مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: اگرچه دریافت هرگونه وجه اجباری از دانش اموزان تخلف است اما به دلیل اینکه دولت بودجه اندکی را به آموزش و پرورش اختصاص می دهد در تامین هزینه ها از کمک های مردمی نیز استفاده می کنیم.

 دریافت هرگونه وجه اجباری از دانش آموزان تخلف است /ثبت ۱۲۰۰شکایت مردمی از مدارس در زمینه دریافت هزینه

به گزارش قدس آنلاین، قاسمعلی خدابنده ظهر امروز در نشست خبری به منظور تشریح برنامه های اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آستانه سال تحصیلی جدید درمجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد  اظهار داشت: در مدارسی که با تراکم ثبت نام دانش اموزان مواجه هستند، مدیران اولویت ثبت نام را به دانش اموزانی می دهند که اولیائ آنها کمک های بیشتری به مدرسه ارائه می کنند.

وی تصریح کرد: اگرچه این یک اسیب اجتماعی است و مورد تایید مانیز نمی باشد اما به دلیل اینکه کمک های دولت به آموزش و پرورش بسیار محدود است ، به ناچار باید از طریق کمک های مردمی بعضی از هزینه های مدارس را تامین کنیم.

خدابنده با بیان اینکه هرگونه دریافت وجه اجباری از دانش آموزان تخلف است، افزود: تاکنون یک میلیون و ۲۶۳ هزار دانش‌آموز برای سال تحصیلی ثبت نام کرده اند که انتظار می رود تا یک میلیون و ۲۹۰هزار افزایش پیدا کنند ، همچنین ۹۰ هزار معلم در ۵۲ هزار کلاس درس در  ۹ هزار مدرسه استان در سال تحصیلی جدید حضور  خواهند داشت.  

وی افزود: در بحث تجهیزات مدارس بخشی از آن‌ها در ۱۰ ساله اخیر توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی انجام شده و بخشی دیگر که کارهای جزئی‌ تر بوده با همکاری مشترک مدیران مدارس و والدین انجام می‌شود تا دانش‌آموزان در شروع سال تحصیلی مشکلی نداشته باشند.

خدابنده تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید ۲۹۳ مدرسه در قالب ۱۲۰۴ کلاس درس که بالغ بر ۱۷ هزار متر مربع فضای آموزشی و ورزشی هستند و نیکوکاران نیز در ساخت آنها مشارکت داشته اند با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح خواهد شد.

وی تاکید کرد: در پایه اول ۱۳۷ هزار ثبت‌نام داشتیم و کار سنجش دانش‌آموزان این پایه از لحظه نخست در مراکز سنجش آغاز شد که در معاینات  ۴۵۰ مورد کم‌توان ذهنی و ۴ هزار مورد دیرآموز داشتیم که برنامه‌ ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شده است، همچنین در مقطع پیش‌دبستانی ۷ هزار نوآموز جدید در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ داریم که برنامه‌های تدوینی آنان از اول مهر ماه آغاز می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: تاکنون ۱۲۰۰شکایت از طرف والدین از مدارس ثبت شده است که ۵۹۱ مورد آن حضوری و مابقی غیر حضوری بوده است  که این تعداد شکایت مجموع معادل یک درصد کل دانش‌آموزان استان است  که بیشتر در مورد  شهریه و هزینه ثبت نامی است  و معتقدیم که همین یک درصد نیز نباید رخ دهد.

خدابنده گفت: امسال ۴۲۰۰ بازنشسته داشتیم و با وجود افزایش مدارس و کلاس‌ها تعداد ۱۶ هزار نفر کمبود نیروی انسانی داریم که از طریق  ۳۲۵۰ نفر نیروی خرید قرارداد آموزشی ، ۳۵۰ سرباز معلم و ۷۲۵۰ نیروی جدید بخشی از این نیاز را تامین کرده ایم اما همچنان با  ۹ هزار کمبود نیروی آموزشی در استان مواجه هستیم که از طریق حق التدریس معلمان شاغل و بازنشسته آنها را جبران خواهیم کرد.

وی افزود: در فصل تابستان ۳۲۰ هزار متقاضی لباس فرم مدارس داشتیم که از این تعداد  ۱۳۰ هزار نفر در شهرستان‌ها و ۱۹۰ هزار نفر در مشهد بودند؛ همچنین در بحث سرویس مدارس حدود ۴۰۰ هزار متقاضی در سطح استان داشتیم که از این تعداد ۸۰ هزار نفر در مشهد بودند و در قالب ۶۳ شرکت این سرویس دهی صورت خواهد گرفت،همچنین در طرحی با همکاری شهرداری  مشهد   به دنبال فرهنگ سازی دانش اموزان از وسایل حمل و نقل عمومی هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با مراسم افتتاح سال تحصیلی جدید، بیان کرد: با توجه به شعار رونق تولید ، مراسم امسال در ساعت ۷ صبح روز دوشنبه اول مهر ماه ۹۸ با شعار (امیدآفرینی، مشارکت‌پذیری، مهارت‌آموزی) در یکی ازهنرستان های  ناحیه ۷ مشهد برگزار می‌شود و جشن شکوفه‌ها نیز  در روز یکشنبه ۳۱ شهریور ماه برگزار خواهد شد.

