با شروع سال تحصیلی یکی از دغدغه‌هایی که همواره خانواده‌ها با آن مواجه هستند و مدارس نیز کم و بیش با آن دست به گریبانند ساماندهی سرویس دانش‌آموزان است.

سرویس مدارس مشهد همچنان در ایستگاه بلاتکلیفی

 با شروع سال تحصیلی یکی از دغدغه‌هایی که همواره خانواده‌ها با آن مواجه هستند و مدارس نیز کم و بیش با آن دست به گریبانند ساماندهی سرویس دانش‌آموزان است. رسیدگی به این موضوع در بسیاری از شهرها بر عهده تاکسیرانی و آموزش و پرورش است و قاعدتاً چون زمان آغاز به کار مدارس زمانبندی مشخصی دارد انتظار می‌رود تا پیش از شروع سال تحصیلی ساماندهی سرویس مدارس انجام شده تا والدین دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند و خیالشان بابت رفت و آمد فرزندانشان راحت باشد.

با این تفاسیر و ذکر این مورد که معمولاً در شروع سال تحصیلی و یکی دو روز اول آن ناهماهنگی‌هایی به جهت سرویس‌دهی به دانش‌آموزان وجود داشته و تقریباً امری عادی به نظر می‌رسد اما امسال گویا شرایط به گونه‌ای دیگر است و این ناهماهنگی‌ها از یک روز و چند روز فراتر رفته و به 9روز افزایش یافته است.

گزارش‌های میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که نابسامانی در بحث سرویس مدارس در بسیاری از مدارس شهر مشهد هنوز وجود دارد.

*سرگردانی ادامه‌دار خانواده‌ها

یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: پیش از شروع مدارس به دلیل اینکه مدرسه فرزندم از خانه فاصله زیادی داشت از مدرسه‌اش درخواست کردیم تا در برنامه سرویس مدرسه برای رفت و آمدش نام او را بگنجانند که همه چی به خوبی برنامه‌ریزی شد.

وی می‌افزاید : اما روز پیش از شروع مدارس به ما اعلام شد که فعلاً برای یکی دو روزی برای هماهنگی با سرویس‌ها امکان استفاده دانش‌آموزان از سرویس وجود ندارد و والدین باید خودشان این موضوع را مدیریت کنند. در راستای همراهی با مدرسه یکی دو روز اول فرزندم را با ماشین شخصی به محل تحصیلش رساندم با وجود این خبری از سرویس مدرسه نشد.

وی در ادامه یادآور می‌شود: گرچه شاهد تلاش مدیریت و کارکنان مدرسه برای رفع این مشکل بودم اما یکی دو روز ابتدایی شروع مدرسه به چند روز و حالا به انتهای هفته دوم رسیده است و هنوز که هنوز است مشکل سرویس مدرسه فرزندم حل نشده است.

از مدیریت مدرسه هم که سؤال کردیم به ما گفتند خودتان می‌بینید که ما چقدر در این بحث تلاش کرده و می‌کنیم اما به دلیل یکسری مشکلاتی که در ساماندهی سرویس مدارس در خیلی مدارس شهر مشهد به وجود آمده است مدرسه ما نیز دچار این معضل شده است. سرچشمه این مشکل نارضایتی‌های رانندگان سرویس مدارس است که گویا دریافتی‌هایی که از شرکت‌ها برای سرویس‌دهی دارند با توجه به هزینه‌های جانبی‌شان برایشان صرف نمی‌کند.

*کار برای تاکسی‌های اینترنتی راحت‌تر از سرویس‌دهی به مدارس

در این خصوص یکی از رانندگانی که سرویس مدرسه است، می‌گوید: خیلی از رانندگانی که سال‌های گذشته با شرکت‌های طرف قرارداد سرویس مدارس کار می‌کردند دیگر حاضر نیستند با توجه به هزینه‌های جانبی که شهرداری و جاهای دیگر اضافه کرده‌اند و باید برای مجوز پرداخت کنند ادامه فعالیت بدهند برای همین شرکت‌ها برای تکمیل کادر خود به مشکل برخورد کرده‌اند.

