معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: خوشبختانه کمبود کالا در کشور وجود ندارد و کوپنی شدن و یا سهمیه‌بندی کالاهای اساسی فعلاً منتفی است.

کوپن و سهمیهبندی منتفی است

 فرزانه غلامی/

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: خوشبختانه کمبود کالا در کشور وجود ندارد و کوپنی شدن و یا سهمیهبندی کالاهای اساسی فعلاً منتفی است.

عباس قبادی در نشستی خبری و در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید، آیا دولت برنامهای برای کوپنی کردن توزیع کالاهای اساسی در سال جاری دارد یا خیر، ضمن اعلام این مطلب افزود: ما در بخش بازرگانی کشور، خود را مکلف میدانیم تمام گزینههای لازم را روی میز قرار دهیم  و امروز در جلسه مفصلی که درخصوص سامانه جامع تجارت داشتیم، بنا شد اگر لازم باشد کالاها را تا رسیدن به دست مصرف‌کننده رصد کنیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار تأکید کرد: نه از کوپنی کردن کالاها استقبال و نه آن را توصیه می‌کنیم، اما اگر شرایط به‌گونهای شود که این کار، ضرورت پیدا کند آمادگی داریم ظرف یک ماه آن را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری درخصوص مبنای حذف ارز 4200 تومانی از بسیاری کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز، اظهار داشت: در شرایط سخت اقتصادی هستیم و درآمدهای ارز محدود شده، بنابراین ناچاریم اقداماتی از این دست انجام دهیم. در واقع تغییر گروه کالاها از یک به دو تصمیمی در سطح کلان کشور و یکی از سیاست‌های کلان دولت است.

وی با بیان اینکه ارز 4200 تومانی همچنان به مرغ و برنج تخصیص مییابد، افزود: تغییر ارز واردات گوشت قرمز به نیمایی به این دلیل بود که تنها 10 درصد نیاز کشور به گوشت قرمز از طریق واردات تأمین میشود و توزیع آن آسان نیست. وقتی در کشور همسایه گوشت گوسفندی کیلویی 100 هزار تومان قیمت دارد، نمیتوانیم آن را روی 50 هزار تومان نگه داریم، ضمن اینکه تمام عوامل تولید دام با ارز آزاد تأمین میشود و نمی‌توانیم با سرکوب قیمت، دامدار را متضرر کنیم؛ همچنین با افزایش قیمت گوشت قرمز، وضعیت تولید مطلوب شده است.

به گفته وی، قیمت گوشت در بازار با گوشت وارد شده نیمایی تقریباً یکسان است و واردکننده حداقل سود را میبرد و انگیزه واردات کم شده است. قبادی قیمت هر کیلو گوشت گرم را 70 تا 95 هزار تومان، گوسفندی 80 تا 120 هزار تومان و منجمد از 50 هزار تومان تا 60 هزار تومان اعلام کرد و گفت: مشاهدات میدانی ما نشان میدهد دام زنده هم 40 تا 45 هزار تومان قیمت دارد و کمتر از 40 هزار تومان برای دامدار، توجیه اقتصادی ندارد.

قبادی همچنین به افزایش جمعیت دام زنده کشور از ۴۵ میلیون رأس به ۶۰ میلیون خبر داد و در خصوص واردات ۲۷۰ هزار تنی گوشت در سال گذشته گفت: کمتر از ۱۶۰ هزار تن گوشت قرمز در سال ۹۷ وارد کشور شد  که این عدد اختلاف زیادی با ۹۶ نداشت، بنابراین احتمالاً منظور از ۲۷۰ هزار تن، کل نیاز کشور است.

معاون وزیر صمت همچنین در خصوص وضعیت بازار شکر ابراز امیدواری کرد، این بازار بزودی عادی شود. قبادی اظهار داشت: حدود یک میلیون تن شکر در انبارها یا بنادر موجود و در حال تخلیه شدن است، همچنین چغندر پاییزه در حال برداشت و شکر آن بزودی به بازار وارد میشود.

وی با بیان اینکه از ماههای گذشته در این زمینه هشدار داده بودیم، افزود: مفتخریم که بیش از 20 سال است شکر سفید وارد نکردهایم و تنها شکر خام وارد شده است. همکاران ما اطمینان داده بودند مشکلی در تولید نیست و شکر به موقع تزریق میشود اما سیل جنوب، برنامهها را به هم ریخت، همچنین سیل سبب شد شکرهای خام وارداتی هم در کارخانهها دپو و بازار با مشکل مواجه شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سوپرمارکت‌ها و فروشگاههای زنجیرهای، شکر را با نرخ مصوب عرضه میکنند اما قبول داریم که میشد بازار را بهتر از این مدیریت کرد.

قبادی در خصوص بازار خرما هم گفت: قیمت این محصول 15 تا 35 هزار تومان است اما چون ما دومین تولیدکننده جهانیم، قاعدتاً نباید قیمت‌های داخلی به این صورت باشد.

وی با اشاره به صادارت 300 هزار تنی خرما در سال گذشته، ادامه داد: برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت، ممنوعیت یکماهه صادرات را پیشنهاد دادیم، اما تصویب نشد و وضع تعرفه بر آن هم دیر اتفاق افتاد. وقتی قیمت خرمای صادراتی 50 هزار تومان است قطعاً قیمت در داخل هم متأثر میشود و به همین دلیل خرما تا 35 هزار تومان افزایش یافت.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت وضعیت فعلی تولید مرغ را در کشور، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مرغ به زیر 11 هزار و 500 تومان کاهش یافته است اما قرار نیست تولیدکننده زیان ببیند؛ وقتی قیمت به زیر نرخ مصوب برسد، شرکت پشتیبانی امور دام موظف است مرغ مازاد را از بازار خریداری و ذخیره کند که تاکنون حدود 8000 تن خریداری کرده است.

به گفته وی طی دو هفته آینده ستاد تنظیم بازار، در خصوص قیمت مرغ تصمیم نهایی را می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.