بعضی خبرها آن‌قدر بار احساسی و عاطفی خوبی دارد که خواننده را در خود غرق می‌کند. از همین رو وقتی از زبان رئیس مجمع جهادگران استان لرستان می‌شنوم از لحاظ تعداد جهادگران «پلدختر» ظرفیتش کامل است و جایی برای پذیرش گروه‌های جدید ندارد از این‌همه مهربانی و همدلی روحیه می‌گیرم.

بار دیگر "حماسه هویزه"

به گزارش قدس آنلاین، بعضی خبرها آن‌قدر بار احساسی و عاطفی خوبی دارد که خواننده را در خود غرق می‌کند. از همین رو وقتی از زبان رئیس مجمع جهادگران استان لرستان می‌شنوم از لحاظ تعداد جهادگران «پلدختر» ظرفیتش کامل  است و جایی برای پذیرش گروه‌های جدید ندارد از این‌همه مهربانی و همدلی روحیه می‌گیرم.

در مسیر خیابان اصلی شهر پلدختر که پا می‌گذاری ترافیک بسیار سنگین است.

تردد افراد پیاده، دسته‌های امدادی، نیروهای داوطلب، گروه‌های جهادی، ماشین‌آلات سبک و سنگین، پرواز بالگردها، نیروهای نظامی نشان از اتفاقی بی‌سابقه در این شهر دارد.

خیابان منتهی به تنها پل ارتباطی شرق و غرب پلدختر کانون تردد و ترافیک شده است، در اینجا آدم‌های سرتا پا گلی فراوان است و همچون روزهای دفاع مقدس همه با رنگ و روحیه‌ای خاکی مشغول خدمت هستند.

هرچه به سمت پل شهدای دولت نزدیک می‌شویم عمق تخریب‌ها بیشتر است. «کشکان رود» حصار ساحلی خود را ویران کرده تا بتواند از هر سو به شهر حمله کند و با وجود اینکه همه خانه‌ها را خراب نکرده، اما بهتر است بگویم همه را خانه‌خراب کرده است.

بلافاصله بعد از پل شهدای دولت به کانون سیل می‌رسیم منطقه ساحلی، دیواره ساحلی تا منطقه بعد از هفتم تیر و میدان جهاد از پل قدیم تا مجموعه ورزشی شهید سرمالیان که حالا فقط سردر و بخشی از ساختمان استخر از آن به‌جا مانده و منطقه غرب کلاً آسیب ‌دیده است.

سیل ۱۳ خیابان محله سازمانی‌ها را تخلیه کرده است و تقریباً دوسوم شهر همین وضعیت را دارد.

منزل شما چطور است

اگر تا دیروز هر یک از ساکنان پلدختر هنگام ملاقات جویای کاروکاسبی یکدیگر بودند، اما این روزها احوالپرسی‌ها در شهر حول محور سیل و خبرهای پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض است!

علی بیرانی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: گل‌ولای تمام‌شدنی نیست و هنوز مشغول تخلیه گل از منازل هستیم.

وی بیان می‌کند: با اینکه کمک‌های امدادی از قبیل پتو و موکت به دستمان رسیده اما زمین خشکی برای پهن کردن آن‌ها نداریم.

وی که به دلیل جست‌وجوی وسایل مدفون ‌شده در زیر گل‌ولای شب را در حیاط خانه و در ماشین می‌خوابد، بیان می‌کند: سیل اجاره خانه‌های باقی‌مانده را بشدت افزایش داده است.

وی اظهار می‌کند: با مساعدتی که دولت قرار است انجام دهد حتی نمی‌توانیم خانه را ترمیم بکنیم چه برسد به اینکه بخواهیم مایحتاج زندگی از جمله یخچال، گاز و فرش تهیه کنیم.

وی می‌گوید: الحمدلله از طریق کمک‌های مردمی موفق به تهیه لباس برای بچه‌ها شدیم و با دفترچه‌هایی که به‌طور موقت به ما داده‌ شده است نسبت به دریافت سهمیه موادغذایی و وسایل ابتدایی اقدام شده است اما وضعیت ما همچنان مانند مناطق جنگی است.

