بورس تهران معاملات هفته منتهی به ۸ خردادماه را با وجود یک روز کاری کمتر، با رشد ۴.۳ درصدی پشت سر گذاشت و در یک قدمی فتح سقف تاریخی این بازار در چهاردهم اردیبهشت ماه ایستاد.

رشد ۴.۳ درصدی بورس طی هفته گذشته/ احتمال ثبت رکوردهای جدید در هفته آتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران معاملات هفته منتهی به ۸ خردادماه را با وجود یک روز کاری کمتر، با رشد ۴.۳ درصدی پشت سر گذاشت و در یک قدمی فتح سقف تاریخی این بازار در چهاردهم اردیبهشت ماه ایستاد. در فرابورس ایران نیز بازدهی هفتگی به ۴.۸ درصد رسید. انتظار می‌رود در هفته آتی شاهد عبور شاخص از قله مزبور باشیم؛ چرا که ترکیبی آرامش جو سیاست خارجی در کنار گزارشات ماهانه مطلوب شرکت‌ها در مجموع اهرم مناسبی برا رشد بازار به شمار می‌رود.

پس از یک دوره تشدید تنش‌های منطقه‌ای میان ایران و آمریکا در نیمه دوم اردیبهشت ماه، حال به نظر می‌رسد به موجب خویشتن داری طرفین، شرایط تا حدودی آرام و از التهابات کاسته شده است. در بازار جهانی نیز قیمت جهانی نفت به سبب کاهش تنش‌های ژئوپلتیک رو به کاهش گذاشته است. در این شرایط محرک‌های بنیادی می‌تواند بازوی قدرتمند بازار سهام شده و شاخص این بازار را در مسیر صعودی سوق دهند. در این خصوص گزارش عملکرد اردیبهشت ماه شرکت‌های بورسی مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته است.

در این هفته متوسط روزانه ۳ میلیارد و ۵۲۹ میلیون ورقه سهام به ارزش ۱۰۴۲ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت تا در مجموع بازدهی شاخص سهام از ابتدای سال تاکنون به ۲۵.۶ درصد برسد. در این هفته بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های ملی سرب و روی ایران، کارخانجات داروپخش، کابل‌های مخابراتی شهید قندی و پست بانک ایران رسید. در مقابل اما شرکت‌های سیمان خاش، سیمان اردبیل، درخشان تهران و گروه صنعتی بازار با بیشترین کاهش هفتگی قیمت سهام خود مواجه شدند.

همچنین در هفته مورد بررسی، سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود در تمامی روزها، تغییر مالکیت را در زمین بازی خود حفظ کردند. بر این اساس در مجموع هفته حدود ۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

روند خریدهای صورت گرفته در هفته جاری نشان می‌دهد معاملات روز شنبه با خالص خرید بیش از ۱۰میلیارد تومانی حقیقی‌ها آغاز شد. این روند در روز یکشنبه به حدود ۵۶میلیارد تومان رسید. در جریان معاملات روز سه‌شنبه نیز پس از تعطیلات میان هفته، بیشترین میزان جابه‌جایی‌ها در طول هفته رقم خورد. بر این اساس ۱۱۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی افزوده شد. در نهایت روز چهارشنبه نیز با خالص خرید بیش از ۲۱میلیارد تومانی سهامداران خرد پایان یافت تا به این ترتیب برآیند تغییر مالکیت‌ها در هفته جاری به انتقال ۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی برسد.

در فرابورس ایران نیز طی هفته مورد بررسی، ضمن میزبانی از دادوستد ۸ میلیارد و ۱۴۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال طی چهار روز کاری، رخدادهای متنوعی را نیز همچون عرضه اولیه سهام ۲۰ درصد از سهام شرکت «تولید ژلاتین کپسول ایران» در بازار دوم، ادامه پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار بیمه زندگی باران در بازار سوم و قطعیت عرضه عمده ۳.۴۹ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه به ارزش ۸۳۱ میلیارد ریال در بازار دوم تجربه کرد.

همانطور که اشاره شد شاخص کل فرابورس که در روز انتهایی هفته گذشته در عدد ۲۶۷۱ واحدی ایستاده بود، توانست در هفته جاری با ثبت بازدهی هفتگی ۵ درصدی سقف‌شکنی کند و با صعود ۱۲۹ واحدی از عدد تاریخی ۲۸۰۰ واحدی عبور کند. بدین ترتیب بازدهی این نماگر از آغاز سال ۹۸ به ۲۴ درصد رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.