مصطفی خوش چشم گفت: ما از توان همه کشورهای منطقه به صورت گسترده و استراتژیک استفاده می‌کنیم، ضمن اینکه در تعامل با طرف‌های غربی از دیپلماسی با قدرت استفاده خواهیم کرد که لزوماً معنی آن مذاکره نیست بلکه تعامل از زاویه قدرت است. گاه مذاکره نکردن و گاه مذاکره کردن بسته به شرایط. شرایط فعلی ایجاب می‌کند که مذاکره‌ای در دستور کار قرار داده نشود.

تهدید اروپا اهمیت و تأثیر چندانی در مسائل ایران  به جا نمی‌گذارد

مصطفی خوش چشم تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص عدم اعتماد به اروپایی ها در پذیرفتن هر گونه پیشنهاد مذاکره آمریکا با ایران گفت: اروپایی ها بعد از خروج آمریکا از برجام نشان دادند که  قدرت و اختیاری از خود ندارند؛ این مساله خود را در عدم اختیار در خصوص اجرای طرح های پیشنهادی اروپا به ایران از جمله اینستکس و خط مالی 15 میلیارد دلاری آقای ماکرون نشان دادند که اروپایی ها به قول آقای ظریف یک درصد صاحب اختیار نیستند.

وی  دراین باره افزود: اروپایی ها به هیچ یک از قولهای یازده گانه مندرج در برجام عمل نکردند و اینستکس یا طرح 15 میلیارد دلاری را بدون مجوز آمریکا نتوانستند عملیاتی کنند؛ لذا به نظر می رسد طرح های پیشنهادی آمریکا کم کم به محاق فراموشی سپرده می شود کما اینکه آقای رئیس جمهور از قبل برجام براین موضوع تاکید داشت که اروپایی ها کاره ای نیستند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اروپایی ها در عمل نشان دادند که ابزار کمکی آمریکا هستند یا به عنوان پلیس خوب یا به هر عنوانی سعی می کنند به افکار عمومی جهان اینگونه القاء کند که به دنبال برآورده کردن حداقل انتظارات ایران هستند؛ اروپایی ها بارها و بارها در انجام امور به نفع ایران اعلام کرده اند که نیازمند مجوزگرفتن از آمریکا هستند. از سوی دیگر آنچه که ما دراین نوع معاملات و مذاکرات نیاز داریم رفع تحریم های اقتصادی است، به این معنا که حداقل انگیزه برای ما داشتن روابط با دنیای غرب؛ تامین منافع اقتصادی ایران  بوده، در حالی که اروپایی ها در عمل ثابت کردند به هیچ عنوان بدون حمایت آمریکا نه تنها نمی توانند منافع اقتصادی برای ایران داشته باشند بلکه اصلا در مورد بخش خصوصی خود نیز فاقد قدرتی هستند که مزایای اندک اقتصادی برای ایران پدید آورند.

مصطفی خوش چشم گفت: شرکت های دولتی اروپا نیز در قضیه برجام و بعد از آن کمترین ثمری به ایران نرساندند و سه کشور اروپایی نشان دادند که نمی توانند حتی یک هزارم وعده های برجام را عملی کنند؛ لذا سخن گفتن با اروپا به هیچ وجه منطقی نیست ، ضمن اینکه اروپایی ها به ویژه در هفته گذشته به شدت خواستار این هستند که فارغ از موضع برجام, مسائل موشکی و منطقه ای هم در مذاکرات جدید گنجانده شود، موضوعی که قطع به یقین به هیچ عنوان سخن گفتن هم از آن عقلانی نیست. بی شک هیچ کشوری قدرت دفاعی خود را با دشمن یا غیر دشمن در معرض مذاکره و مصالحه کنیم قرار نمی دهد.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا پیش از اینکه دولت تا این حد به بی عملی و بی اختیاری اروپا پی ببرد؛ بارها و بارها به وضوح این موضوع را تایید کرده بود که حرف اول و آخر را خود می زند و اروپا کاره ای نیست. خواسته های آمریکا همان خواسته های اروپاست که به اروپا دیکته شده است. مشخص است در یک برآورد مقایسه ای بین این دو اصلا مذاکره ویا سخن گفتن با اروپا به هیچ وجه صلاح نیست واصلا هیچ پشتوانه عملی به دنبال ندارد؛ حتی در صورتی که مزایایی متصور باشیم مزایایی که می توانند در مقابل هر گونه توافقی ارائه شود یک هزارم آنچه که در برجام آمده بود؛ نیست گرچه مزایایی برجام نیزاندک و روی کاغذ ماند؛بنابراین هیچ توجیه عقلانی برای مذاکره با آمریکا یا اروپا وجود ندارد.

خوش چشم تصریح نمود: راهکار و راهبرد جمهوری اسلامی ایران مشخص بوده و هست؛ ما از توان همه کشورهای منطقه به صورت گسترده و استراتژیک استفاده می کنیم؛ ضمن اینکه در تعامل با طرفهای غربی از دیپلماسی با قدرت استفاده  خواهیم  کرد که لزوما معنی آن مذاکره نیست؛ بلکه تعامل از زاویه قدرت است؛ گاه مذاکره نکردن و گاه مذاکره کردن بسته به شرایط. شرایط فعلی ایجاب می کند که مذاکره ای در دستور کار قرار داده نشود.

وی بیان داشت: در حقیقت اروپا و آمریکا از ابزار فشار و دیپلماسی قدرت علیه ایران در راستای حوزه های اقتصادی استفاده می کنند. امروز اروپا که موفق نشده مانع خروج گام به گام ایران از تعهدات برجامی شود تهدید می کند که به  جبهه سیاسی امریکا می پیوندند؛ در حالی که  در عمل برای ما تفاوتی ندارد به این دلیل که به لحاظ اقتصادی از پیش هم با امریکا همراه بوده اند پس در حوزه های نظامی امنیتی و سایر حوزه ها تبعاتی برای ما به دنبال نخواهد داشت.

مصطفی خوش چشم کارشناس بین الملل گفت: اروپایی ها سعی کردند ما را در راستای مهار مولفه های قدرتمان پای مذاکره ببرند و با فشار سیاسی مضاعف در طول دو سه ماه آینده از کلیه فشارهای اقتصادی سیاسی که تا به حال به ما اعمال داشتند بهره ببرند؛ قطعا در صورت مقاومت فعال و حداکثری ما آمریکا و اروپا مجبور به عقب نشینی از تحریم ها و فشارها خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.