سمنان-اگر چه مرزهای شرقی در استان سیستان و بلوچستان یکی از اهداف سودجویان برای واردات دام زنده از کشور افغانستان به ایران است اما جالب اینجاست که در مرزهای جنوبی ازجمله مرزهای آبی سودجویان سعی در خارج کردن دام‌های مولد از ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رادارند.

رد پای قاچاقچیان دام در سرقت «ذخایر ژنتیکی»

قدس آنلاین-گروه استان ها: سال گذشته هم‌زمان با افزایش قیمت گوشت شایعاتی ازاین‌دست که برخی افراد به‌عنوان واسطه نسبت به خریداری دام مولد اقدام و از مرزهای آبی خارج می‌کنند به شکل گسترده‌ای در فضای مجازی خبرساز شد.

البته این خبر بعد از مدتی مشخص شد که چندان شایعه هم نیست و حالا پس از آشکار شدن ابعاد این دشمنی‌ها وزیر جهاد کشاورزی نیز بر روی این موضوع مهر تائید زده و ابراز  می‌کند: تعداد دو میلیون دام از کشور قاچاق می‌شود  و این سرمایه ملی از غرب، شمال غرب و جنوب کشور به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برده می‌شود.

البته دراین‌بین برخی از افراد شیب قاچاق به سمت کشورهای عربی را به دلیل افزایش نرخ دلار عنوان کردند و مدعی شدند ازآنجاکه ارزش پول ملی کاهش‌یافته لذا گوسفندان ایرانی برای ساکنان حاشیه خلیج‌فارس مفت از آب درمی‌آید اما این موضوع تمام واقعیت نبود.

امسال با فرارسیدن فصل برداشت گندم در استان‌های کشور و حضور دلالانی که گندم را بیش از نرخ مصوب دولتی می‌خریدند و آن را به آن‌سوی آب‌های مرزی می‌بردند مشخص شد که واقعاً دست‌هایی برای دامن زدن بر مشکلات این جامعه پشت برده فعال است  وعده‌ای با پول‌های خارجی سعی می‌کنند تا ذخایر ژنتیکی کشور را تاراج کنند.

ذخایر ژنتیکی و رد پای سارقان  

سهل‌انگاری در حوزه کشاورزی موجب شده هم‌اکنون محصولات باارزش و ثروت افزایی همچون «پسته»، «زعفران» و «انار» از تولید انحصاری ایران خارج‌شده و رقبا به‌واسطه «سرقت‌های زیستی» صورت گرفته با استفاده از فضای بی‌قانونی خسارات سنگینی به کشاورزان ایرانی وارد آورند.

متأسفانه در مقطعی کشورهای حوزه خلیج‌فارس دام‌های مولد را با هزینه بالایی خریداری و با ایجاد جاذبه مالی برای برخی سودجویان عملاً به زمینه‌سازی برای قاچاق دام در ایران کمک کردند.ذخایر و منابع ژنتیکی را می‌توان «گنج‌های حیات» نامید و اما در پاسخ به این سؤال که ذخایر ژنتیکی چه هستند باید اذعان کرد: تمام ارگانیسم‌ها ، یعنی تمام موجودات زنده که قابل‌کشت و تکثیر باشند را منابع بیولوژی می‌گویند.

بخش عمده طبیعت از همین موجودات زنده تشکیل‌شده است و حیات در سطح طبیعت از این‌ها تشکیل‌شده است و لذا از بدو خلقت، بشر به دنبال تأمین غذای خود بوده است و با غلات و حیوانات و... سروکار داشته است.

 غلاتی که ما مصرف می‌کنیم با غلاتی که بشر اولیه استفاده کشت می‌کرده متفاوت است. آن زمان غلات وحشی موجود بود که به‌تدریج آن‌ها را تغییر داده و اهلی و دست‌کاری کرده‌اند.

حیوانات را هم رام و اهلی کردند و بعد برای آنکه بتوانند بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند از ترکیب نژادهای مختلف استفاده کردند و گیاهان را به هم پیوند دادند.

سرقت ژنتیکی

در همین راستا مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به افزایش قاچاق دام زنده در کشور اظهار می‌کند: متأسفانه در مقطعی کشورهای حوزه خلیج‌فارس دام‌های مولد را با هزینه بالایی خریداری و با ایجاد جاذبه مالی برای برخی سودجویان عملاً به زمینه‌سازی برای قاچاق دام در ایران کمک کردند.

دکتر حمیدرضا حسینی با اشاره به کیفیت بالای دام‌های ایرانی خاطرنشان می‌کند: شیوخ عرب به دلیل لذیذ بودن گوشت دام‌های ایرانی علاقه خاصی به گوشت دام‌های ایران دارند و لذا با ایجاد جاذبه‌هایی زمینه قاچاق دام‌ها را فراهم می‌کردند.

وی عنوان می‌کند: ضمن اینکه برخی کشورها نیز باهدف ضربه زدن به امنیت غذایی و آسیب به ذخیره ژنتیکی دامی در کشور به‌انحاءمختلف به فرآیند خروج دام‌های ایرانی از کشور کمک می‌کردند.

 وی بابیان اینکه عمده قاچاق دام در ماه‌های گذشته و در استان‌های مرزی بوده ادامه می‌دهد: در استان سمنان کمتر شاهد قاچاق دام‌های زنده استان بودیم اما به‌هرحال استان سمنان یکی از مسیرهای تردد در کشور است و لذا دامپزشکی استان باهدف مقابله با قاچاق دام گشت‌های متعددی در سطح استان اجرایی کرده است.

حسینی از اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن دام‌ها به‌عنوان یک راهکار مؤثر برای مقابله با قاچاق دام و حفظ ذخیره ژنتیکی در کشور نام‌برده و می‌افزاید: این طرح با مشارکت چند دستگاه اجرایی و ازجمله اداره کل دامپزشکی و با متولی گری معاونت امور دام جهاد کشاورزی از کمتر از ۲۰ روز دیگر به‌طور رسمی اجرایی خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: با اجرایی شدن این طرح و پلاک گذاری دام‌ها، همه دام‌ها از طریق یک سامانه کشوری قابلیت ره‌گیری پیدا می‌کنند و لذا از این طریق علاوه بر حفظ دام‌های مولد به‌عنوان ذخیره ژنتیکی کشور، مانع از جابجایی غیرقانونی و قاچاق‌ها و همچنین انتشار بیماری‌های دامی و ارتقاء امنیت غذایی در کشور خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.