خوزستان- طبق گفته مسئولان مرز چذابه، روان ترین مرز برای زائرین است که ۲۶۰ هزار خروج و ۴۰ هزار بازگشت زوار را داشته و رکورد شکنی جمعیتی با ثبت ۴۴ هزار خروج در دهم صفر را به ثبت رسانده است.

چذابه روان ترین مرز کشور برای زوار/ کمبود ها برطرف شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین  در بازدید از مرز چذابه علی حسین حسین زاده رئیس قرارگاه اربعین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار این واحد از خروج ۲۵۰ هزار نفر از مرز چزابه خبر داد و اظهار کرد: امکانات در این مرز فراهم و رفت و آمد عادی است، مردم پای کار آمدند و به همین دلیل دچار مشکلات نشده ایم.

حسین زاده با بیان اینکه اتوبوسرانی اهواز و استانهای معین وسایل حمل و نقل را فراهم کرده و برای بازگشت به پایانه ها نیز همه چیز هماهنگ است، خبر داد: بیش از ۱۰ هزار اتومبیل در پارکینگ شمالی است کسانیکه با اتومبیل‌های شخصی به مرز آمده‌اند می‌توانند با اتوبوس ها به پارکینگ رفته و اتومبیل خود را دریافت کنند و ظرفیت پارکینگ ها بالای ۲۰ هزار دستگاه است و مسلماً کمبود جا نخواهیم داشت.

وی درباره مراسم اربعین از بعد سیاسی گفت: مهم ترین ویژگی پیاده روی اربعین این است که حرکت ابعاد جهانی پیدا کرده آنچه مشهود است فضای معنوی آموزه‌های دینی و شیعی است که نشان از دلبستگی مردم به امام حسین و ائمه اطهار دارد.

پلاک کوبی عمود های مسیر برای گم نشدن زوار

شهاب صدیقی مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان در مصاحبه با خبرنگار قدس آنلاین آخرین وضعیت خدمات از سوی شهرداری ها به عنوان هماهنگ کننده و مسئول خدمات به زوار در مرز چذابه را چنین تشریح کرد: اقدامات کمیته زیرساخت اربعین از سوسنگرد شروع شده و در حوزه راهسازی و بهسازی راههایی که نیاز به آسفالت و زیرسازی داشته اند به سرعت تکمیل شدند.

صدیقی ادامه داد:  ایجاد پارکینگ به وسعت ۱۰۱ هکتار، آسفالت درون سایت و جاده مواکب و ۲۲ متری پارکینگ ها، احداث ۶۰۰ متر مکعب ساختمان خدمات شهری شهرداری ها، نصب ۳۸ چشمه توالت و ۹۶ چشمه دوش حمام در بین مواکب، احداث کمپ خدمات، استفاده از ۱۹ شهردار به عنوان معین در مرز و ۱۴۰ نیرو در توسعه تنظیفات از این اقدامات بوده است.

 وی با بیان اینکه در پارکینگ های شمالی ۱۴ هزار خودرو و در پارکینگ جنوبی ۸ هزار خودرو پارک شده است، گفت: با توسعه ۳۰ درصدی پارکینگ ها نسبت به سال گذشته و محصور سازی کامل آن‌ها می توانیم ۱۶ هزار خودروی دیگر را در آن جای دهیم.

در ادامه مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان از دیگر خدمات نصب گیت از باب عبور زوار بر اساس سفارش فرمانده نیروی انتظامی، بیست گیت ماشین رو مسقف و نصب مه پاش را برشمرد و خبر داد: پلاک کوبی عمود های مسیر برای دادن بهتر نشانی توسط زوار در کربلا و نجف نیز انجام شده که ۲.۷ کیلومتر است و ۷۲ پایه شماره گذاری شده است.

رکورد شکنی جمعیتی با ثبت ۴۴ هزار خروج در دهم صفر

وی افزود:  توزیع خدمات بین شهرداری استان و شهردار معین که شهرداری منطقه ۴ تهران است تقسیم شده که با این عنوان از پارکینگ تا مواکب که ۱۳۵ هکتار محدوده است توسط شهرداری استان ارائه خدمات می‌شود و ورودی پایانه توسط شهردار تهران و خروجی پایانه تا مرز عراق را شهرداری اهواز پشتیبانی می کند، حتی نظافت سرویس های بهداشتی در مرز عراق نیز توسط این گروه خدمات است. یک دستگاه ۲۰چشمه ای سرویس بهداشتی سیار هم به عراق فرستاده ایم.

