مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از اتلاف و نشت ۸ درصدی آب در شبکه آبرسانی مشهد خبر داد و گفت این میزان به نسبت میانگین کشوری بسیار پایین تر است.

اتلاف ۸ درصد آب در شبکه آبرسانی مشهد / ورود فاضلاب تصفیه نشده به کشف رود

حسین اسماعیلیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق برگزار شده بود در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین گفت: در شبکه آبرسانی مشهد بدلیل فرسودگی در حدود ۸درصد از آب اتلاف می شود. اتلاف آب در شبکه آبرسانی مشهد به نسبت میانگین کشوری میزان بسیار کمتری است. با توجه به کمبود اعتبارات، در سالهای اخیر با اقداماتی که انجام داده ایم، اجازه نداده ایم این میزان اتلاف از ۸ درصد بیشتر شده و تقریبا آن را ثابت نگه داشته ایم.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در اتلاف آب در شبکه آبرسانی، کاهش فشار آب در لوله هاست. اگر فشار آب در لوله ها زیاد باشد، بدلیل فرسودگی آنها، شاهد ترکیدگی یا نشت آب در  قسمتهای مختلف شبکه خواهیم بود. به همین دلیل اقدام به انجام پروژه پهنه بندی آب مشهد کرده ایم.

وی ادامه داد: این پروژه باعث می شود که آب در عرض بیشتری از لوله جریان پیدا کرده و فشار آن کم شود. در نتیجه میزان اتلاف و ترکیدگی لوله ها به حداقل می رسد.

وی بیان داشت: از دیگر مواردی که در این خصوص باید ذکر شود این است که مطابق برنامه سالیانه باید ۴درصد از حجم شبکه اصلاح شود. اما چیزی که در عمل انجام می شود در حدود ۲/۵ درصد از شبکه است. تنها دلیل این کاهش، کمبود اعتبارات آبفای مشهد است.

وی تصریح کرد: هرچند با همین اعتبارات محدود سعی کرده ایم که در اصلاح شبکه کیفیت کار را بالا ببریم. به این معنی که از لوله های چدنی برای جایگزینی لوله های فرسوده استفاده می کنیم. این لوله ها در بین لوله های موجود، بهترین کیفیت را دارا هستند و عمر مفید آنها در حدود ۵۰ سال است.

وی متذکر شد: یکی دیگر از کارهایی که برای جلوگیری از اتلاف آب در شبکه در نظر گرفته ایم، احداث و بهره برداری از پروژه نبی اکرم(ص) است. یکی از منابع تامین آب مشهد استفاده از آبهای زیرزمینی با کمک از ۴۳۹ حلقه چاه است. این چاهها در مناطق مختلف دشت مشهد حفر شده اند و طبیعی است که دارای کیفیت های متفاوتی باشند.

اسماعیلیان افزود: به همین دلیل اکنون در برخی مناطق کیفیت آب بسیار پایین و در مناطق دیگر کیفیت مناسب تر است. در پروژه نبی اکرم(ص) سعی کرده ایم که تمامی این چاههای آب را به یکدیگر متصل کرده و در این مجتمع جمع آوری کنیم. اینکار باعث می شود کیفیت آب یکنواخت شده و با یک فشار ثابت آب را به منازل مشترکین منتقل کنیم. هزینه تکمیل پروژه ۶۹۰ میلیارد تومان برآورد شده که اگر تمام اعتبار آن بدست ما برسد تا سال ۱۳۹۹ آنرا اجرایی و از آن بهره برداری خواهیم کرد.

گاهی فاضلاب بدون تصفیه وارد کشف رود می شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس در خصوص کیفیت پایین آب تصفیه شده از تصفیه خانه های مشهد گفت: اکنون ۵ تصفیه خانه فعال داریم. سه تصفیه خانه پرکند آباد یک و دو و خین عرب در قسمت غرب مشهد هستند و برای جمع آوری فاضلاب غرب مشهد احداث شده اند.

وی اضافه کرد: دو تصفیه خانه اولنگ و التیمور نیز در شرق مشهد احداث و فاضلاب این قسمت را جمع آوری می کنند. از این بین سه تصفیه خانه پرکند آباد یک و دو و اولنگ قدیمی هستند. این سه مجتمع، کارآیی تصفیه فاضلاب برای مصارف کشاورزی دارند.

