پنجشنبه گذشته وزیر بهداشت در مراسمی، سخنی در خصوص ارتباط سلامت روانی جامعه و گریه‌کنندگان مناسبت‌های مذهبی گفت که به عنوان یک ایرانی مسلمان، نمی‌توان از این سخنِ گران، ساده عبور کرد.

چرا بیشترین آمار افسردگی در جوامع غربی است؟

سعید نمکی در این همایش پزشکی اظهار داشت: «بحث سلامت روان موضوعی بسیار مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم... م. ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات، اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم. باید این فضای غم‌انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است. باید روان‌های پریشان را دریابیم».

آقای وزیر! شما فرمودید «ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات»؛ اما حالا که به حساس‌ترین مبحث دلدادگی‌ اشاره کردید و در ضمن آن، شهادت امامان را به وفات تنزل دادید! بگذارید چند نکته را بگویم. شما حضرات زینب، علی اکبر، عباس‌بن‌علی، قاسم‌بن‌الحسن، علی اصغر، سکینه، رقیه، ام‌البنین و بسیاری عزیز دیگر را از قلم انداخته‌اید. علاوه بر اینها «مُصِیبَهٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض» را فقط یک مورد شمردید! در صورتی‌که شهادت اباعبدالله‌الحسین (علیه‌السلام) تنها یک شهادت نیست و به عدد قابل شماره نبوده و همه ما تمام سال، سوز و داغ این مصیبت سترگ را در سینه داریم.

آقای وزیر! «گفته‌اید همیشه دلمان می‌خواهد بگرییم»! اما انگار کلام امام صادق (علیه‌السلام) را توجه نکردید که فرمود: «امام حسین علیه السلام دائماً به زوّار و گریه‌کنندگان و اقامه‌کنندگان عزایش نظر رحمت دارد». آری ما همیشه دلمان می‌خواهد بگرییم، چون همیشه می‌خواهیم در دایره رحمت حسین و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بمانیم. آری همیشه هوای گریه داریم، چون دلی که عاشق اهل‌بیت (علیهم‌السلام) شد، روزی و ساعتی، داغ حسین و فاطمه و علی و ... را از یاد نمی‌برد و کافیست لحظه‌ای توفیق حضور در مجالس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) یابیم تا سیل اشک بر چشمانش جاری شود. اما این گریه‌ِ بی‌امان، نه‌تنها سلامت روان ما را به مخاطره نینداخته و ما را به خودکشی وانداشته که اتفاقاً برخلاف سخن شما، دل و روح‌مان را جلا داده و زندگی‌بخش‌مان بوده است. اثبات این حقیقتِ روشن، نیاز به آزمایشگاه و بودجه و ارز و رانت و ... هم ندارد، کافی‌ است کمی دل را صادقانه راهی و با مصیبت‌های اهل‌بیت (علیهم‌السلام) همنوا شوید تا صفای روح و جان را پس از تکرارِ ذکر «حسین؛ آرام جانم» با تمام وجودتان حس کنید. خلاصه آنکه اگر سخن این عاشقان را باور ندارید و سلامت روح را تنها با حساب عقل و ابزار عقلی می‌سنجید، روایات معتبری که در خصوص آثار و برکات گریه بر اهل‌بیت از امامان معصوم (علیهم‌السلام) به ما رسیده را یادآوری می‌نمایم، شاید نور کلام این عزیزان، نادرستی سخنی که گفتید را آشکار ساخت. یا شما را به کردار بزرگان دین که همواره عامل و توصیه‌کننده به گریه بر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بودند ارجاع می‌دهم. تقریباً عالمی از عالمان دین نمی‌شناسیم، مگر گریه بر حسین و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را بالاترین فضیلت‌ها برمی‌شمردند و بر عمل به آن اصرار داشتند. حتی فراتر از آن، امام خمینی (قدس‌سره) که به‌درستی گریه بر حسین (علیه‌السلام) را عامل ترس دشمنان و پیروزی بر آن‌ها قلمداد می‌کردند و می‌فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته» و خود همواره گریان بر این مصیبت عظمی بودند.

نگارنده قصد ندارد به وزیر بهداشت-که اتفاقاً اخیراً کارهای خوبی در جهت مبارزه با رانت و برخورد با فساد از ایشان دیدیم- برای این موضوع تاخته و آن را مستمسکی برای توهین و افترا قرار دهد، به ویژه آنکه ایشان در اظهارنظری دیگر، گفته خود را اصلاح نموده‌اند، اما آنچه هدف این نوشتار است، ارائه نقدی در دایره انصاف و بدون هرگونه قضاوت عجولانه و اشاره به ناصوابی سخنی است که دل میلیون‌ها عاشق و دلباخته ساحت قدسی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را رنجاند. از این رو پرسش اساسی ما از آقای نمکی این است؛ آقای وزیر! آیا برای گفته خود دلیل منطقی هم دارید؟ آنچه مسلم است، افرادی سمت خودکشی رفته یا روان‌پریش‌اند که از مسائل و مناسک مذهبی به دور هستند وگرنه فردی که ارتباط مفید و مؤثری با امور مذهبی دارد و خدا و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را در زندگی خود ناظر می‌داند، همواره از یک نقطه امید و اتکال قوی بهره‌مند بوده و تحت هیچ شرایط طاقت‌فرسایی چنین خطایی مرتکب نمی‌شود.

آیا آمار دقیقی برای این بیان شتاب‌زده دارید؟ تا به حال چند فقره خودکشی به خاطر شرکت در روضه امام حسین (علیه‌السلام) یا گریه مداوم بر آن حضرت در مجامع قانونی ثبت شده!؟ اگر چنین سخنی درست باشد چرا بیشترین آمار افسردگی و خودکشی مربوط به جوامع غربی و تفکرات و ایسم‌های پوشالی است! چرا پدران و مادران ما که عمر خود را در روضه حضرت گذرانده‌اند، نشانه‌های افسردگی و پوچی را ندارند!

اما سخن پایانی با وزیر بهداشت! آقای نمکی، علاوه بر اینکه منتظر ارائه پاسخ‌های منطقی و آمارهای روشن‌تان هستیم، ما دلسوختگان حسینی، برادرانه و دلسوزانه به شما کارگزار و مسئول محترم، تذکر می‌دهیم از هر گونه سخن و رفتاری که غیرت دینی افراد جامعه را جریحه‌دار می‌کند بپرهیزید و در مسیری که خشنودی دشمن را در پی دارد گام برندارید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.