مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: وضعیت کنونی کشف‌رود حاصل مدیریت ضعیف و بی‌توجهی به بهداشت غذایی و محیط زیست در ۲ دهه گذشته است.

وضعیت کنونی کشف‌رود حاصل مدیریت ضعیف است

به گزراش قدس آنلاین، امید طهماسبی‌زاده  گفت: وضعیت کنونی  کشف‌رود حاصل مدیریت  ضعیف و بی‌توجهی به بهداشت غذایی و محیط زیست در ۲ دهه گذشته است و بر خلاف تلاش نهادهای متولی در سه سال اخیر، هنوز شاهدیم که این جاذبه طبیعی به جای رودخانه‌ای حیات‌بخش به زباله‌دانی مسموم و جام شوکرانی جاری تبدیل شده و مشکلات و بیماری‌های مرگبار زیادی را با خود به ارمغان آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه مواد مسموم  جاری در کشف‌رود تقریبا ۴۰ کیلومتر از  کلان شهر مذهبی و تاریخی مشهد را درنوردیده است، اظهار کرد: در طول کشف‌رود حدود ۲۳ روستا وجود دارد و اغلب روستاییان در آن مشغول به کشاورزی و دامداری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر کشف‌رود آثاری از بناهای قدیمی به چشم می‌خورد که نشان از اهمیت این زیست بوم برای مردم مشهد در قرن‌های گذشته دارد، در شکل‌گیری شهر باستانی توس نیز کشف‌رود سهم غیرقابل انکاری داشته است، اما با کمال تأسف نسل امروز به روش‌های مختلف دست به نابودی این میراث کهن طبیعی و حیات بخش زده‌اند به‌گونه‌ای که نه تنها دیگر جذاب و حیات‌بخش نیست، بلکه محلی است پر از آلودگی‌های کشنده تا حدی که بوی نامطبوع برخی از قسمت‌های آن توقف را رنج‌آور می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد اظهار کرد: متأسفانه پس از احداث کارخانه‌ها در حاشیه این رودخانه و ریختن پساب‌های صنعتی به داخل کشف‌رود و از طرفی ریختن فاضلاب شهری و انتقال آن‌ها توسط تانکرها، شرایطی را رقم زده است که کشف‌رود را که زمانی فرصت و منبع حیات بوده است  به تهدیدی بالفعل و مکانی برای از بین بردن مردم تبدیل کرده است.

طهماسبی‌زاده با تاکید بر اینکه مشکل کشف‌رود فراتر از تهدید است، ادامه داد: در کشف‌رود به‌طور مقطعی کیفیت آب تغییر می‌کند و فعالیت تصفیه‌خانه‌ها به‌خاطر ورودی‌های متعدد نمی‌تواند از آلودگی این رودخانه کم کند، چرا که به فاصله‌ای نه چندان دور فاضلابی مسموم به این رودخانه ریخته می‌شود و آب تصفیه شده در بالادست را مجدد آلوده می‌کند که در این بین پساب صنعتی چرم شهر، آلوده‌ترین و سمی‌ترین چیزی است که به این رودخانه ریخته می‌شود.

طهماسبی‌زاده عنوان کرد: متأسفانه کشاورزان زحمتکشی که سال‌ها دسترنج‌شان به‌صورت محصولات جالیزی و صیفی سفره‌های مردم را زینت می‌داده به‌دلیل کم‌توجهی، کم‌کاری و عدم برخورد قاطع با برخی کارخانه‌دارها و ماشین‌های تخلیه فاضلاب به مظلومانه‌ترین شکل ممکن مقصر این فاجعه قلمداد می‌شوند.

وی به دستور اکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص رفع مشکل کشف‌رود به‌عنوان اولویت اول این سازمان اشاره کرد و از تصمیم ایجاد واحدی در مدیریت جهاد مشهد برای پیگیری مشکلات کشاورزی در کشف‌رود خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد سپس به زمان‌بندی برنامه‌های رفع مشکل کشف‌رود اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های کوتاه‌مدت ما این است که ابتدا مانع کشتی شویم که به‌طور مستقیم سر سفره مردم قرار می‌گیرد، باید کشت‌های صنعتی را که پس از فرآوری به مصرف غیرمستقیم می‌رسند جایگزین کنیم.