وی می‌گوید: در طول روز غذای گرم توزیع می‌شود، اما بسیاری از خانواده‌ها واهمه دارند که اگر یک روز غذا و آب توزیع نشود و یا تا هفته دیگر این کمک‌ها قطع شود چگونه باید بدون وسایل آشپزی و لوازم زندگی به حیات خود ادامه بدهند؟

وی اظهار می‌کند: ما حتی قاشق و چنگال برای خوردن غذا نداریم و در حال حاضر تنها سرمایه زندگی‌مان یکسری ظروف یک‌بارمصرف، ۴ عدد پتو و یک‌ تکه موکت در صندوق‌عقب خودرو است.

وی عنوان می‌کند: شاید باورتان نشود اما برای یکسری اقلام معمولی مانند صابون دستشویی در مضیقه هستیم و گرفتن یک دوش آبگرم برای بسیاری از مردم به رؤیا تبدیل ‌شده است.

پلدختر لبریز از جهادگر

رئیس مجمع جهادگران استان لرستان بابیان اینکه تمامی اقشار جامعه و نهادهای مسئول در این منطقه به‌طور شبانه‌روزی پای‌ کار هستند، بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت پلدختر از لحاظ اسکان گروه‌های جهادی تکمیل است و اگر گروه جدیدی اعزام شود شب‌ها از لحاظ استحمام و سرویس بهداشتی مشکل خواهیم داشت.

پرنیان بابیان اینکه خوشبختانه نحوه توزیع کمک‌ها و همچنین امدادرسانی بسیار مطلوب و از نظم قابل‌ توجهی برخوردار است، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل عمق خسارات برجای ‌مانده وضعیت مردم به دلیل از دست دادن تمام دارایی و وسایل زندگی بسیار بحرانی است.

وی افزود: مطالبه تمامی مردم از مسئولان این است که به موضوع زیرساخت‌های راه‌های ارتباطی لرستان که حداقل ۸۰ درصد آن آسیب ‌دیده ورود پیدا کنند.

وی اذعان کرد: اگر دولت و دستگاه اجرایی و مجلس ورود عاجل نکنند مطمئناً مردم با شرایط بسیار سخت‌تری روبه‌رو خواهند شد.

وی با بیان اینکه گل‌ولای‌های تجمیع شده تا سقف واحدهای مسکونی کار را برای جهادگران و مردم بسیار سخت و زمانبر کرده است، افزود: در حال حاضر باید مسئله جیره خشک مردم در اولویت باشد.

وی ادامه داد: در این راستا نیاز است تا کمک‌های مردمی به سمت‌وسوی تهیه جیره خشک سوق پیدا کند به ‌گونه‌ای که حداقل تأمین یک کیسه برنج  و مصرف یک ماه حبوبات در دستورکار قرار گیرد تا پس از بازگشت به آرامش و بازسازی منازل بتوان مردم را در سرپناه‌های خود ساکن و به زندگی امیدوار کرد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۲۰ گروه جهادی با هماهنگی این مجمع در منطقه مشغول خدمت‌رسانی هستند.

پلدختر شهر مقاومت

در شهر که پا می‌گذاری یک بار دیگر تاریخ دفاع مقدس برایت تداعی می‌شود.

مردم پلدختر به دلیل روحیه مقاومت و ایثارگری که قبل از جنگ و در زمان بمباران از خود نشان دادند با القابی با عنوان «هویزه دوم» نیز شناخته می‌شوند.

پلدختر به‌عنوان گلوگاه ترانزیت جنوب غرب کشور در دفاع مقدس محل عبور رزمندگان و تجهیزات به مناطق جنگی بود.

نقش پررنگ رزمندگان پلدختری بویژه در دو گروهان «شهید رحیمی» و گروهان «امام صادق» (ع) که در عملیات بیت‌المقدس منجر به آزادی خرمشهر شد تنها بیانگر گوشه‌ای از چشمه خروشان رشادت‌های پلدختر یا همان هویزه ثانی است.

رزمندگان پلدختری در دفاع و فتح خرمشهر حضور فعالی داشتند و همان‌طور که در تصاویر به ثبت رسیده است افرادی که بر سر مناره مسجد جامع خرمشهر اذان می‌خوانند رزمندگان پلدختر بودند و حال تمامی مردم ایران به این شهر آمده‌اند تا رشادت‌های آن‌ها را بی‌پاسخ نگذارند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.