مازندران- رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از راه اندازی ۲۲۰۰ پایگاه ثابت و سیار برای سنجش فشار خون مازنی ها خبر داد.

۲۲۰۰ پایگاه، فشار خون مازندرانی ها را اندازه گیری می کنند / ۳ برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می کنیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر سید عباس موسوی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت آغاز و تا ۱۵ تیر ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: ۱۸۶۲ پایگاه سیار برای سنجش فشار خون هم استانی ها درنظر گرفته شده که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

شناسایی ۲۱ هزار مبتلا به فشار خون

وی با اعلام اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزارنفر در این طرح مورد سنجش قرار می گیرند، افزود: تاکنون ۶۷ درصد از گروه هدف، غربالگری شدند که شامل یک میلیون و ۷۲ هزارنفر می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تاکنون ۲۱ هزار و ۳۳۵ بیمار جدید مبتلا به فشارخون شناسایی شدند، اضافه کرد: در این راستا ۵۳۵ هزارنفر فشارشان طبیعی بود و ۲۱ هزار نفر مشکوک و ۲۳۹ هزار نفر دارای پیش فشارخون شناسایی شدند.

موسوی شایع ترین علامت فشارخون را بی علامتی دانست و رژیم غذایی مناسب، مصرف نمک و چربی و نداشتن تحرک بدنی را از مهمترین عوامل ابتلا به فشار خون اعلام کرد.

نان مازندران شور است

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد نمک دریافتی از طریق نان است، گفت: میزان نمک مصرفی در نانوایی ها یک و ۸ دهم در ۳۰۰ گرم نان بود که به یک درصد کاهش یافت.

موسوی با اعلام اینکه نانوایی زیاد نمک مصرف می کنند، افزود: با نمونه گیری هایی که از نانوایی های استان صورت گرفت، در سال ۹۵ بیش از ۱۸ درصد موارد بیش از استاندارد نمک مصرف می کردند که هم اکنون به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یکی از پرمصرف ترین کشورها در مصرف نمک هستیم، یادآور شد: متاسفانه ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می کنیم.

موسوی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با فشار خون پایین با اشاره به اینکه تغییر فشار خون اهمیت بسزایی دارد، توضیح داد: فشار خون پایین ایرادی نداشته و ریسک کمتر ابتلا به افزایش فشار دارد.

وی ضمن توصیه مردم به اینکه نمک های دریایی مصرف نکنند، گفت: اینگونه نمک ها کلرید سدیم نیست و آلوده به بسیاری از مواد شیمیایی و فلزات سنگین بوده و با مصرف آن، خود را از یُد محروم می کنیم.

موسوی در پاسخ به قدس آنلاین در رابطه با چگونگی جلوگیری از فروش نمک دریایی افزود: مقابله با عرضه اینگونه نمک ها صورت می گیرد اما تنها مقابله با عرضه کافی نیست و باید تقاضا را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.