خوزستان- مدیرکل کانون پرورش فکری استان خوزستان از عضو نبودن این نهاد در شورای آموزش و پرورش و شوراهای مشورتی به عنوان فاجعه نام برد.

کانون پرورش فکری عضو  شوراهای مشورتی استان نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری استان خوزستان در جمع خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار، عنوان کرد: کانون پرورش فکری عضو شورای آموزش پرورش  و شوراهای مشورتی استان نیست بنابراین دخالتی در نحوه فعالیت های خانه های بازی و.. نداریم و اقدام ما دخالت در امور یک نهاد رسمی به حساب می آید همچنین و ۹۰ درصد کانون های پرورش در پارک ها با تمام مشکلات خاص این مکان هستند واین یک فاجعه است.

کیانی اصل و مبنای کانون  را ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان در اوقات فراغت خواند و توضیح داد: بیش از ۴۰ ماموریت کلی در سه حوزه فرهنگ، هنر و ادب دارد که بر اساس استانداردهای کانون و نوع علاقه مندی کودکان برنامه ریزی هایی با رویکرد آی. تی محور و با استفاده از همکاری واحدهای رشد علم و فن آوری عملیاتی می شود.

وی با اشاره به اینکه بون داد و خروجی کانون پرورش انسنهای توسعه یافته و اخلاق مداری هستند، خاطر نشان کرد: سعی کرده ایم علاوه بر تبین فعالیت های اهداف کانون، گوشه چشمی به فعالیت های اجتماعی نیز داشته باشیم.

او از   راه اندازی ۳ مرکز فرهنگی در دفاتر تسهیل گری و توسعه مناطق کم برخوردارخبر داد و اظهار کرد: این فعالیت ها مورد استقبال کودکان قرار گرفته و بازگشایی مجدد مرکز فرهنگی هنری ملاشیه با بیش از هزار عضو اتفاق خوب دیگری است که از اقدامات یکساله کانون به شمار می رود .

کیانی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی ۱۳۴۴ تاسیس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظارت آن به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد. تاسیس مراکز عرضه کتاب و آموزش‌های فرهنگی، هنری و ادبی مخصوص کودکان و نوجوانان در کشور، کمک به توسعه و تکمیل کتاب‌خانه‌های عمومی، مساجد، مدارس برای ایجاد بخش‌های مخصوص کودکان و نوجوانان، تهیه و استفاده از وسایل دیداری و شنیداری،‌ تدارک وسایل آموزشی، تولید، توزیع، نمایش و فروش فیلم‌های سینمایی و تولید تئاتر مخصوص کودکان و نوجوانان، کمک به توسعه و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان از طریق تشویق نویسندگان، طراحان، هنرمندان و ناشران و همکاری با آنان، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ادبی، هنری و فرهنگی مخصوص کودکان و نوجوانان، تولید سرگرمی، اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای، عروسک، ایجاد واحدهای کتاب‌رسانی سیار برای عرضه کتاب به بچه‌ها در روستاها، همکاری با موسسه‌های ایرانی و غیرایرانی مشابه اهداف کانون، بخشی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است اما همین مراکز به دلیل قدمت نیاز به توسعه و بازسازی دارند.

کودکانی  علاقمند به فرهنگ، کنشگر خوب آینده

مدیرکل کانون پرورش فکری استان خوزستان  با اعلام این که ۶۰ مرکز ثابت کانون پرورش فکری در سراسر استان داریم که صد هزار نفر در سال اخیر تحت پوشش خود قرار داده عنوان کرد: کودک امروز آینده کشور را رقم می زند وباید مدیریت را را گرفته و ارزشمند باشد تا تاثیر محیطی مناسب داشته باشد. کودکانی که به فرهنگ علاقه نشان می دهند کنشگران خوب آینده هستند.

او  درباره برنامه های پیش روی کانون بیان داشت: جشنواره ملی هنرهای نمایشی برای اولین بار در فروردین ۹۹ و سالگرد سیل در خوزستان برگزار خواهد شد.

جشنوا کانون پرورش فکری کودکان که با داشتن بیش از هزار کتابخانه ثابت و سیار در کشور، یکی از گسترده ترین نهادهای فرهنگی عمومی است، از سال‌های دور در زمان بلایای طبیعی از جامعه مخاطب خود؛ یعنی کودکان و نوجوانان حمایت می‌کند.

وی افزود: در مراکز کانون پرورش فکری سیار، مشکلات بسیاری داریم، به دلیل فرسودگی این ناوگان باعث نرسیدن امکانات به کودکان روستایی می شود وباعث توقف این خدمات است، در پی جلب خیرین حوزه سلامت ومدرسه ساز هستیم، و انتظار داریم که خیرین کانون یار شوند تا فعالیت های ما توسعه پیدا کنند و از این جهت کودکان بسیاری را تحت پوشش قرار دهیم.

همه جا پای اعتبار محدود به میان است

کیانی با بیان اینکه  ارائه خدمات وکتاب های کانون پرورش فکری استان در نمایشگاه بین المللی کتاب مورد استقبال قرار گرفت، اذعان داشت: کار بزرگ حوزه فرهنگ را کانون پرورش فکری کودکان انجام می دهد در حالیکه حمایت نمی شوند و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته نمی شود اما بیکار ننشستیم و برای سال جاری برنامه ریزی های داریم ضمن اینکه جشنواره بین المللی قصه گویی برای دومین بار فعالیت خود را آغاز کرده است.

او درباره اقدامات در زمان سیل نیز یادآور شد: این مرکز در زمان سیل خوزستان با اعزام مربیان باتجربه به مناطق روستایی، برای بهبود شرایط روحی کودکان و نوجوانان تلاش کرده و کتابخانه‌های سیار کانون نیز که معمولا با خودرو-کتابخانه‌های خود به مناطق دور از دسترس کانون می‌روند، در این مناطق حضور پیدا کرده‌اند و مربیان با هدیه دادن اسباب بازی، کتاب، لوازم تحریر و نیز انجام بازی‌های گروهی، لبخند را به لب بچه‌های مناطق سیل‌زده بازگرداندند.

در خوزستان که مراکز کانون حضور فعال و چشم‌گیری داشت و فعالیت های خود را بر اساس کم کردن اضطراب های درونی کودکان در سیل بنا نهاد.

تماشاخانه‌ سیار در اهواز

تماشاخانه سیار کانون که به آن تریلی تئاتر کانون می‌گویند که برای کودکان برنامه‌های مختلفی اجرا کرده است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سیار کانون پرورش فکری به شمار می‌رود و توانستیم زمانی به سراغ کودکان و نوجوانان برویم که در شرایط و فرصت های برابر فرهنگب نبودند.

وی در پایان گفت: اهواز ۶ مرکز، اندیمشک ۵ مرکز، دزفول و آبادان و خرمشهر ۴،  بهبهان ۳، شوشتر و امیدیه ۱ مرکز پرورش فکری دارند و متاسفانه اندیکامرکز پرورش فکری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.