مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سدهای یام و کمایستان در منطقه سبزوار، سده خواف، چالیدره طرقبه و سد دولت آباد سرریز شده اند و سد فریمان در آستانه سرریز قرار دارد.

سرریز شدن ۵ سد در خراسان رضوی/ یک سد دیگر در آستانه سرریز قرار دارد

مهندس رضا نوروززاده در گفت و گو با قدس آنلاین بیان کرد: مجموع ورودی آب به سدهای بزرگ استان از ابتدای سال آبی – مهرماه ۹۷- تاکنون ۲۵۶ میلیون متر مکعب است. با توجه به بارشهای صورت گرفته در سال جاری، از ابتدای سال تاکنون ۷۶ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده است.  

وی افزود: از این میزان ذخیره در سال جاری، در حدود ۴۴ میلیون متر مکعب آب در سد دوستی ذخیره شده و ۳۲ میلیون متر مکعب باقیمانده در دیگر سدهای استان ذخیره گردیده است. به طور میانگین تاکنون ۲۶ درصد از ظرفیت ذخیره سازی سدهای استان پر شده که نسبت به سال قبل سه درصد افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: اکنون سدهای یام و کمایستان در منطقه سبزوار، سده خواف، چالیدره طرقبه و سد دولت آباد سرریز شده اند و سد فریمان در آستانه سرریز قرار دارد. در این سدها، جهت کاستن از انرژی سیلاب و جلوگیری از خسارات احتمالی، دریچه خروجی آب باز شده و آب به پایین دست سد هدایت می شود.

وی عنوان داشت: در حال حاضر، حجم آب موجود در سد دوستی ۳۰۳ میلیون متر مکعب است که در حدود ۲۵ درصد از ظرفیت سد می باشد. در سد طرق ۱۱ میلیون متر مکعب آب موجود است که در حدود یک سوم از ظرفیت سد را تشکیل می دهد. در سد کارده ۶/۶ میلیون متر مکعب آب و چیزی در حدود یک چهارم ظرفیت سد و در سد ارداک ۱۴ میلیون متر مکعب آب وجود دارد که در حدود نیمی از ظرفیت سد است.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط دغدغه بابت ذخیره سازی روان آبها در روزهای آینده و سرریز شدن سدهای مشهد نداریم و شرایط برای ذخیره سازی آب فراهم است. امیدوارم با بارندگی های قابل توجه در روزهای آینده، مقدار باقیمانده از ظرفیت سدهای استان تکمیل و پر شود.  

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته میزان ورودی آب به سدهای استان ۷/۷ میلیون متر مکعب و در ۴۸ ساعت گذشته ۱۵/۴ میلیون متر مکعب بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.