طرح مبارزه با ملخ در ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی در خراسان رضوی اجرا شد.

اجرای طرح مبارزه با ملخ در ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی

به گزارش قدس آنلاین، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این سطح مبارزه در شهرستانهای سرخس، درگز، فریمان و کلات انجام شده و کانونهای شناسایی شده در بقیه شهرستانهای خراسان رضوی نیز تحت نظر است و به محض نیاز به مبارزه شیمیایی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

نجفقلی صالحی  افزود: مبارزه با آفت  ملخ که از انواع بومی  خراسان رضوی است هر ساله به طور طبیعی در این مقطع زمانی انجام می شود.

وی گفت: به محض تشکیل و شناسایی کانونهای فعالیت ملخ، مبارزه انجام می شود به همین علت این کانونها در شهرستانها  گسترش نیافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ملخهای دریایی هنوز به خراسان رضوی نرسیده اند و در صورت ورود به استانهای همجوار نیز برای کمک به مبارزه با ملخ به آنان ملحق می شویم تا وارد خراسان رضوی نشوند.

 صالحی از کشاورزان، دامداران و چوپانان خواست در صورت مشاهده کانون ملخ بلافاصله به ادارات جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.

وی افزود: ۲۶  کانون ملخ خیز در خراسان رضوی شناسایی شده و تحت کنترل است و در بیش از ۹۵ درصد شهرستانهای این استان احتمال مواجهه با آفت ملخ بومی وجود دارد.

گاهی با  افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی جمعیت انبوه ملخها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت ‌جمعی می ‌زنند و با حمله به مزارع، زیانهای بسیار وارد می‌ کنند.  

ملخ صحرایی که پیش از این به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم حمله کرد از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده بود.

دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی  با ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان  وجود دارد.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.