رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس از تخصیص اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال در سال 98 برای احداث باغ ایرانی ‌اسلامی بابا لقمان خبر داد.

اختصاص بالغ بر 4 میلیارد ریال برای احداث باغ بابا لقمان در سرخس

به گزارش قدس آنلاین ، مجید حسینی ، اظهار کرد: بخشی از این طرح با استفاده از اعتبارات سال جاری انجام می‌شود، پیشرفت فیزیکی این پروژه نیز با توجه به تخصیص اعتبارات، در بازه زمانی حداکثر شش سال انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون 120 اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۲۵ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حسینی مطرح کرد: بابا لقمان، مجموعه رباط شرف، سیلو سرخس، انبار غله قوش خزایی، پل خاتون، بقایای معماری جنگ جهانی دوم، حمام تاریخی و انبار غله روستای کندکلی و...  که به ثبت رسیده و نیز تعدادی دیگر از بناهای ارزشمند که در شرف ثبت در فهرست آثار ملی کشور قرار دارند از مهم‌ترین بناهای تاریخی این شهرستان به شمار می‌روند.

او ادامه داد: بنای تاریخی بابا لقمان در شهر سرخس در زمره معدود آثار تاریخی استان و کشور است که در سال ۱۳۱۰ به ثبت رسیده است. آرامگاه وی در یک کیلومتری این شهر واقع شده و بنای عظیمی مشتمل بر گنبدخانه، ایوان رفیع در ضلع شرقی آن و تزیینات آجر کاری در طاق‌های داخلی و خارجی و گچبری است. خردادماه سال جاری سه هکتار از اراضی اطراف این بنای تاریخی توسط آستان قدس رضوی به میراث فرهنگی واگذار شد.

وی مطرح کرد: این شهرستان در حوزه گردشگری نیز از جاذبه‌های بی‌نظیری برخوردار بوده و هر ساله در تمام فصول سال به ویژه ایام تعطیلات نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است. قرار گرفتن سرخس به عنوان مسیر هجرت تاریخی ثامن‌الحجج امام رضا(ع) و همچنین مسیر اصلی جاده ابریشم دو دلیل عمده اهمیت این شهرستان است.

حسینی با اعلام اینکه تالاب بزنگان بزرگ‌ترین تالاب شمال‌شرق کشور و یکی از مهم‌ترین سایت‌های پرنده نگاری کشور است، افزود: غار مزداوند در حاشیه شهر مزداوند، غار کرکس، غار بزنگان، منطقه چشمه سرآسیاب، روستای آق دربند، جنگل‌های پسته وحشی خواجه از دیگر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری این شهرستان مرزی است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس بیان کرد: در فصل بهار دشت وسیع شقایق از جمله مناطق دیدنی‌ و جذاب این شهرستان محسوب می‌شود. همچنین وجود درخت کهنسال سرو در منطقه بزنگان به نام درخت آرزوها از جاذبه‌های منحصر به فرد سرخس است که به زودی در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به ثبت خواهد رسید.

وی با اشاره به بازدید بیشتر گردشگران خارجی از رباط شرف، غار مزداوند، تالاب بزنگان و بابالقمان، ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۰۰ گردشگر خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، استرالیا، رومانی، کانادا، روسیه و... از مناطق گردشگری و تاریخی این شهرستان بازدید کردند.

حسینی اظهار کرد: تاکنون بیش از 600 هنرمند در حوزه صنایع دستی این شهرستان شناسایی شده‌اند که بیشتر در رشته‌های بافته‌های داری و غیرداری به خصوص گلیم و جاجیم بافی فعالیت دارند. همچنین رشته‌های سراجی سنتی یا چرم، شالبافی و فرت بافی، انواع رودوزی‌های سنتی به خصوص سرمه‌دوزی و رودوزی‌های بلوچی، بافتنی‌های سنتی، دوخت لباس‌های محلی، مینا کاری، صنایع سنگ و چوبی، پارچه قلمکار نیز در شهرستان رایج و متداول است.

روستای پسکمر در شهرستان سرخس به عنوان روستای هدف صنایع دستی در حوزه سرمه‌دوزی فعالیت عمده دارد.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.