شاخص کل بورس تهران امروز مسیر عکس را برگزید و با افت ۱۱۸۶ واحدی، ۰.۵ درصد از سقف تاریخی عقب نشست و در سطح ۲۵۵ هزار و ۵۱۲ واحد متوقف شد.

اصلاح هزار واحدی شاخص بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز مسیر عکس را برگزید و با افت ۱۱۸۶ واحدی، ۰.۵ درصد از سقف تاریخی عقب نشست و در سطح ۲۵۵ هزار و ۵۱۲ واحد متوقف شد. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های بزرگ کالایی از جمله صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو، پالایش نفت تهران و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین نقش را در افت شاخص سهام ایفا کردند. واقعیت این است که شعله‌ورتر شدن آتش جنگ تجاری سبب شده تا رشد ملایم قیمت‌ها در دادوستدهای امروز بازار جهانی نتواند بر فشار عرضه در این گروه‌ها غلبه کند. در شرایطی که جنگ تجاری به مرحله جنگ ارزی وارد شده است برخی تحلیلگران اقتصادی دنیا به این مساله اشاره می‌کنند که عدم عقب‌نشینی دو طرف این جنگ می‌تواند رکود بزرگ اقتصادی را طی یک سال آینده رقم بزند.

با این حال نسبت قیمت به سود بسیار پایین برخی از این نمادها مانع از افت حداکثری قیمت در این گروه‌ها شده است. به نظر می‌رسد ادامه اصلاح قیمتی در این گروه‌ها و برخی نشانه‌های کوچک از بهبود وضع بازارهای جهانی بتواند مسیر معاملاتی بازار سهام را کاملا تغییر دهد؛ چرا که در این شرایط بزرگان کالایی از نظر قیمتی بسیار جذاب جلوه خواهند کرد. بر این اساس لازم است تا فعالان بازار روند تغییرات بازارهای جهانی و اخبار مربوط به این حوزه را نیز به دقت رصد کنند.

نمادهای کوچک بورسی نیز که طی روزهای گذشته با اثرپذیری از زمزمه‌هایی در خصوص احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با اقبال معامله‌گران همراه شده بودند، امروز در مصاحبه معاونت کل وزارت بهداشت، دکتر حریرچی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا ماوجه شدند که مشکلات تغییر مبنای ارزی صنعت دارو از نرخ مرجع به نیما برشمرده بود. این موضوع نه تنها سبب تغییر جو معاملاتی گروه دارو شد روند معاملات در نمادهای قندی، و برخی نمادهای غذایی و لاستیک‌سازان را نیز تغییر داد.

هر چند امروز شاخص کل با افت ۰.۵ درصدی همراه شد اما شاخص هم وزن با اثرگذاری یکسان نمادها معاملات روز سه‌نشبه را با رشد ۰.۴ درصدی پشت سر گذاشت. ارزش معاملات خرد سهام نیز امروز از سطوح هزار میلیارد تومان فراتر رفت. از دیگر نکات مهم معاملات امروز، باقی ماندن صف خرید در حدود ۲۰ درصد از نمادهای معامله شده بود. ارزش نقدینگی باقی ماندن در این صف‌ها نیز ۸۲ میلیارد تومان برآورد شد.

در این روز منفی بیشترین افت قیمت‌ها از آن نماد معاملاتی سیمان خاش، سیمان داراب، موتوژن، شهد و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق شد. در مقابل اما سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، صنایع آذرآب، صنایع کاغذسازی کاوه، فروسیلیس ایران و توریستی و رفاهی آبادگران ایران در صدر نمادهای با بیشترین میزان رشد قیمت ایستادند.

فرابورس ایران اما امروز روندی خلاف جهت بورس برگزید و شاخص این بازار شاهد رشد حدود ۱۲ واحدی و ثبت رکودی جدید در کارنامه تاریخی این بازار بود. در فرابورس دیروز بیشترین میزان افزایش قیمت از آن نماد معاملاتی شرکت‌های کی بی سی، پخش البرز، مدیریت انرژی تابان هور، صنایع فولاد آلیاژی یزد و تولید برق ماهتاب کهنوج شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.