طهماسبی‌زاده بیان کرد: در مشهد ۵۵ هزار هکتار سطح زیرکشت آبی و ۳۷۶ هکتار سطح کشت دیم داریم، ۴ هزار هکتار آن از سطحی است در ‌کشف‌رود کشت می‌شود، بنابراین مردم تصور نکنند که تمام محصولات موجود در بازار از طریق مزارع کشف‌رود تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان  کرد: کشف‌رود مقاطع مختلفی دارد و برای هر مقطع به میزان آلایندگی و آلودگی آب یک سری الگوها و برنامه‌هایی‌ را برای کشت باید در نظر بگیریم.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گام بعدی را شناسایی کشاورزان منطقه و ارائه  آموزش‌های لازم درباره نتایج زیان‌بار استفاده از آب آلوده و سمی در کشت محصولات برای سلامت جامعه عنوان کرد.

طهماسبی‌زاده تصریح کرد: مشکل کشف‌رود تنها آب و به‌خصوص محصولات آلوده نیست بلکه مشکل اصلی این است که خاک در حال نابود شدن است، مثلا تصور کنید تمام آب کشف‌رود را به تصفیه‌خانه‌های استاندارد مجهز کردیم، اما ممکن است در آن زمان، دیگر خاک حاصلخیزی برای کشت و زرع وجود نداشته باشد و ناگزیر از هزینه‌های گزاف برای اصلاح خاک خواهیم شد.

وی با استناد به فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری، خاک را مهم‌تر از آب برشمرد و گفت: برای کار کشاورزی به اقلیم مناسب و آب و خاک نیاز داریم اگر هریک از این موارد نباشد کار کشاورزی صورت نمی‌گیرد، شاید بتوان آب را با هزینه زیاد و مدیریت  تصفیه کرد اما وقتی خاک تا اعماق زیاد نابود شده باشد، نمی‌توان کاری کرد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد افزود: از دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدت ما تکمیل اطلاعات نسبت به حاشیه کشف‌رود و مشخص کردن ورودی‌ها و هر چیزی است که باعث آلودگی می‌شود.

طهماسبی‌زاده توضیح داد: تعیین الگوی کشت با توجه به اراضی که امکان کشاورزی و تولید محصولاتی را که قابل فراوری و تبدیل به مصرف باشد از دیگر تصمیمات ما در جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در مناطقی که آب از آلایندگی بالایی برخوردار است ناگزیر و بنا به تکلیف قانونی باید از کشت جلوگیری کنیم که قطعاً کشاورزان ذی‌حق و دارای سابقه کشاورزی در اراضی مزبور از باب تسبیب و قانون مسئولیت مدنی امکان مطالبه خسارت را از مسببین اصلی دارند و کارخانجات و عاملان انتقال فاضلاب و پساب مسموم صنعتی که بی‌مهابا کمر همت به‌نابودی آب و خاک این منطقه بسته‌اند، بدانند در بسیاری از بیماری‌ها نیز سهیم هستند و باید پاسخگوی حقوق کشاورزان و مردم باشند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد متذکر شد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که می‌توان در خصوص کشف‌رود انجام داد، کنترل و مراقبت ماشین‌های فاضلاب با نصب جی پی اس و رصد کردن این خودروها با ورود به مناطق ممنوع و تعیین محلی برای تخلیه فاضلاب‌های شهری، صنعتی و نخاله‌های ساختمانی است.

وی مرحله بعد را مشارکت بخش خصوصی با همکاری تعاونی‌های آب‌بر کشف‌رود جهت احداث تصفیه‌خانه‌های مجهز و استاندارد و خطوط انتقال آب دانست که با خرید سهام می‌توانند علاوه بر استفاده از آب قابل زرع از سود مشارکت نیز بهره‌مند شوند.

طهماسبی‌زاده خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات میان مدت برنامه‌های اصلاح خاک و الگوی کشت، متناسب با شرایط روز و منطبق با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد متذکر شد: مرحله آخر واگذاری مدیریت کشف‌رود به تشکل‌های مردمی و نظارت بر استفاده از کشف‌رود توسط دستگاه‌های ذی‌ربط است.

طهماسبی زاده افزود: شرکت آب منطقه‌ای اقدامات بسیار خوبی انجام داده اما مشکل اینجا است آبی که تصفیه می‌شود دوباره با آب آلوده ترکیب شده و وارد اراضی زراعی می‌شود.

وی ادامه داد:علاوه بر مقررات صریح قانونی وجود قواعد فقهی و اسلامی از جمله «لاضرر» هیچ خلاء قانونی برای برخورد با کسانی که محیط‌ زیست را نابود می‌کنند و برای کسب منافع خود به جان مردم اهمیت نمی‌دهند، نگذاشته است بنابراین  مطمئن باشید به هر شکل ممکن تلاش می‌کنیم که با افراد خاطی مقابله کنیم.

فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.