مدتی است پروانه های Vanessa که به "خانم قشنگ" نیز نامیده می شوند، فضای شهرمان را تغییر داده و کمی بر لطافت و زیبایی آن افزوده اند. البته به نظر کارشناسان حضور خانم قشنگ ها در خیابان ها و محلات مشهد رو به پایان است و تا چند هفته دیگر هیچ اثری از آنها در شهر وجود نخواهد داشت.

کاهش تولید عسل گون به خاطر جولان "خانم های قشنگ" / امسال کیفیت و قیمت عسل در خراسان رضوی افزایش پیدا می کند

به گزارش قدس آنلاین اما حضور اندک این پروانه های زیبا در مشهد حرف و حدیث هایی را در ارتباط با تولید عسل بوجود آورده است. برخی بر این باورند که پروانه ها در مدت حضور خود، از شهد گلها و گیاهان استفاده کرده اند و بدلیل جمعیت فروانی که داشته اند، چیزی را برای تغذیه زنبورها باقی نگذاشته اند. اکنون زنبورها گرسنه اند و غذای چندانی را نمی توانند از طبیعت جمع آوری کنند.

برای بررسی صحت و سقم این موضوع با دو تن از کارشناسان اداره جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت و گو کرده و نظر آنها را جویا شدیم.

در حال بررسی هستیم

در ابتدا با مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی صحبت کردیم. خانم فاطمه حلاج نیا در رابطه با تغذیه پروانه ها از شهد گلها و گرسنه ماندن زنبورها به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در این زمینه یکی از شهرستان ها مکاتباتی با ما داشته است. در حال بررسی این موضوع هستیم اما اصل آن هنوز تایید نشده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که پروانه ها شهد گل ها را می نوشند و زنبورهای عسل از گرده گل استفاده می کنند. به عنوان مثال وقتی پروانه ها از میوه توت استفاده می کنند، شیره آن را می نوشند نه اینکه از گرده درخت توت استفاده کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: هنوز در هیچ یک از منابع رسمی صحت این موضوع تایید نشده است و به نظر نمی رسد که حضور پروانه ها ربطی به بی غذا ماندن زنبورها داشته باشد.  

وی خاطرنشان کرد: بدلیل روند افزایشی دمای هوا، عمر پروانه ها رو به پایان است و حداکثر یک تا دوهفته دیگر شاهد حضور آنها در شهر هستیم. اکنون تعداد آنها نسبت به هفته های گذشته، بسیار کاهش یافته است. به همین دلیل زنبورها از گیاهانی که از این به بعد در طبیعت می رویند نیز استفاده خواهند کرد و از آن زمان به بعد، موضوع کاهش غذای آنها به دلیل حضور پروانه ها کاملا منتفی خواهد شد.

گرسنه ماندن زنبورها بدلیل بارش های بهاری است

در همین رابطه با کارشناس مسئول بخش زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تماس گرفته و نظر او را جویا شدیم. مجید عاکف به خبرنگار قدس آنلاین گفت: پروانه های خانم قشنگ چون دارای خرطوم های بلندی هستند معمولا از گلهایی استفاده می کنند که جام طویل دارند.

وی ادامه داد: همچنین این پروانه ها از شهد گلهایی استفاده می کنند که ساکاروز کمتری به لحاظ قندی دارد. بنابراین تاحدودی رژیم غذایی آنها با زنبورها تفاوت دارد. اما نمی توان گفت که بر کاهش شهد و کمبود غذای زنبورها هیچ تاثیری ندارند.

وی در خصوص احتمال کاهش تولید عسل به خاطر مصرف شهد گیاهان توسط پروانه ها گفت: اکنون ازگیاهان موثر در تولید عسل، تنها فصل روییدن گیاه گون است. ممکن است کمی در تولید عسل گون خللی بوجود بیاید اما با توجه به نزدیک شدن به پایان حضور خانم قشنگ ها بعید  است که در دیگر نمونه های تولیدی عسل مشکلی بوجود بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت کاهش غذای زنبوران درطبیعت احتمال استفاده از شکر توسط کندوداران افزایش پیدا می کند، عنوان کرد: امسال قیمت شکر بسیار گران است و سهمیه شکر  زنبورداران اندک است. به همین دلیل استفاده از شکر برای تولید عسل، به صرفه و اقتصادی به نظر نمی رسد. افزایش قیمت شکر، احتمال تولید عسل شکری را کاهش داده و تصور می کنم عسل تولیدی امسال، کیفیت بالاتری را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: زنبورداران برای پرورش زنبورعسل شکر سهمیه ای می گیرند و نه برای تولید عسل. این شکر برای زمانی است که نوزادان زنبورها در ابتدای بهار و پاییز غذایی برای مصرف ندارند لذا با شکر تغذیه می شوند. به همین دلیل هر زنبوردار میزان بسیار اندکی شکر به صورت سهمیه ای دریافت می کند و این میزان شکر که بسیار اندک است، برای تولید عسل کافی و مناسب نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود و گرانی شکر، احتمال افزایش کیفیت عسل در استان وجود دارد. هر چند که این افزایش کیفیت، افزایش قیمت را هم بدنبال خود خواهد داشت.

کارشناس مسئول بخش زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: بارشهای فراوانی که بهار امسال اتفاق افتاد باعث شده، که شهد گیاهان و درختان کاهش پیدا کند. شهد درختان اقاقیا طی بارانهایی که در هفته های گذشته واقع شد، شسته شده و دیگر شهد چندانی برای زنبورها باقی نمانده است.  

وی ادامه داد: اکنون شهد درختان عرعر نیز در معرض شستشو قرار گرفته است و با توجه به پیش بینی ها احتمال کوتاه ماندن دست زنبورها از استفاده از شهد این گونه درختان نیز وجود دارد. لذا اکنون کندوها کم شهد هستند و زنبورها از عسل تولیدی خودشان استفاده خواهند کرد. کاهش تولید عسل با کیفیت و افزایش قیمت آن درماه های آینده دور از ذهن نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.