر نیز پس از گذران ایام تعطیلات به آرامش و شرایط پیشین خود بازگشته و شرایط مطلوب‌تری را برای این گونه فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه براساس تجمیع نظرات و ارزیابی همه جانبه موضوع، رهاسازی پلنگ در زیستگاه اصلی را بر اسارت آن ترجیح داده‌ایم گفت: آنچه بر عهده متولیان حفاظت از حیات وحش بوده، بازگرداندن سلامت حیوان است که نتایج آزمایشگاهی و فیزیولوژیکی پلنگ آن را کاملا تائید می‌کند اما از لحظه ورود پلنگ به منطقه، شرایط طبیعی بر ادامه زیست آن حاکم است.

همتی گفت: تنازع بقا موضوعی است که همواره در طبیعت حاکمیت دارد و امیدواریم این پلنگ پس از بازگشت به قلمرو خود، بتواند حسب آنچه که مورد انتظار متخصصان و دامپزشکان است در پارک ملی تندوره به حیات خود ادامه دهد.

 مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تا زمان اعلام شده برای بازگشت پلنگ به پارک ملی تندوره، این گونه در فضایی جداگانه از مرکز بازدیدکنندگان باغ وحش وکیل آباد و با شرایطی خاص همچون در اختیار گذاشتن طعمه زنده و ممنوعیت کامل بازدیدهای انسانی نگهداری و تحت نظارت ویژه خواهد بود که این موضوع به تقویت خوی وحشی‌گیری این حیوان کمک خواهد کرد ضمن اینکه با توجه به شرایط نگهداری و ماهیت زیست پلنگ و نظارت‌های مستمر کارشناسان و متخصصین امر در زمینه از دست رفتن خوی درندگی آن جای نگرانی وجود ندارد.

منبع:تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.