وی عنوان کرد: بدلیل حجم تصفیه محدود و پایین این تصفیه خانه ها نسبت به پساب یا فاضلاب ورودی، بخصوص درمواردی که بارندگی و پساب زیاد است، گاهی اوقات پیش می آید که فاضلاب بدون تصفیه، بای پس و از تصفیه خانه خارج شده و در کشف رود تخلیه شود. البته این وضعیت همیشگی نیست و به ندرت پیش می آید.

اسماعیلیان گفت: برای جلوگیری از بای پس فاضلاب قصد داریم تصفیه خانه دیگری را در منطقه طبرسی شمالی احداث کنیم. با احداث و بهره برداری از این تصفیه خانه حجم فاضلاب ورودی به تصفیه خانه های دیگر کمتر شده و از خروج فاضلاب از تصفیه خانه جلوگیری می شود.

وی افزود: همچنین ممکن است آب خارج شده از تصفیه خانه با فاضلابهای دیگری که در مسیر زمینهای کشاورزی قرار دارند مخلوط شده و کیفیت آب را کاهش دهند. اما باید گفت که اگر آب خروجی از تصفیه خانه، کدر و یا با رنگ و بوی نامطبوع مشاهده شود، بدین معنی نیست که تصفیه ای روی آن انجام نشده است. این آب در استاندارد مصارف کشاورزی تصفیه می شود.

طرح اگو ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

وی در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: اکنون شبکه جمع آوری فاضلاب شهری مشهد یا همان طرح اگو، ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای تکمیل شبکه و دست یابی به هدف سند توسعه ۱۴۲۰ به ۴,۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که اعتبار تخصیص داده شده به آبفای مشهد بسیار اندک است. در تلاش هستیم با همکاری با سازمان آب منطقه ای استان و تایید استانداری و وزارت نیرو، زمینه های ورود بخش خصوصی و نیز فروش پساب اضافی را در دستور کار قرار داده و از این طریق درآمدزایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: به طور متوسط ۵۵ درصد از کل آب مورد نیاز مشهد از منابع آبهای سطحی شامل  ۴ سد  دوستی، طرق، ارداک و کارده و  ۴۵ درصد دیگر از منابع آبهای زیرزمینی که شامل ۴۳۹ حلقه چاه، یک دهنه چشمه و دو رشته قنات است، تأمین می‌شود. البته اگر سالهای بسیار خشک یا پرباران داشته باشیم این تناسب به هم می خورد. اما تلاش ما بر این است که تا حد امکان از منابع آبهای سطحی استفاده کنیم تا منابع آب زیرزمینی ذخیره شود.  

برای تامین آب فقط تا طبقه دوم ساختمان تعهد می دهیم

وی تصریح کرد: خوشبختانه بدلیل بارندگی های مناسبی که امسال شاهد بوده ایم، کیفیت و کمیت آب بهتر و بیشتر خواهد بود. هیچ برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم اما بدلیل کاهش فشار آب در لوله ها برای جلوگیری از اتلاف آن، تامین آب منازل و ساختمانها را تنها تا طبقه دوم می توانیم تعهد دهیم. ساکنان دیگر طبقات می توانند با نصب مخازن مناسب و پمپاژ، آب را به طبقات خود برسانند.  

خدمات رسانی آبفا به مشترکین از طریق سامانه پیامکی

در ادامه جلسه مهندس کلائی، معاون برنامه ریزی و منابع انسانی آب و فاضلاب مشهد در خصوص حذف قبوض کاغذی گفت: حدود یک میلیون و سیصد و مشترک در مشهد داریم. صدور قبوض کاغذی برای این حجم از مشترک، کاغذ زیادی را مصرف می کند. برای صرفه جویی در مصرف کاغذ، برآن شده ایم که از سامانه پیامکی کمک بگیریم.

کلائی افزود: بدین منظور مشترکین می توانند با پیامک به شماره ۲۰۰۰۱۲۰ و ارسال مشخصات خود، میزان مصرف و بهای خدمات را دریافت کرده و به صورت الکترونیکی پرداخت نمایند. همچنین برای تسهیل در امورات مشترکین اقدام به تهیه اپلیکیشن نموده ایم. مشترکان می توانند این اپلیکیشن را از سایت abfamashhad.ir دانلود و روی گوشی یا تبلت نصب نموده و به راحتی از خدمات آن بهره مند شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.