۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
کد خبر: 664025

سران روسیه و فرانسه در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی روز پنجشنبه خواستار حفظ توافق هسته‌ای با ایران شده و بر ضرورت افزایش تلاش‌ها جهت حفظ این توافق تأکید کردند.

وعده پوتین و مکرون برای حفظ برجام

قدس آنلاین: سران روسیه و فرانسه در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی روز پنجشنبه خواستار حفظ توافق هسته‌ای با ایران شده و بر ضرورت افزایش تلاش‌ها جهت حفظ این توافق تأکید کردند. 

در بیانیه کرملین درباره این گفت‌وگوی تلفنی آمده است: «هر دو طرف تأکید کردند که توافق هسته‌ای مهم‌ترین عامل تضمین امنیت در خاورمیانه و حفظ نظام منع اشاعه است.»

این بیانیه همچنین خاطر نشان می‌دهد «ولادیمیر پوتین» و «امانوئل ماکرون»، روسای جمهور روسیه و فرانسه حفظ  برجام را حائز «اهمیت فراوان» دانسته و وعده دادند تلاش‌های خود جهت حفظ آن را افزایش دهند. 

دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی در خصوص تبعات خروج آمریکا از برجام و لزوم اجرای توافق از سوی طرف‌های باقی‌مانده در آن نیز بحث و تبادل نظر کردند. 

روز پنجشنبه، در یک رویداد جداگانه، «سرگئی لاوروف» و «هایکو ماس»، وزرای خارجه روسیه و آلمان هم با یکدیگر دیدار و درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند. 

در آن دیدار، لاوروف که به آلمان سفر کرده از اروپا خواست مواضع روشن‌تری در خصوص اقدامات آمریکا و نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی این کشور اتخاذ کند. او علاوه بر این تأکید کرد که مسئولیت حفظ برجام فقط با ایران نیست.

وی گفت: «اگر ما مرتب بگوییم که بقای برجام صرفاً به ایران بستگی دارد مشکل بتوان توافق را حفظ کرد. ضروری است همه را به خویشتنداری دعوت کنیم. ضمن آنکه ما نباید دلیل اصلی [مشکلات] را نادیده بگیریم: یک عضو دائم شورای امنیت قطعنامه این نهاد سازمان ملل را نادیده گرفته و از بقیه هم می‌خواهد که این قطعنامه را اجرا نکنند. لازم است این موضوع به صورت اصولی ارزیابی شود. امیدواریم شریکان اروپایی‌مان چنین ارزیابی‌هایی ارائه کنند.»

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الاحقر ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    0 0
    به نام خدا موضوع: درخواست خروج از برجام سلام علیکم تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. متأسّفانه دولت پس از گذشت حدود چهارده ماه از خروج آمریکا از برجام هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها می باشد و در حالیکه از خود برجام اثری باقی نمانده از اقدامات به اصطلاح متقابل ایران در چارچوب برجام دفاع می کند! این در حالی است که اروپایی ها اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، غذا و دارو را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان بارها ما را تحت فشار گذاشته اند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم. در واقع این به اصطلاح کانال اینستکس هم، حقه ای چند منظوره برای وقت کشی و نگهداشتن ما در برجام و جلوگیری از انجام مبادلات اقتصادی بین المللی و دامی برای بلوکه کردن درآمدهای ارزی کشور و محقق کردن بهتر تحریم های آمریکا جهت افزایش فشار بیشتر بر ماست. لذا لازم است علاوه بر رد اینستکس، صادرات و واردات خود را با هر پول دیگری غیر از دلار آمریکا و در قالب پیمان های دو جانبه با کشورهای غیر مستکبر غربی انجام داده؛ و در یک اقدام انقلابی در اسرع وقت از برجام خارج شویم.