نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در مورد تعیین قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان بی توجهی کرد که باعث شده است کشاورزان فروش آن را به دولت کاهش دهند.

دولت در مورد تعیین قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان  بی توجهی کرد

عبدالله حاتمیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: از آن جا که قیمت تضمینی خرید گندم پایین است کشاورزان تمایلی به فروش آن به دولت را ندارند.

وی تصریح کرد: دولت قیمت خرید گندم برای سال جاری را ابتدا ۱۳۸۰تومان پیشنهاد داد اما کمیسیون کشاورزی این قیمت را بسیار پایین و پیشنهاد ۲۰۰۰تومان را مطرح کرد که دولت در مرحله بعد قیمت را ۱۶۰۰تومان اعلام کرد اما بعد از اینکه کمیسیون کشاورزی موضوع استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را مطرح کرد دولت برای اینکه مانع این استیضاح شود قیمت ۱۷۰۰تومان را برای خرید هر کیلو گندم از کشاورزان اعلام کرد.  

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق گزارش ها فروش گندم تاکنون در مقایسه با سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است، افزود:در حالی که این کمیسیون بارها به دولت گوشزد کرد که  این قیمت پایین است ، اما متاسفانه دولت به این موضوع  بی توجهی کرد ، این در شرایطی است که امسال به دلیل بارندگی های خوب پیش بینی برداشت بیش از ۱۳میلیون تن گندم در کشور می شود و دولت می توانست با قیمت مناسب و مورد رضایت کشاورزان بخش عمده ای از این محصول را خریداری کند در حالی که با قیمت ۱۷۰۰تومان در بهترین حالت و خوش بینانه ترین آن کشاورزان در حدود ۷ میلیون تن  گندم را با اکراه به دولت خواهند فروخت و مابقی آن به صورت غیر قانونی از کشور قاچاق و یا احتکار خواهد شد.

حاتمیان با بیان اینکه که قیمت هرکیلو گندم در بازار بیش از ۲۰۰۰تومان است، بیان داشت: از طرفی نیاز گندم کشور در حدود ۱۱میلیون تن است و دولت مابقی نیاز کشور را باید از طریق واردات و تخصیص ارز و گران تامین کند در حالی که گندم تولید  داخل کشور قاچاق می شودکه این موضوع یک برنامه باخت باخت است زیرا از طرفی کشاورز داخلی متضرر شده و محصول او قاچاق می شود و از طرفی در موضوع واردات نیز رانت ، دلالی و فساد صورت می گیرد.

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینگه گندم یک محصول استراتژیک است، اظهار داشت: مشخص نیست صحنه گردان این موضوع چه افرادی هستند زیرا تصمیم وزارت جهادکشاورزی و شخص وزیر این نبود و با تصمیم کمیسیون مبنی بر قیمت ۲۰۰۰تومان موافق بود اما در شورای اقتصاد کشور با این قیمت مخالفت صورت گرفت.     

حاتمیان با اشاره به اینکه در سال رونق تولید  بخش کشاورزی کشور مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است، تصریح کرد: قیمت پایین خرید گندم عوارض زیادی در کشور خواهد داشت و حتی باعث خواهد شد که کشاورزان برای کشت این محصول در سال اینده نیز با تردید مواجه شده و حتی به سمت کشت محصول جایگزین بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.