بشیر خالقی گفت: اگر بتوانیم طرح‌های سی‌ان‌جی را به نتیجه برسانیم مصرف بنزین از ۹۰میلیون لیتر به ۵۰میلیون لیتر کاهش پیدا می‌کند.

کاهش ۴۰میلیون‌لیتری مصرف بنزین با توسعه CNG

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، بشیر خالقی رئیس کمیته انرژی‌های نوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همایش «راهکارهای تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت سی.ان.جی.» که در حاشیه روز پایانی بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، گفت: برنامه وزارت نفت در حوزه گاز در ۲ دهه پیش گازرسانی بود و امروز ۹۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند.

وی افزود: ۱۴۰ شهر بزرگ و کوچک و ۲۷ هزار روستا و به‌طور کلی ۹۷ درصد جمعیت شهری و ۸۳ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردارند و بناست این پروژه تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود اما ما نتوانسته‌ایم مطابق با برداشت گاز، از آن برای توسعه کشور استفاده کنیم.

خالقی با بیان اینکه "باید برای گاز برنامه جامع‌تری دنبال کنیم"، گفت: اکنون ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود که با توجه به شرایط تحریم، باید از آن برای برون‌رفت از این وضعیت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دولت باید لایحه‌ای در مورد سوخت به‌ویژه گازسوز کردن خودروهای سنگین به مجلس بیاورد؛ زیرا ظرفیت خوبی برای ذخیره گازوئیل و صادرات آن ایجاد می‌کند.

خالقی تصریح کرد: ایران ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند؛ در حالی که رقم بودجه کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، این رقم یعنی اینکه انرژی را هدر می‌دهیم و باید قیمت واقعی آن مشخص شود.

همچنین حمید قاسمی ده‌چشمه مدیر طرح سی.ان.جی. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این همایش با اشاره به اینکه زمانی امنیت انرژی تنها به تولیدکنندگان مربوط می‌شد، گفت: به‌مروز زمان و کشف منابع نامتعارف، اکنون مصرف‌کنندگان نیز در این بین نقش دارند.

وی افزود: اکنون ۶۰ درصد امنیت انرژی در جهان به تولیدکنندگان بازمی‌گردد و مصرف‌کنندگان نیز نقشی ۴۰درصدی دارند.

به‌گفته مدیر طرح سی‌ان‌جی، در سال ۲۰۴۰، ۶۱ درصد از سوخت‌ها توسط سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود اما در این بین سهم گاز بیشتر شده و سهم ذغال‌سنگ و نفت کمتر می‌شود.

قاسمی تأکید کرد: اکنون آمریکا به صادرکننده ال.ان.جی. به آسیا تبدیل شده و به‌دنبال محدود کردن بازارهای ایران است.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف بنزین سال گذشته، ۸۸ میلیون لیتر در روز بود، گفت: ایران دومین کشور ارزان انرژی در جهان به‌شمار می‌رود تا آنجا که قیمت گازوئیل ۲ سنت، بنزین هشت سنت و سی.ان.جی. سه سنت است.

مدیر طرح سی.ان.جی. ادامه داد: برای جایگزین کردن سایر سوخت‌ها با سی.ان.جی. به‌دنبال افزایش قیمت با شیب ملایم هستیم.

وی گفت: برای افزایش تولید ۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز به پنج سال زمان و سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

قاسمی افزود: در حالی که میزان مصرف انرژی تا سال ۲۰۵۰ توسط خودروها تغییر نمی‌کند اما نوع سوخت تغییر خواهد کرد و حرکت جریان انرژی به‌سمت گاز طبیعی است.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم طرح‌های سی‌ان‌جی را به نتیجه برسانیم مصرف بنزین از ۹۰ میلیون لیتر به ۵۰ میلیون لیتر کاهش پیدا می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.