اردبیل- اگرچه برخی از کارشناسان انتقال آب از دریای خزر را یک کار غیرعلمی می‌دانند و معتقدند عملیاتی شدن این طرح روند خشک شدن بزرگ‌ترین دریاچه جهان را فراهم می‌کند؛ اما رئیس سازمان محیط‌زیست می‌گوید: انتقال آب از دریا به داخل سرزمین برای برطرف کردن نیاز آبی مصرف‌کنندگان صنعتی و آب شرب ازنظر من بلامانع است.

انتقال آب از خزر مشکل زیست‌محیطی دارد یا ندارد؟

قدس آنلاین-گروه استان ها : دهمین اجلاس ملی شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور در اردبیل فرصتی بود تا نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد از تمامی استان‌های کشور با  رئیس سازمان محیط‌زیست کشور بحث و گفت‌وگو کنند و هم‌زمان با ۱۷ مرداد و با حضور جمع کثیری از خبرنگاران نتیجه این بحث‌وجدل‌ها رسانه‌ای شود.

مخاطره برای محیط‌زیست

در همین رابطه بسیاری از دوستداران محیط‌زیست ادعا می‌کنند که دریای خزر یک‌ دریای بسته است و هر دست‌کاری در این دریا موجب به خطر افتادن اکوسیستم طبیعی خواهد شد.

آن‌ها معتقد هستند این طرح تهدیدی برای خزر محسوب می‌شود و باید شاهد شکل‌گیری دریاچه ارومیه دیگری باشیم.

از سوی دیگر برداشت و انتقال آب از دریای خزر که قدرت خود پالایی پایینی دارد برخلاف ضوابط محیط زیستی است و این انتقال موجب ایجاد یک بحران زیست‌محیطی خواهد شد.

دوستداران محیط‌زیست عنوان می‌کنند سطح آب دریای خزر حدود ۲۸ الی ۳۰ متر از آب‌های آزاد پایین‌تر است به همین دلیل انتقال آب بدون پمپاژ مقدور نخواهد بود و لذا این طرح مقرون‌به‌صرفه نیست.

آن‌ها معتقدند برداشت آب علاوه بر خسارت به دریا می‌تواند به جنگل‌ها و پوشش گیاهی آن منطقه نیز آسیب وارد کند، چراکه اجرای شبکه انتقال آب دریای خزر به سمنان از مسیر جنگل‌های هیرکانی موجب از بین رفتن بخش وسیعی از جنگل‌ها و درختان و درنتیجه خسارت به طبیعت و محیط‌زیست شمال کشور خواهد شد.

همچنین انتقال آب دریای خزر به سمنان موجب تغییرات اکولوژیکی ازجمله آلودگی‌های زیست‌محیطی به دلیل مصرف صنعتی، توسعه کشاورزی و تخریب تنوع زیستی و همچنین ورود گونه‌های مهاجم همچون گیاهان و ماهی‌ها به فلات مرکزی خواهد شد.

هیچ مشکلی حادث نمی‌شود

این سخنان در حالی مطرح می‌شود عیسی کلانتری در اجلاس ملی شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور آب پاکی بر روی دست تمامی این فعالان ریخت و بیان کرد: انتقال آب از حوزه‎ای به حوزه دیگر با رعایت ضوابط مشکل زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به این موضوع که انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و یا از جنوب به استان یزد مشکل زیست‌محیطی حادی ایجاد نمی‌کند افزود: تأمین آب شرب مردم از وظایف حکومت است و نمی‌توان به مردم بعضی مناطق گفت که قادر به تأمین  آب موردنیاز شرب شما نیستیم.

کلانتری با اشاره به اعتراض بعضی از تشکل‌های زیست‌محیطی و جوسازی علیه سازمان محیط‌زیست بیان کرد: باید منافع ملی را در نظر گرفت و انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان موجب افزایش میزان نمک دریا و شوری آب نخواهد شد.

وی بابیان اینکه انتقال آب یک موضوع کاملاً کارشناسی است، اضافه کرد: کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس سالانه بیش از ۳۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس برمی‌دارند درحالی‌که با عملیاتی شدن این طرح‌ها کل برداشت ما در کشور به ۸۰۰ میلیون مترمکعب نخواهد رسید.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست انتقال آب برای بخش کشاورزی را به‌صرفه ندانست و اظهار داشت: آب انتقالی باید برای مصرف شرب و صنعت باشد.

وی ادامه داد: در صورت عدم اجرای این طرح بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مناطق کم آب باید به استان تهران مهاجرت کنند که آسیب و صدمه این کار به لحاظ امنیتی و زیست‌محیطی بیشتر است.

کلانتری گفت: بیش از ۸۵ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که برای غلبه بر این مشکل باید مصرف بی‌رویه این نعمت الهی کاهش یابد.

بازنگری در مصرف آب کشاورزی

معاون رئیس‌جمهوری افزود: استفاده بیش‌ازحد بخش کشاورزی از آب باعث نابودی منابع آب و شوری خاک‌ شده و املاح زیرزمینی را به سطح زمین منتقل و حاصلخیزی زمین را کاهش داده است که باید در تأمین آب برای کشاورزی بازنگری شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست بابیان اینکه در پنج سال گذشته متوسط آب تجدید پذیر در کشور ۹۰ میلیارد مترمکعب بوده است، اظهار داشت: طبق اصول بین‌المللی محیط‌زیست باید ۳۶ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر در کشور استفاده می‌شد اما برداشت ما در کشور ۹۷ میلیارد مترمکعب بوده است.

وی بیان کرد: از ۲۰۰ میلیارد مترمکعب آب‌های فسیلی شیرین تولیدی در طی میلیون‌ها سال در کشور  حدود ۱۸۰ میلیارد مترمکعب آن برداشت و استفاده‌شده و هیچ‌کس نیز پاسخگو نیست.

کلانتری اضافه کرد: من به‌عنوان کارشناس درصورتی‌که قرار باشد همه نیازهای غذایی کشور در داخل تولید شود با افزایش جمعیت و ۲ برابر شدن آن مخالفم اما اگر غیر این باشد موافقم چراکه منابع آب‌وخاک و محیط‌زیست پاسخگوی این‌همه تولید نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.