شاخص سهام در حالی که در یک ساعت ابتدایی معاملات، با رشد ۵۹۰ واحدی کانال ۲۴۷ هزار واحدی را نیز از آن خود کرده بود، در ادامه چرخش مسیر داد و در نهایت با کاهش ۳۵۳ واحدی در نیمه کانال ۲۴۶ هزار واحد متوقف شد.

ناکامی شاخص سهام در راه صعود

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران معاملات امروز را نیز در دو نیمه متفاوت سپری کرد. به این ترتیب در حالی که یک ساعت ابتدایی معاملات، شاخص سهام با رشد ۵۹۰ واحدی کانال ۲۴۷ هزار واحدی را نیز از آن خود کرده بود، در ادامه چرخش مسیر داد و در نهایت با کاهش ۳۵۳ واحدی در نیمه کانال ۲۴۶ هزار واحد متوقف شد.

افزایش فشار فروش در اغلب نمادهای معاملاتی از مهمترین دلایل تغییر مسیر شاخص سهام در نیمه دوم بازار بود. در این میان ریسک‌های ژئوپلیتیکی رخ داده در روز گذشته بر افزایش نگرانی معامله‌گران بی‌تاثیر نبود. با این حال تداوم توجه معامله‌گران به گزارش عملکرد سه ماهه شرکت‌ها و اوج گیری جریان اطلاعاتی در چند روز آتی می‌تواند مسیر معاملات بورسی را دستخوش تغییراتی کند.

بازار جهانی آخرین روزهای هفته قبل را در پی توقف سریالی نفتکش‌ها در خلیج فارس با صعود قابل ملاحظه بهای نفت و تقویت تقاضای سرمایه‌ای طلا و افزایش قیمت فلزات اساسی در پی سیگنال تسهیل پولی دلار به پایان رساند. با وجود این، نگرانی از گسترش تنش در منطقه باعث شد تا روند مثبت قیمت جهانی کالاها بازتاب درخوری در بورس تهران پیدا نکند و سهم‌های مرتبط غالبا در محدوده منفی معامله شوند. فقدان تقاضای موثر در بازار و تمایل فروشندگان به عرضه در دامنه‌های نه چندان جذاب قیمت را می‌توان از یک طرف به شکل‌گیری جو احتیاطی در بازار پس از افزایش تنش‌های منطقه‌ای و از طرف دیگر، انتظار بورس‌بازان برای رونمایی از گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها نسبت داد.

امروز نمادهای بزرگ گروه فلزات و معدنی، یعنی «فملی» و «کگل» در بازه منفی قیمت معامله شدند و فشار قابل ملاحظه‌ای را به شاخص کل وارد کردند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که عملا رویداد منفی و موثری بر روند قیمت سهام این گروه‌ها به چشم نمی‌آمد و اتفاقا برعکس، قرائنی در بازار می‌توان یافت که از به عنوان حامی سهم‌های بزرگ و بنیادی مطرح هستند. مهم‌ترین نشانه را باید در گزارش‌های سه‌ماهه منتهی به پایان خرداد جست‌وجو کرد.

در این شرایط امروز بیشترین افت قیمتی از آن نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا، کابل البرز، سیمان شاهرود، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی و نیروترانس شد. در مقابل اما سهام شرکت‌های پتروشیمی فن آوران، به پرداخت ملت، فنرسازی خاور، نوش مازندران و کارخانجات قند قزوین بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. «شفن» که از هفته گذشته و برخلاف جو عمومی بازار با استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران مواجه شد، در پایان هفته قبل صورت‌های مالی سه‌ماهه خود را با شناسایی سود حدودا ۶۰۰ تومانی منتشر و موج دیگری از تقاضا را در معاملات امروز جذب سهام خود کرد.

در فرابورس ایران اما شاخص کل بیش از ۶ واحد صعود کرد و در سطح ۳۲۱۳ واحدی ایستاد. در این بازار سهام شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، بیمه پاسارگاد و بانک دی بیشترین نقش در صعود آیفکس را بر عهده داشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.