صدیقی اذعان کرد: سال قبل آخرین رکورد جمعیت پانزدهم صفر پنج روز قبل از اربعین بود که ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر زائر ثبت شد، امسال با توجه به حذف روادید ثبت رکورد در دهم ماه صفر با ثبت خروج ۴۴ هزار زائر اتفاق افتاد  که اگر بازدید کنندگان مرز را اضافه کنیم این پیک جمعیتی دو برابر می شود.

با ورود ناوگان به عراق مشکل تردد زائرین حل شد

حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان درباره آخرین تعداد زائرین از مرز چزابه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین توضیح داد: طبق تسهیل در تردد کلیه زوار برنامه جامع در قالب ۹ هدف تعریف کردیم که اولین آن راه‌های ارتباطی است، توانستیم راه هایی که مشکلاتی دارند را زیر سازی و آسفالت کنیم، در بحث پارکینگها ۹۰ هکتار با ظرفیت ۷۲ هزار خودرو فراهم شد که دو هزار خودرو در آنها پارک شده و مشکلی نداریم.

سیلاوی در مورد تردد زوار از مرز چذابه به اتوبوس هایی اشاره کرد که از پارکینگ ها به مواکب و از مواکب به پایانه ها فراهم شده تا زوار بتوانند به راحتی برای غذا و رفع حاجت و استراحت به موکب ها برسند و گفت: در یک شبانه روز می توانیم ۱۰ هزار نفر را پشتیبانی کنیم ۲۸۰ موکب برنامه بوده که ۱۰۰ موکب امروز کامل است.

وی افزود: ۳۲ گیت در پایانه فراهم شده تا زایرین به صورت روان و بدون تراکم از آن عبور کنند، ۱۶ گیت اضطراری نیز داریم.

گذر ۲۶۰ هزار زائر  و بازگشت چهل هزار نفر از مرز چذابه

فرماندار دشت آزادگان با اشاره به اینکه در بین دو پایانه ایران و عراق ۶ دستگاه اتوبوس برای فاصله ۴۰۰ متری قرار داده ایم، اظهار کرد: در روزهای نخست تسهیل خوبی داشتیم اما در پنجشنبه گذشته مشکلی در ناوگان عراق پیش آمد و بر همین اساس سه ساعت زوار در آن مرز معطل شدند که طی ۴ جلسه با مسئولین عراقی توانستیم اجازه ورود ناوگان خود را به عراق بگیریم، ۲۲ اتوبوس و ۳۶ اتوبوس در فاصله روزها گذشته و ۴۴ اتوبوس نیز امروز به عراق فرستادیم.

سیلاوی خبر داد: ۲۶۰ هزار نفر زائر از مرز  چذابه گذر کرده اند و چهل هزار نفر هم بازگشت داشته اند و برای سهولت حرکت آنها برای بازگشت  برای خوزستان اتوبوس‌های شرکت واحد را در نظر گرفته و برای استان‌های دیگر ۶۰۰ اتوبوس به تناسب استانها تقسیم شده تا مردم را به مقصد برسانند.

وی تاکید کرد:  تمام تلاش این بود که مرز بسته نباشد و خوشبختانه به غیر از همان ۳ ساعت چنین اتفاقی نیفتاده و در هر ساعتی آماده پذیرش زوار هستیم.

مرز چذابه روان ترین مرز برای زائرین است

آیت الله حسن زاده خطیب امام جمعه اهواز نیز در مرز چذابه حضور داشت و در گفتگو با خبرنگار قدس درباره ارائه خدمات دهی به زوار در مرز چذابه این مرز را روان ترین مرز بین چهار مرز موجود برای عبور زائرین دانست و گفت: تسهیلات بیشتر و بهتری در این مرز داده می‌شود، شاید دسترسی به چزابه کمی سخت تر باشد ولی توصیه این است از این مرز برای خروج استفاده کنند زیرا انبوه جمعیتی در این مرز نداریم و عبور از آن سهل است.

حسن زاده اظهارکرد: بر اساس پیش بینی ها منتظر سه برابر شدن جمعیت برای راهپیمایی بودیم و خوشبختانه جمعیت از این میزان نیز بیشتر بوده و ما امیدواریم این زیارت منتهی به معرفت و تحول بیشتر شود و اهدافی که اباعبدالله حسین (ع) داشته را فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.