تصمیم شورای صنفی اکران برای تداوم سرگروهی فیلم «شبی که ماه کامل شد» به جای اینکه از این فیلم دفاع کند، باعث شده است برخی سینماگران به همین بهانه ارزش‌های سینمایی این فیلم را نادیده بگیرند.

«شبی که ماه کامل شد» نیازی به این شکل دفاع ندارد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، طبق اعلام قبلی شورای صنفی اکران قرار بود از چهارشنبه هفته جاری دوم مردادماه فیلمهای جدید جایگزین فیلمهای حاضر در اکران شوند که با انتشار لیست فیلمها تغییری در چینش این ترکیب به چشم میخورد که اعتراض برخی از سینماییها را برانگیخته است.

بنابر اعلام شورای صنفی اکران قرار بود فیلم سینمایی «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی به جای «ما همه با هم هستیم» در گروه آزادی، فیلم سینمایی «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران در گروه آستارا به جای «سرخپوست»، فیلم سینمایی «تپلی و من» ساخته حسین قناعت در گروه فرهنگ و فیلم سینمایی «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی نیز به جای «شبی که ماه کامل شد» در گروه سینمایی استقلال نمایش خود را آغاز کنند که در آخرین لحظه فیلم موگویی از این لیست حذف شده است.

علت این اتفاق نیز به تصمیم شورای اکران برمیگردد که طبق ماده ۱۴ نظامنامه فصل چهار، فیلم های ارزشی، دفاع مقدسی و انقلابی می‌توانند در صورتی که کف فروش را پر کنند تا سقف ۱۰ هفته در سرگروه نمایش داشته باشند و به دلیل این که «شبی که ماه کامل شد» از فروش خوبی در اکران برخوردار است و شورای صنفی نیز با استناد به میزان فروش و البته ارزشی بودن فیلم، آن را در سرگروه حفظ کرده که همچنان به اکران خود ادامه دهد.

اما این تصمیم واکنشهایی را از سوی پخش کننده فیلم «ایده اصلی» و متعاقب آن تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» به همراه داشت و البته در نهایت سخنگوی شورای صنفی را نیز به پاسخگویی واداشت.

ماجرا از این قرار بود که سعید خانی پخش کننده «ایده اصلی» و مدیر «خانه فیلم» در واکنش به تصمیم تازه شورای اکران در گفتوگو با ایسنا عنوان کرد که طبق برنامهریزی‌هایی که داشتیم، قرار بود از دوم مردادماه این اثر روی پرده برود اما متوجه شدیم که قرار است از فیلمی که قبل ما روی پرده رفته حمایت شود، به همین دلیل اکران ما با تأخیر صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه می افزاید: برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی هزینه بسیاری دارد و اگر قرار باشد تغییری در زمان نمایش فیلم ایجاد شود، برنامه‌ریزی پخش یک فیلم به هم می‌ریزد. بر اساس قانون فیلم‌ها می‌توانند تا هفت هفته در سرگروهی روی پرده باشند و ما بر اساس همین قانون موجود برنامه‌ریزی کرده بودیم و کارمان را پیش بردیم حالا اگر مسئولین بخواهند از فیلمی حمایت کنند و آن را بیشتر از زمان مقرر روی پرده نگه دارند کاری خلاف قانون صورت گرفته است.
خانی یادآور شد: با این وضعیتی که تعداد زیادی فیلم پشت در سینماها در انتظار اکران هستند، به تعویق افتادن نمایش فیلم‌ها و برخوردهای موردی و سلیقه‌ای شرایط را سخت‌تر خواهد کرد.

بیانیه قاسمی 
بلافاصله و پس از چند ساعت محمدحسین قاسمی، تهیه کننده «شبی که ماه کامل شد» در واکنش به سخنان خانی در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، از حق اکران این فیلم در سرگروه سینما استقلال انصراف داد. متن یادداشت این تهیه‌کننده سینما به شرح زیر است:

