مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اجرای گام دوم کاهش تعهدات ایران، از احتمال برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام خبر داد.

موگرینی: احتمالا نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و آن را موجب تضعیف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دانست.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری اعلام کردند که ایران در راستای اجرای گام دوم برجامی خود طی ساعات آینده از سطح مجاز ۳/۶۷ درصدی برای غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهد کرد.

وزارت امور خارجه کشورمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به شرکای اروپایی برجام و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد چنانچه کشورهای اروپایی در یک بازه ۶۰ روزه طبق تعهدات خود شرایط فروش نفت و انجام امور بانکی ایران را تسهیل نکنند، تهران گام دوم خود را برای کاهش تعهدات در برجام عملی خواهد کرد.

در همین راستا، با توجه به پایان مهلت ۶۰ روزه اروپا، عباس عراقچی امروز اعلام کرد که ایران در چارچوب برجام و به موجب حقی که در این توافق برای آن در نظر گرفته شده، تعهد خود در رابطه با سطح غنی‌سازی اورانیوم را کاهش خواهد داد که این مسئله از بازتاب سریع و گسترده‌ای در رسانه‌های خبری جهان برخوردار شد.

این تصمیم یک سال پس از آن گرفته شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. به دنبال این اقدام ترامپ، آمریکا تحریم‌هایی را با هدف جلوگیری از فروش نفت خام ایران در بازارهای جهانی اعمال کرد. ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا اول ژوئیه تایید کرد که ذخیره اورانیوم غنی شده این کشور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم فراتر رفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.