وی می‌افزاید: مثلاً یکی از همکاران ما چند روز پیش که با او در این مورد صحبت می‌کردم می‌گفت با وجود تاکسی‌های اینترنتی و اینکه هر زمان دوست داشتی می‌توانی سرویس بگیری و درآمد داشته باشی دیگر مایل به گرفتن سرویس مدرسه و خدمات‌دهی در این زمینه نیستم، آن هم وقتی که پیش از شروع به کارم باید هزینه‌های زیادی را پرداخت نمایم. او می‌گفت من از وقتی که یادم می‌آید و ماشین داشتم زمانی که ماشینم را فروختم عوارض، خلافی و همه چیزش را پرداخت کردم الان برای دریافت مجوز سرویس مدرسه باید قبلش عوارض شهرداری را پرداخت نمایم تا به من اجازه کار بدهند برای من صرف نمی‌کند عوارض چند سال را یکجا پرداخت کنم تا بتوانم کار کنم مگر چقدر ته حساب و کتاب این هزینه‌ها می‌ماند که بخواهم بروم دنبال سرویس مدرسه.

*مشکلات موجود بر سر راه سرویس‌دهی

مدیر یکی از مدارس مشهد نیز با ابراز گلایه از نحوه برنامه‌ریزی‌هایی که در بحث سرویس‌دهی در ابتدای سال تحصیلی پیش آمده است، اظهار می‌دارد: مدرسه ما در مدت پنج سال با یک شرکت برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان همکاری داشت و در این مدت کوچک‌ترین مشکلی نداشتیم ما حتی چند روز به شروع مدرسه هم تمام اقدامات را برای ادامه همکاری با همان شرکت انجام دادیم اما به یکباره اعلام شد به دلیل یکسری از تخلفات این شرکت اجازه فعالیت ندارد و نمی‌تواند به مدرسه شما سرویس‌دهی داشته باشد با اینکه از ابتدای سال جدید چهار شرکت دیگر هم به ما معرفی شده‌اند اما آن‌ها هم نتوانستند با ما همکاری داشته باشند و سرویس‌های مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند.

وی می‌افزاید: همان شرکتی که در طول سال‌های گذشته با ما همکاری داشت به 19 مدرسه خدمات می‌داد که با عزل این شرکت همه این مدارس به همین مشکل برخوردند.

وی همچنین اظهار می‌دارد: کاهش درصد دریافتی رانندگان سرویس‌ها از پولی که خانواده‌ها پرداخت می‌نمایند (حدود 80 درصد)، گروگانگیری مباحثی از جمله پرداخت عوارض معوقه از رانندگان، تغییر و حذف شرکت‌های طرف قرارداد و تأخیر در زمان معرفی شرکت‌ها به مدارس از جمله موارد اصلی نابسامانی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید بوده است.

*حل مشکل به زودی

مهدی مجیدی‌فر، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره مشکل به وجود آمده در بحث سرویس مدارس شهر مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: به شدت پیگیر حل این مشکل هستیم و فکر می‌کنم در مدت یکی دو روز آینده همه چیز به روال عادی برگردد.

وی اظهار می‌دارد: به نظر می‌رسد پس از جلسه‌ای که با دوستانمان در شورای شهر و شهرداری برگزار خواهیم کرد مشکل سرویس‌دهی به دانش‌آموزان رفع خواهد شد. ضمن اینکه باید این را هم عنوان کنم که موضوعاتی مثل لباس فرم و سرویس مدرسه بار اضافی است که روی دوش آموزش و پرورش گذاشته شده است اما با وجود این ما تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا دانش‌آموزان مشهدی بدون دغدغه سر کلاس حاضر شوند.

*ابلاغ دیرهنگام فهرست شرکت‌ها به مدارس

ناظری، معاون بازرسی و نظارت سازمان تاکسیرانی مشهد نیز با اشاره به این مطلب که آموزش و پرورش فهرست شرکت‌های مورد تأیید تاکسیرانی را دیر به مدارس اعلام کرده است، خاطرنشان می‌کند: با اینکه ما این فهرست را تیرماه گذشته به آموزش و پرورش فرستادیم اما گویا مقداری تعلل از سوی دوستان برای ارسال اسامی شرکت‌ها و معرفی آن‌ها به مدارس صورت گرفته که همین امر موجب نابسامانی شده است که البته به نظر می‌رسد این موضوع به زودی حل و فصل شود و تا اواخر هفته بحث سرویس مدارس مشهد ساماندهی شود.

وی یادآور می‌شود: همکاران ما در حال حاضر به دنبال یکسری نرم‌افزارهایی هستند تا ایرادهای کار برطرف شود ضمن اینکه کارگروه ماده 18 نیز تصمیماتی برای آسان‌تر کردن فعالیت رانندگان برای سرویس‌دهی گرفته است که به نظر می‌رسد کمک خوبی در راستای بهتر شدن شرایط باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.