سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: فرهنگ رضوی باید در دل تعلیم و تربیت جاری باشد تا سعادت و سلامت ایجاد کند و باعث تکامل آموزش و پرورش شود.

فرهنگ رضوی باید در دل تعلیم و تربیت جاری شود

به گزارش قدس آنلاین، سیدجواد حسینی صبح امروز در اختتامیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور که در تالار قدس برگزار شد، ضمن اشاره به سه کلیدواژه کره مذاب، قنات و یا علی مدد گفت: اکنون در آستان حضرت امام ثامن ضامن شرف حضور داریم، ما همه محصول امامت را فرهنگ رضوی می‌دانیم و همه برکات یک زندگی سالم در این فرهنگ نهفته است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش افزود: در جامعه‌شناسی یک کلیدواژه به‌نام کره مذاب داریم که مکانی جغرافیایی است و قدرت انتشار فرهنگ و فضائل اخلاقی مانند این یک‌ کره مذاب و پر حرارت است و قوی و پرحرارت، رذائل را می‌سوزاند و همه فضائل را نشر می‌دهد.

وی ادامه داد: مشهد و وجود مرقد مطهر رضوی مانند یک کره مذاب است، ما باید این کره مذاب را کانون انتشار فضائل بدانیم تا این کانون رضوی و محل انتشار فضائل و سوزاندن رذائل را در جهان منتشر کنیم و بگسترانیم.

حسینی عنوان کرد: در سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز هستیم ‌که ۱۵ دوره آن به‌میزبانی مشهد مقدس برگزار شده است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: کلید واژه دوم قنات است که از دو منظر بررسی می‌شود، به‌لحاظ لغت‌شناسی وقتی در دل زمین آب‌ریزه‌هایی شاخه شاخه بهم بپوندند و در نقطه‌ای آنقدر تلنبار شود که از دل زمین آب به بیرون بجهد و از دل زمین کویر جاری شود و آبادانی ایجاد کند، لغت قنات به آن تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ رضوی باید در دل تعلیم جاری شود، افزود: از منظر دیگر یک مربع زمانی سعادت آفرین است که از چهار ضلع قرآن، نماز، امام‌شناسی و عترت و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که همان فرهنگ رضوی است تشکیل می‌شود، که باید در دل تعلیم و تربیت جاری شود تا سعادت و سلامت ایجاد کند، این سعادت و سلامت است که در آموزش‌وپرورش منجر به‌تعامل و تکامل می‌شود.

حسینی ادامه داد: برای توسعه این فرهنگ رضوی مسابقات قرآن و نماز و عترت، حفظ قرآن کریم و گسترش کمی و کیفی دارالقرآن‌ها و تفسیر موضوعی قرآن مناسب سن و نیازهای بچه‌ها هدف‌گذاری شده است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه ۷ میلیون دانش‌آموز به‌صورت نفر رشته در مسابقات قرآن از مدرسه یک جریان را آغاز کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از این ۷ میلیون، ۲ هزار نفر دختر و پسر به‌مسابقات کشوری رسیده‌اند و هرکس به این منابع لایزال جاودانه انسان‌ساز پیوند بخورد، پیروز است.

وی ادامه داد: تمامی این ۷ میلیون نفری که به این جریان انسان‌ساز پیوسته‌اند پیروز هستند و باید به همه آن‌ها تبریک و آفرین گفت.

حسینی بیان کرد: جریان مشتقات قرآن و عترت دانش‌آموزی با جریان مسابقات معلمان از مشهد آغاز شد و امروزه سراسری شده است، این جریان ملی، تبدیل به یک جریان بین‌المللی نیز شده است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: جریان نماز نیاز به یک سازمان داشت و شورای عالی آن از سطح کشور تا مدارس آغاز شد، تا کنون بیش از ۶۳ عنوان کتاب برای قناعت در آموزش‌وپرورش تهیه شده است، همچنین برای ۱۲ پایه تحصیلی، هر کدام یک امام تحت عنوان طرح مصباح الهدی اجرا شده است تا جریان امام‌شناسی به یک جریان سازنده و انسان‌ساز تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت از شهر مشهد طرح‌هایی آغاز شد که در ستاد شاهد کلید زده می‌شود، تصریح کرد: در طرح شهید پژوهی، ۶۲ هزار اثر شهیدپژوهی تولید شده است، وقتی این جریان خروشان ادامه پیدا کرد و دیدیم سازمانی ندارد، برای نخستین بار در خراسان رضوی ۳۷ مرکز شاهد پژوهی ایجاد شد.

حسینی با بیان اینکه ۵ هزار شهید معلم و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز داریم، خاطرنشان کرد: معلمان را آموزش دادیم تا روایتگر جریان ایثار و شهادت در نظام تعلیم و تربیت باشند و تنها استانی که دبیرخانه روایتگری انقلاب را راه‌اندازی کرده، خراسان رضوی  است، معتقدیم برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت این برنامه‌ها قابلیت کشوری شدن دارند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به کلیدواژه «یا علی مدد» تصریح کرد: این واژه با تأسی از مغزورزی، دل‌ورزی و دست‌ورزی ماست و از امیرمؤمنان(ع) مدد می‌جوییم تا با مغزورزی اندیشه‌های خوب و با دل‌ورزی اندیشه‌های قوی و با دست‌ورزی اراده‌های آهنی به ما اعطاء کند تا با این نگاه دست‌هایمان را در به‌دست هم دهیم به مهر تا آموزش‌وپرورش، تعلیم و تربیت، قنات و میهن خویش را آباد کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.