«بدین‌وسیله اعلام می‌دارم به‌ دلیل مصاحبه‌های خلاف واقع مدیر پخش «خانه فیلم» که از به تأخیر افتادن اکران فیلمشان در سرگروه استقلال مطرح نموده‌اند، از حق فیلم خود جهت ادامه اکران در سرگروه سینما استقلال (با توجه به ماده ۱۵ در فصل چهارم آیین‌نامه اکران) صرف نظر می‌نمایم و همچون فیلم‌های دیگر (مانند فیلم متری شش و نیم که نزدیک به پنج ماه در حال اکران است)، با سینماهای زیرمجموعه خود به اکران این فیلم ادامه می‌دهم و همچنین از مردم بابت استقبال بسیار عالی‌شان از فیلم «شبی که ماه کامل شد» تشکر نموده و امیدوارم همین استقبال خوب ادامه داشته باشد که سینما مدیون حمایت‌های مردم از اکران فیلم‌های روی پرده است.البته امیدوارم که فیلم پخش‌کننده مذکور ناراضی، واقعاً آماده اکران باشد و از این هفته اکران کند و دلیل این اعتراضش حربۀ تبلیغاتی غیراخلاقی نباشد که در این صورت مصاحبه او بار حقوقی دارد و قطعاً از دفتر پخش‌کننده به مراجع قضایی مربوطه شکایت خواهم کرد».

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز با توجه به واکنش قاسمی به تصمیم این شورا، درباره امکان انصراف فیلم «شبی که ماه کامل شد» از اکران مازاد گفت: آقای قاسمی نظر خود را بیان کردند و این موضوع برای اجرایی شدن باید در جلسه شورای صنفی نمایش طرح موضوع و درباره آن تصمیم گیری شود. برهمین اساس تا جلسه روز یکشنبه آینده فیلم «شبی که ماه کامل شد» در سینمای سرگروه اکران می‌شود تا پس از آن در جلسه راجع به آن تصمیم گیری شود.

از مجموع اتفاقاتی که عنوان شد، ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد. در وهله نخست حمایت تهیه‌کنندۀ «شبی که ماه کامل شد» از فیلمش قابل تحسین است. فیلمی که این روزها در کوران کمدی‌های بی سر و ته و فاقد استانداردهای سینمایی خوب می‌فروشد و به راحتی علاقه‌مندان واقعی را به سالن‌های سینما می‌کشاند. فیلمی که از کسی طلبکار نیست و در کنار دیگر آثار مطرحی همچون «متری شش و نیم» حاصل دست رنج و شایستگی خودش را دریافت می‌کند. اتفاقاً قاسمی به نکته درستی اشاره کرده که این فیلم هم بهتر است به همان شرایط اکران مانند «متری شش و نیم» ادامه دهد. استقبال مخاطبان بهترین شکل حمایت از سینما و صیانت آن است.

از سویی دیگر استناد به یکی از قوانین اساسنامه شورای اکران می‌تواند سینماگران را مقابل هم قرار دهد و به نظر می‌آید بهتر است به جای اینکه فیلم ها به دلیل محتوایشان از رانت اکران برخوردار شوند، میزان استقبال مخاطبان از فیلم را معیاری برای ادامه اکران یک فیلم قرار داد.

از هر زاویه ای هم به این موضوع بنگریم این حق فیلمسازان است که بخواهند فیلم‌هایشان در شرایط برابر امکان اکران داشته باشند و طبق قانون عرضه و تقاضا این امتیاز را برای فیلم قائل شویم که اگر فیلمی با وجود هفت هفته اکران همچنان پرمخاطب است و مردم به آن اقبال نشان می دهند اجازه دهیم به نمایش خود ادامه دهد. اما خط کشی کردن بین فیلم‌ها و اعطای امتیازاتی که موجب صف آرایی پخش کننده‌ها و فیلمسازان روبه‌روی هم می‌شود قطعاً به نفع سینما نخواهد بود، زیرا در نهایت باز هم این مردم هستند که باید فیلم را بپذیرند و به ضرب و زور تبلیغات و اکران بیشتر نمی‌توان فیلمی را به مردم تحمیل کرد.

صرف نظر از این ماجرا، «شبی که ماه کامل شد» یک فیلم با استانداردهای سینمایی و حتی یک سر و گردن بالاتر از بسیاری آثار تولید شده در این روزهای سینمای ایران است، از کارگردانی تا بازی‌های خوب، فرم و ساختار منسجم و ... همه این ها فیلم را به اثری قابل دفاع و درجه یک تبدیل کرده است که متأسفانه زیر سایه برخی نگاه‌های غیرسینمایی رفته و عده‌ای می‌خواهند با انگ سفارشی این فیلم را به حاشیه برانند. اما هیچ گاه نمی‌بینیم که همین افراد انتقادی به فیلم بی کیفیت و سخیف در حال اکران کنند که اعتبار سینما را زیر سؤال برده است!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.