رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای آستان قدس رضوی گفت: منهای آستان قدس رضوی که همه ورزشکاران باستانی کار با لباس‌های یکدست و خیلی شکیل وارد گود می‌شوند،برخی زورخانه‌ها هستند که اگر بیست نفردر گود حضور دارند بیست رنگ لباس به تن دارند.

استقبال جوانان از ورزش باستانی امیدوارم میکند/مشهد صاحب موزه ورزشهای پهلوانی میشود/ورزش باستانی دنبال پرورش عضله باپودر و دارو نیست

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: زورخانه از ابداعات ایرانی هاست. این محل از دل سنت‌های باستانی و پهلوانی ایرانی بیرون آمده است.ادب، نزاکت، تواضع، فروتنی، قدمت و ریشه، احترام و ارادات همه و همه     واژه هایی است که بعد از شنیدن نام ورزش باستانی به گوش می‌رسد. ورزشی که به طرز شگفت آوری با مولفه‌های دینی در آمیخته و با گذشت سال‌ها و قرن‌ها چون درختی تنومند و استوار به امروز رسیده است. زورخانه آستان قدس رضوی یکی از آن‌هاست که در حال حاضر بزرگترین، مجهزترین و فعال‌ترین گود ایران و به تبع آن جهان است. مکانی که در مجموعه ورزشی آستان قدس رضوی چون نگینی می‌درخشد و نقطه امید طرفداران این ورزش شده است.

به انگیزه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای با سید رضا احدیان رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای آستان قدس رضوی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که میخوانید:

قدس انلاین: چگونه و از چه سنی با ورزش باستانی آشنا شدید؟

احدیان: برادرم که آن زمان باستانی کار می‌کرد و از کشتی گیران و باستانی کاران به نام آور آنزمان بود. ایشان باعث شد که من هم به این ورزش علاقه مند شوم و وارد گود شدم. آن زمان ۱۸ سالم بود که کشتی و ورزش باستانی را در باشگاه جوانان که توسط مرحوم قاسم فداکار تاسیس و اداره می‌شد و یکی از بهترین مرشدهای ایرانی به نام سید مهدی حسینی در این باشگاه ضرب می‌گرفت، آغاز کردم.

قدس آنلاین: همان زمان در مسابقات هم شرکت کردید؟

احدیان:بله بارها شرکت کردم و تقریبا در همه مسابقات قهرمانی کشور حائز مقام شدم و مدال آوردم.

قدس آنلاین: ورزش باستانی هم مانند خیلی از رشته‌های ورزشی باید از سنین خاصی آغاز شود؟

احدیان:نه ولی به هر شکل هرچه از سنین پایین‌تر آغاز شود  تاثیر گذارتر است ما الان از یک بچه ۸ ساله تا یک ورزشکار هفتاد و چند ساله در بین باستانی کارهایمان حضور دارند. این ورزش هم به مانند دیگر رشته‌ها به علاقه نیاز دارد.

قدس آنلاین: گفتید از باشگاه جوانان فعالیت ورزشیتان را آغاز کرده‌اید. این باشگاه هنوز هم دایر است؟

احدیان:خیر. این باشگاه که آن زمان در کنار درمانگاه رازی بالا خیابان واقع شده بود  و سالهاست که دیگر فعالیتی ندارد.

قدس آنلاین: در حال حاضر چند باشگاه و گود زورخانه در مشهد دایر است؟

احدیان: حدود ۶ زورخانه در مشهد فعالیت می‌کنند. زورخانه شهدا، آستان قدس رضوی، هلال احمر، کارگران، شهید احمدی، پاسارگاد و...چند باشگاه دیگر که تقریبا در همه نقاط مشهد قرار دارند.

قدس آنلاین: اشعاری که توسط مرشد خوانده می‌شود از چه منابعی استفاده میشود؟

احدیان: مرشدهای قدیمی از اشعار فردوسی در ضرب هایشان استفاده می‌کردند ولی الان متاسفانه مرشدها مطالعه کمتری از شاهنامه دارند و از اشعار دیگری مانند اشعار مولانا استفاده می‌کنند.

قدس آنلاین: آیا کسی که شروع به فعالیت در ورزش زورخانه‌ای می‌کند باید مانند دیگر ورزش‌ها برای استفاده از وسایلی مانند کباده، میل یا...باید آمادگی جسمانی داشته باشد؟

احدیان: باستانی هم مانند هر ورزش دیگری به قدرت بدنی نیاز دارد که باید با ممارست کسب کند و مثل هر رشته ورزشی دیگری هم باید در ابتدا با ورزش‌های سبک آغاز کرد تا کم کم بدن آماده شود. کسانی که در رشته باستانی فعالیت می‌کنند اگر تحت نظر مربی باشد از همان ماههای اول می‌تواند از ادوات ورزشی استفاده کند.

