نماینده مردم مشهد و کلات راه حذف بازار سیاه ارز را تک نرخه کردن آن خواند و گفت: در هر دوره‌ای ارز چند نرخه شد، رانت به‌وجود آمد.

راهکار حذف بازار سیاه ارز، تک نرخه کردن آن است

به گزارش قدس آنلاین ؛ امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ، در خصوص علت وجود بازار سیاه ارز، گفت: در دوران جنگ حتی حمل یک اسکناس دلار هم جرم بود، اما با وجود جرم بودن، بازار سیاه ارز ایجاد و دلار هفت تومانی به 300 تومان افزایش یافت.

این نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی علت وجود این بازار را سیاست‌های بانک مرکزی در چند نرخه کردن ارز دانست و ادامه داد: به‌طور کلی حجم ارزی که کف بازار در طول سال در کشور معامله می‌شود به‌حدود 4 میلیارد  دلار هم نمی‌رسد، اما هم اکنون 30 میلیارد دلار ارز داریم که از کشور خارج شده و برنگشته است، چراکه بین ارز نیمایی و بازار آزاد تفاوت وجود دارد و برای دارنده ارز صرفه اقتصادی ندارد که ارزَش را ارائه کند.

درست زمانی که دولت واردات ارز را آزاد کرد قیمتش کاهش یافت

وی یادآور شد: سال گذشته دولت از اختیارات ویژه‌ای که مقام معظم رهبری به‌ستاد تدابیر ویژه داده بودند استفاده و حمل و نقل، خروج و ورود ارز را قاچاق اعلام کرد، اما چه اتفاقی رخ داد، درست زمانی که واردات ارز را آزاد کرد قیمتش کاهش یافت!

قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: مسئله در سیاست‌های چندگانه در ایجاد یک شکاف رانتی است، وقتی ارز 4200 تومانی داشته باشیم، وارد کننده با این نرخ گوشت وارد و در کشور ثبت می‌کند، اما آن را به‌عراق برده وبه‌فروش می‌رساند و در مقابل ارز دریافت و در داخل کشور می‌فروشد.

این نماینده مجلس افزود: میزان واردات گوشت قرمز در سال گذشته که مشکل داشتیم بیش از یک و هشتم دهم برابر زمان‌های معمول بود و این در صورتی بود که گوشت گران شده و مصرف آن کاهش یافته بود و سوالی که مطرح است اینکه این گوشت کجا رفت؟!

وی تصریح کرد: یا برنج را با ارز 4200 تومان وارد کشور کرده، آن را اظهار می‌کردند و بعد به‌آن سوی مرز می‌فرستادند؛ ماحصل چنین اتفاقاتی شکاف قیمت‌هاست.

قاضی‌زاده‌هاشمی اضافه کرد: امروز هم به‌این دلیل این بازار دلالی تا حدودی کاهش یافته که قیمت ارز آزاد و نیمایی نزدیک شده است. زمانی این شکاف 7 هزار تومان بود، بنابراین برای افرادی که ارز را از چرخه عرضه قانونی آن خارج می‌کردند صد درصد سود داشت.

این نماینده مجلس راه حذف بازار سیاه ارز را تک نرخه کردن آن خواند و خاطرنشان کرد: در هر دوره‌ای ارز چند نرخه شد، رانت به‌وجود آمد.

وی افزود: در همه کشورهای دنیا که براساس حساب و کتاب عمل می‌کنند شهروندانی که نیازمند هستند را شناسایی و بر اساس میزان نیازشان مورد حمایت قرار می‌گیرند به‌طور مثال در آمریکا به‌این نتیجه رسیده‌اند که بین 45 تا 100 میلیون تومان نیازمند حمایت هستند. وقتی اوضاع اقتصادی وخیم می‌شود سطح پوشش را 100 میلیون نفر می‌کنند و زمانی که اوضاع بهتر می‌شود سطح پوشش را 45 میلیون نفر قرار می‌دهند.

باید سامانه تامین اجتماعی مشخص داشته باشیم

قاضی‌زاده‌هاشمی با تاکید بر این نکته که باید یک سامانه تامین اجتماعی مشخص به‌ازای هر شهروند داشته باشیم، گفت: بر این اساس وقتی نوسان رخ می‌دهد نوع حمایت‌ها به‌صورت مستقیم انجام می‌شود.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به‌این مطلب که این روند سیاست نادرستی است که همه دولت‌ها تکرار کردند، ابراز کرد: این گونه است که مدام مشکلات را یا بر گردن تحریم می‌اندازند یا دشمن داخلی.

منبع :فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.