پس از پیروزی انقلاب اســلامی و قطع دست اســتکبار جهانی از منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان علیه کشور روز به روز شــدت پیدا کرد.

بسیج یعنی نیروی در اختیار ولی خدا

معارف / مریم احمدی شیروان

پس از پیروزی انقلاب اســلامی و قطع دست اســتکبار جهانی از منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان علیه کشور روز به روز شــدت پیدا کرد. همان روزها و در دل امواج سهمگین هجمه‌ها علیه نظام اسلامی بود که به دستور امام خمینی(ره) در پنجم آذر ۱۳۵۸ «بسیج مستضعفین» شکل گرفت؛ نهادی که در منظومه فکری رهبر انقلاب، تحقق مردم‌ســالاری دینی است و باید رسالت خود را با درک مسائل عمده و تعیین اولویتهای مهم پیموده و موفقیت‌های نظام اسلامی را تسریع کند.  به این بهانه و در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام مهــدی طائب، به نقش‌آفرینــی مردم در پیشبرد اهداف حکومت و جامعه اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

 حکومت اسلامی بدون همراهی مردم معنا ندارد.

حجت‌الاســلام مهدی طائــب میگوید: حکومت اســلامی بدون همراهی مردم و عمل کردن آنها به دســتورات حکومت اصلاً معنا ندارد.  خَلق و تعلیم پیامبر( ص)مستعد و توانمند ساختن او برای هدایت مردم و ایجاد حکومت عدل الهی به دست خداوند متعال است و بشر در آن دخالتی ندارد. فرســتادن پیامبر(ص) هم با خدای متعال اســت اما اگــر او بخواهد در درون جامعه توفیق پیدا کند، حاکمیت تشکیل دهد و چــراغ عدل را عمومی کند، منوط به این اســت که مــردم او را بپذیرند و به او کمک کنند. او می‌افزاید: خداوند متعال، پیامبر اسلام(ص) را در آغاز راه به دو شهر مکه و مدینه فرستاد.

پیامبر اسلام(ص) در مکه به یک اخراجی و مهاجر و در مدینه به یک رئیس و حاکم تبدیل شد، زیرا در مکه به آن اندازه که بتواند دشمن را از زورگویی باز بدارد؛ پیرو، یار و همراه نداشت اما در مدینه انصار وجود داشتند.  حجت‌الاسلام طائب در ادامه بیان میکند: مردم در تحقق حاکمیت الهی در کنار رهبر الهی نقش اساسی دارند؛ اگر آنها همراهی کنند، رهبر الهی می‌تواند در حاکمیت قرار بگیرد و چــراغ هدایت را عمومی کند، اما اگر مردم رهبر الهی را همراهی نکنند آن رهبر مانند علی بــن ابیطالب(ع) مجبور می‌شود به نخلســتان رفته و به کارهایی غیر از رسیدگی مســتقیم به وضع مردم مشغول شود.

 کسی که به حکومت الهی مؤمن میشود، بسیجی است

حجت‌الاســام طائب عنــوان می‌کند: مردم در تحقق تمام اشــکال حاکمیت نقش خواهند داشت و تعیین این نقش بــا خود امام اســت که هــر مجموعه و شــخصی در کجا کار کنــد. در حقیقت مردم در حاکمیت اســلامی نیروی ولی خدا هســتند؛ بنابراین وقتی نام بسیج روی نیروهای الهی گذاشــته می‌شــود عنوان خاصی به این بســیج نمی‌چسبد.

 وی اضافه میکند: بســیج یعنی نیروی در اختیار؛ نیرویی کــه در برخی مواقع بــه صلاحدید امــام و حاکم اســلامی میشــود بسیج ســازندگی و ساختمان می‌ســازد. در زمان دیگر بسیج پزشکی، بسیج دفاعی، بسیج فرهنگی و یا بسیج در فضای مجازی و... این گونه است که مردم در اختیار ولی و خدای متعال قرار می‌گیرند.  حجت‌الاســلام طائب تصریــح میکند: همــه مــا در برابر احــکام الهی موظف هســتیم و هیچ فردی اختیار بر انجام و یــا عدم انجام آن احکام و تکالیف ندارد. اختیار پیش از انتخاب خداســت یعنی شــما می‌توانید خدا را انتخاب کرده یا انتخاب نکنید.

کفر و ایمان در این عالم از جانــب خدا اجباری نیســت و ولایت تکوینی خدا در اینجا اعمال نمی‌شــود؛ به طــور نمونه ولایت تکوینی خدا بر این است که ما نفس بکشیم و می‌گوید اگر نفس نکشــید در این عالم نیســتید و می‌میرید پس خودمان اختیاری نداریم.  ولی اجبــار ولایت تکوینــی در ولایت تشــریعی نیســت و خداوند در ولایت تشریعی می‌گوید راهی را گذاشته‌ام که به بهشت می‌انجامد و اگر آن را انتخاب نکنید به جهنــم خواهید رفت. پس اگر مردم حاکمیت الهــی را پذیرفتند و به قانون اساســی که در آن خدا و ولی خدا حاکم است رأی دادند، نسبت به خدای متعال موظف مطلق می‌شوند.

 او عنوان میکند: مردم میتوانند حاکم الهی را در تحقــق نور خدا و نور هدایت روی زمین کمک کنند و کســی که مؤمن میشود لاجرم بسیجی اســت. باید توجه کنیم بســیجی الزاماً آن کســی نیست که در بسیج ثبت‌نام کرده است؛ بسیجی فردی اســت که در اختیار اوامر ولی باشــد و هــرگاه جامعه به حضور او نیاز داشــته باشد، مشارکت کند.

 همه ما در قبال حکومت اسلامی تکلیف داریم

حجت‌الاســلام طائب اظهار می‌کند: امروز اگر ما شاخص پیشرفت و رسیدن به اهداف را ولی خدا یعنی رهبر انقلاب می‌گیریم، تکلیف بالایی در این حاکمیت اسلامی بر دوش یکایک مردم وجود دارد؛ باید ببینیم ایشان امروز راهبرد را چه چیزی تعیین میکند و خواسته‌های این راهبرد چیست.

 وی در پایان یادآور می‌شود: رهبر انقلاالب ابتدای ســال جاری بیــان کردند رونق تولید و ســپس فرمودند امسال، سال فرصت‌هاست. همه تــلاش ما باید بر این باشــد که تولید رونق پیدا کند و هــر جا هر فرصتی وجود داشت، از آن استفاده کنیم. وقتــی رونق تولید محقق شد، مسائلی مانند بیکاری حل می‌شــود.

 در آن صورت لشــکر بیکارها که برای آینده اجتماع خطرناک هستند، تبدیل به لشکر دارای شــغل میشــوند. از طرف دیگر از وابســتگی‌هایی که به اجبار به ما تحمیل شــده‌اند و دشــمن گاهی از آنها نهایت سوءاســتفاده را می‌کند خارج می‌شویم. زمانی که به اســتقلال رسیدیم، ولی خدا می‌تواند بیش از پیش در توسعه فرهنگ الهی و آمــاده کردن زمینــه برای ظهور  امام زمان (عج) موفق باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.