خدابنده با بیان اینکه برخی معوقات نیروهای حق التدرسی بالغ بر ۸ ماه است که پرداخت نشده است، تصریح کرد: در مجموع حدود  ۱۵۰ میلیارد تومان به نیروهای آموزشی استان بدهکار هستیم که این رقم در سطح کشور ۱۹۰۰ میلیارد تومان است  و تاکنون تنها۵۱ درصد از پاداش نیروهای بازنشسته پرداخت شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: سازمان امور اداری و استخدامی کشور میزان استخدامی‌های هر سازمان و وزارتخانه را تعیین می‌کند که سال گذشته  ۴۲ هزار نفر در آموزش و پرورش جذب شده اند که عدد آن با ۷۰ هزار بازنشسته تناسب ندارد؛ ازطرفی  در خراسان رضوی حدود ۳ هزار نفر جذب شده اند  که نسبت به سال گذشته رشدی بیش از ۴ برابر داشته است ، اما به هرحال بازهم کافی نیست و کمبود نیرو آموزشی  در این استان به شدت احساس می شود.

خدابنده ضمن اشاره به رویکرد آموزش و پرورش در بحث فناوری‌های نوین، گفت: طرح هوشمندسازی در مدارس خراسان رضوی از سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون ۶۰ درصد مدارس استان مجهز به سیستم‌های هوشمند هستند و ۴۰ درصد مابقی در دست انجام است؛ هرچند که در برخی مدارس مناطق محروم مرزی و روستایی به دلیل کمبود امکانات امکان هوشمندسازی وجود ندارد.

وی افزود: امسال ۶۰ هزار دانش‌آموز به آمار دانش‌آموزان استان اضافه شده که بیشتر در نواحی ۱، ۷ و منطقه تبادکان مشهد بوده و بخش عمده‌ای از این تعداد هم در مناطق حاشیه شهر مشهد و شهر جدید گلبهار هستند؛ در برخی مدارس امکان افزایش کلاس بوده که اضافه شده  و در مابقی موارد افزایش تعداد دانش‌آموزان را داریم به طوری که اگرچه میانگین هر کلاس درس ۲۴ نفر است اما این عدد در حاشیه شهر مشهد تا ۴۸ نفر نیز افزایش داشته است  و در مکان‌هایی که نیاز بوده از کانکس استفاده کرده ایم  که تعداد آن در استان ۲۰۰ مورد می باشد.از طرفی در ساخت مدرسه با کمبود زمین مواجه هستیم که از اداره راه و شهرسازی، استان قدس رضوی و شهرداری انتظار مساعدت و همراهی در این زمینه را داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه عدالت آموزشی در راس فعالیت‌های این اداره کل قرار دارد، گفت: در برخی از مدارس استان  تنها یک  تا دو دانش اموز تحصیل می کنند و این باعث نشده است که آنها را تعطیل کنیم ، اما به دلیل وجود برخی مسائل و کمبودها مهاجرت روستائیان به شهرها و بویژه حاشیه شهر افزایش یافته است که باعث خالی شدن  ۲۰۰ مدرسه در سطح استان شده است.

خدابنده در مورد اینکه  چرا  در تقسیم معلم ها در مدارس عدالت صورت نمی گیرد و وجود تعدادی از معلمان خوب در یک مدرسه باعث افزایش تقاضا برای ثبت نام در آنها شده است، بیان داشت: افزایش تقاضا برای ثبت نام در یک مدرسه به دلایلی مختلفی همچون اخلاق مدیر مدرسه، دکوراسیون مدرسه و نوع سیستم آموزشی بر می گردد و همان طور که در یک منطقه از بین چند میوه فروشی یکی ،مشتری بیشتری دارد نوع برخورد مدیر و معلم باعث افزایش تقاضا برای حضور دانش آموزان در آن مدرسه می شود.

وی بابیان اینکه با همکارس شهرداری مشهد برخی موارد نظیر نقاشی دیوار های مدرسه، لکه گیری اسفالت داخلی مدارس و مسیر رفت و امد به آنها انجام شده است،   افزود: مشکلات موجود و جزئی در برخی مدارس استثنایی و شبانه‌روزی استان برطرف شده است و سرانه‌های ویژه این مدارس در سال تحصیلی گذشته در دو مرحله پرداخت شد.

خدابنده تاکید کرد: ۱۴ درصد دانش‌آموزان استان در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند که معادل ۵۵ هزار نفر هستند و به تعداد دانش‌آموزان ثبت شده در سیستم، یارانه در ۴ مرحله تخصیص می‌یابد که هر مرحله ۱.۵ میلیارد تومان و مجموع آن ۶ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان و امسال نیز در حدود ۳۴میلیارد تومان برای استاندارد سازی سیستم های گرمایشی مدارس تخصیص پیدا کرده است، همچنین نواقصی که در بحث سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و آموزشی مدارس استثنایی بود به‌صورت کامل با مشارکت خیران نیک‌اندیش برطرف شده است و در روستاهایی که گازکشی هستند بخاری‌های نفتی به کلی جمع شده اند و این مدارس امسال از نعمت گاز برخوردار خواهند بود.

خدابنده با رد درآمد میلیونی مدارس از فرم لباس دانش آموزان بیان داشت: اگر مبلغی از هزینه فرم لباس به مدارس پرداخت می شود ان مبلغ در راستای هزینه های مدرسه و دانش اموزان بی بضاعت صرف می شود اما در هرحالت اگر شکایتی در این زمینه وجود دارد والدین می توانند آن را اعلام کنند.

گفتنی است در ادامه این نشست خبری  تجهیزات ورزشی و بهداشتی به ارزش ۱۵ میلیارد ریال با عنوان مهر با نشاط به مدارس استان خراسان رضوی ارسال شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.