مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان‌رضوی گفت: خراسان رضوی بیشترین میزان جنگل بیابانی در کشور را دارد و تاکنون ۵۷۰ هزار جنگل بیابانی ایجاد شده است. همچنین سالیانه یک میلیون اصله نهال توسط نهالستان‌های ما تولید می‌شود.

بیشترین میزان جنگل بیابانی کشور در خراسان‌رضوی

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا صحرایی در حاشیه بازدید از پارک جنگلی شهرستان تربت‌جام بیان کرد: هدف اصلی ما ایجاد سرسبزی و حفظ خاک است؛ در حوزه ایجاد سرسبزی بخشی از کار با جنگل‌کاری‌های بیابانی صورت می‌پذیرد. خراسان رضوی بیشترین میزان جنگل‌های بیابانی را در کشور دارد و از سال ۱۳۴۴ که این عملیات در سبزوار آغاز گردید، تاکنون ۵۷۰ هزار هکتار جنگل بیابانی توسط این مجموعه ایجاد شده است و توانسته‌ایم ۱۵ کانون بحران فرسایش بادی را مهار کنیم.

وی افزود: هر جا امکان داشته از گونه‌های جنگلی استفاده کرده‌ایم که نمونه آن در پارک‌های جنگلی شهرها مشاهده می‌شود و در بعضی از شهرها با واگذاری این مجموعه‌ها به شهرداری‌ها فضای مفرحی برای مردم ایجاد شده است.

صحرایی اظهار کرد: حوزه منابع طبیعی از چالش‌های اولویت‌دار دولت است که با تمرکز بر دو حوزه‌ی ریزگردها و مسائل آب و سیلاب‌ها دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته اعتبارات خوبی از محل صندوق توسعه ملی برای این موارد در نظر گرفته و تخصیص داده شد و اکنون دیگر به شکل حاد یا خطرساز مساله ریزگردها را در استان خراسان رضوی نداریم.

صحرایی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه آب هم حدود ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که از این محل ۱۱۳ پروژه آبخیزداری و حدود ۱۰ هزار هکتار کارهای بیولوژیکی نظیر درخت‌کاری و بوته‌کاری انجام شد.

وی تاکید کرد: برای سال جاری هم ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی تخصیص داده خواهد شد که ادامه پروژه‌ها اجرا می‌گردد.

صحرایی گفت: هدف از اجرای پروژه‌های مربوط به آب کنترل فرسایش و سیلاب است که در نتیجه به استحصال آب برای قنوات پایین دست هم منجر می‌شود و این برنامه‌ها در سال جاری با شدت بیشتری دنبال خواهد شد. البته این پروژه‌ها بیشتر در مناطقی که خود مردم تمایل داشته باشند و همکاری نماینده اجرا می‌شود.

وی درباره اولویت‌های سال جاری گفت: حوزه تثبیت مالکیت دولت یکی از اهداف و برنامه‌های ما در سال جاری است که هشت میلیون و ۲۰۰ هزار عرصه منابع طبیعی داریم و همچنین مسائل بیابان‌زدایی، آبخیزداری و آب‌خوان داری از سایر اولویت‌ها برای سال ۹۸ است.

پارک جنگلی تربت‌جام ظرف یک ماه بهسازی می‌شود

صحرایی درباره وضعیت نامطلوب پارک جنگلی تربت‌جام بیان کرد: متاسفانه برای پارک جنگلی تربت‌جام مشکلاتی به وجود آمد که نمونه آن را در هیچ جای استان نداشتیم. در مقطعی سیاست‌ها بر واگذاری و احاله مدیریت این مجموعه‌ها بود که مشکلاتی برای بهره‌بردار تربت‌جام به وجود آمد و نتوانست به قرارداد عمل کند.

وی افزود: بر همین اساس خسارت‌هایی به پارک وارد شده که به استناد دستورالعمل‌ها و قراردادی که منعقد شده از بهره‌بردار اخذ خواهد شد. البته باید توجه داشت که بهره‌بردار اقداماتی را هم در این مجموعه انجام داده که از کارشناس رسمی دادگستری درخواست کردیم هزینه‌هایی که انجام و خسارت‌هایی را که وارد شده است، بررسی نمایند؛ همچنین ما هزینه‌هایی را قبول می‌کنیم که در راستای کتابچه‌ی طرحی که مد نظر بوده انجام شده باشد.

صحرایی خاطرنشان کرد: مرجع حل اختلاف در قرارداد کمیسیون ماده ۱۳ است که این کمیسیون اختیار خلع مالکیت پارک جنگلی از بهره‌بردار را دارد و اکنون این خلعیت انجام شده و چنانچه بهره‌بردار شکایتی هم داشته باشد صرفا در حوزه مسائل مالی می‌تواند ورود کند و حقی درباره کارهایی اجرایی ندارد و این امور به خود منابع طبیعی مربوط است.

وی اظهار کرد: حفظ و بهسازی پارک‌های جنگلی از رسالت‌های اداره منابع طبیعی است که از سال ۱۳۴۰ انجام می‌شود و این اداره متخصص در این زمینه می‌باشد. باتوجه به بازدید امروز از پارک جنگلی تربت‌جام این نوید را به مردم شریف شهرستان می‌دهیم که با برطرف کردن مشکلات پارک اعم از آبیاری، تجهیزات و ... تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه این پارک را از روز اولش بهتر سازیم و مردم بتوانند در فصل تابستان از این فضا استفاده نمایند.

صحرایی گفت: بحث احاله مدیریت پارک به صورت ۱۰۰ درصد منتفی نیست اما اگر هم بخواهیم پارک را واگذار نماییم، ابتدا آن را به یک حالت ایده‌آلی خواهیم رساند تا یک سطح سبز مشخصی را تحویل بهره‌بردار قرار دهیم.

وی عنوان کرد: منابع طبیعی نهالستان‌های مختلف و متنوعی را در سطح استان دارد که سالیانه یک میلیون اصله نهال هم تولید می‌کند و تلاش می‌کنیم تنوع گونه‌ای پارک را هم افزایش دهیم تا از این حالت که فقط درخت کاج است، خارج شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.