قدس آنلاین: مطمئنا باستانی هم مانند دیگر ورزش‌ها بجز تاثیرات جسمی یکسری تاثیرات روحی هم دارد.

احدیان: بله وقتی ورزشی از ابتدا تا انتهایش نام حضرت امیر(ع) و هر حرکتش با نام معصومین همراه است مگر می‌شود بدون تاثیر روحی باشد. همه این ورزش پر از معنویات است.

قدس آنلاین: آیا ورزش پهلوانی در مشهد موزه‌ای دارد برای بازدید عموم و آشنایی بیشتر با آن؟

احدیان: نه نداریم ولی الان مشغول انجام یکسری کارها برای بازگشایی موزه ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای هستیم که اجازه بدهید در زمانش در این خصوص صحبت کنیم.

قدس آنلاین: لباس‌های این ورزش خیلی زیبا و خاص است این لباس‌ها کجا و چگونه تهیه می‌شود؟

احدیان: متاسفانه من به چشم خودم دیده‌ام که در برخی از زورخانه‌ها خیلی روی لباس این رشته ورزشی کار نشده است البته منهای آستان قدس رضوی که همه ورزشکاران باستانی کار با لباس‌های یکدست و  شکیل وارد گود می‌شوند. برخی زورخانه‌ها هم هستند که اگر بیست نفردر گود حضور دارند بیست رنگ لباس به تن دارند و این اصلا زیبا نیست.

قدس آنلاین: این لباس‌ها کجا و توسط چه کسی دوخته می‌شود؟ و این جقه هایی که بر روی شلوارها بخصوص نقش بسته نشان از چیست؟

احدیان: غلامرضا عامری منش سال هاست کارش دوخت لباس پهلوانی است او برای پهلوانان نامی مشهدی لباس می‌دوخته است. باستانی کار نیست اما به عشق پهلوانان و باستانی کاران کار دوخت و دوز لباس باستانی را آغاز کرده و ادامه داده است. این بته جقه‌ها بیانگر منش و خوی پهلوانی در آمیخته با هنر ایرانی- اسلامی است. در واقع کارگاه او تنها کارگاه دوخت لباس‌های باستانی در خراسان رضوی به شمار می‌رود.

قدس آنلاین: قدیمی‌ها و پیشکسوتان این ورزش هنوز مشغول هستند یا این ورزش را کنار گذاشته اند؟

احدیان: نه کسی مثل حسین جعفرزاده با وجود سن و سال بالا هنوز هم هر روز و به قرار سالهای جوانی‌اش به زورخانه می آید و ورزش می‌کند.

قدس آنلاین: این ورزش در دنیا هم به اندازه ایران شناخته شده است؟

احدیان: بله در کشورهای ترکیه، گرجستان، تاجیکستان و کشورهای اروپایی مانند آلمان هم به این ورزش می‌پردازند هر چند خیلی در این زمینه فعال نیستند.

قدس آنلاین: فدراسیون این ورزش به اندازه کافی فعال هست؟

احدیان: بله خوشبختانه دکتر جوهری که رئیس فدراسیون است خیلی در این زمینه فعالیت کرده و من مطمئنم با همت امثال او آینده خیلی روشن تری در انتظار این ورزش باستانی است.

قدس آنلاین: الان در مشهد و خیلی از شهرهای دیگر کلی زیر زمین‌ها وجود دارد که جوانان ما برای انجام ورزش‌های رزمی و قدرت بدنی به آنجا مراجعه می‌کنند ورزش هایی که کلی وسایل و ادوات در اختیار علاقه مندان می‌گذارد آیا ورزش باستانی هم به اندازه این ورزش‌ها مورد توجه جوانان هست و از امکانات این گونه ورزش‌ها بهره می‌برد؟

احدیان: بله متاسفانه این گونه ورزش‌ها که هیچ فایده‌ای برای جوانان ما ندارد روز به روز زیادتر هم  می شوند باشگاه هایی که با یکسری داروها و پودرها عضلات جوانان را تنومند می‌کند در حالیکه ورزشی مثل باستانی یک ورزش اصیل است و با تلاش است اگر اتفاقی در ظاهر ورزشکار می‌افتد.

در خصوص بخش دوم سئوالتان باید بگویم که بله متاسفانه انقدر که برای ورزش هایی مانند پرورش اندام امکانات و سالن وجود دارد برای ورزش باستانی نیست هر چند خوشبختانه یک دو سال است که جوانان ما از این ورزش استقبال بیشتری می‌کنند و من به آینده این ورزش امیدوارم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.