شاگردان مکتب هنر رضوان به استادی رضا مهدوی؛ دست به‌کار شده و پنجمین نمایشگاه گروهی‌شان را با عنوان «چشم بلورین» در نگارخانه رضوان مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از عصر شنبه برپا کرده‌اند.

ساعتی در سرزمین پر رمز و راز شگفتی‌ها

احمد فیاض/

 شاگردان مکتب هنر رضوان به استادی رضا مهدوی؛ دست به‌کار شده و پنجمین نمایشگاه گروهی‌شان را با عنوان «چشم بلورین» در نگارخانه رضوان مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از عصر شنبه برپا کرده‌اند.

نمایشگاهی که در آن آثاری از هنر فاخر نگارگری، تذهیب و گل و مرغ؛ پیوندگاه هنر، ادبیات، عرفان و دین برای بازدیدکنندگانش شده است.

ساعت ۱۷ شنبه گذشته و در میان سوز و سرمای پاییزی در حالی پای در نگارخانه رضوان مشهد می‌گذارم که شگفتی آثار و طرح‌های قاب گرفته روی دیوار نمایشگاه گرمابخش وجودم می‌شود. آثار و طرح‌هایی از ۱۳ هنرجوی استاد مهدوی به نام‌های مرجان احسنی، گوهر احمدی، الهام نیک‌زاده، نرگس تیموری، لاله حائری، سارا حسینی، هاله حسینی، هما سالاری، فریناز فرهنگی راد، نادره نیکجو، بهناز مدرس‌پور، ریحانه سادات موسوی و محمود کاویان که بنا بر ادعای خودشان، دست‌هایتان را گرفته و با خود به سرزمین پر رمز و رموز شگفتی‌ها کشانده و از این رهگذر شب‌های بلند پاییزی به غنای تذهیب، نگارگری و گل و مرغ سپری شود.

استاد رضا مهدوی درباره نمایشگاه اظهار می‌کند: تاکنون چهار دوره برای هنرجویان هنر نگارگری مکتب هنر رضوان با گرایش‌های نگارگری، تذهیب، و گل و مرغ نمایشگاه برگزار شده است و این پنجمین دوره نمایشگاه است.

این استاد نگارگری خاطرنشان می‌کند: این رشته هنری با یک دوره سه ماه آموزشی کامل نمی‌شود، بلکه هنرجویان باید حتی تا ۱۰ سال به هنرآموزی بپردازند و تنها عشق و علاقه و صبوری می‌تواند آنان را حرفه‌ای و خبره نماید. نمایشگاه نشانگر رشد و پیشرفت هنرجویان در چندین سال سعی و تلاش وافر آنان است.

وی می‌افزاید: خلق یک اثر هنری فاخر به‌سادگی میسر نمی‌شود بلکه از طرح ایده تا هم‌اندیشی، پرورش، تأیید و تکمیل حداقل چهار ماه زمان می‌برد. گاهی ایده‌ها به ظاهر ساده به نظر می‌آیند و حتی هنرجو از ارائه ایده خود هراس و شک دارد که این وظیفه استاد است تا با درک هنری و شناخت کامل موجب تشویق و انگیزه هنرجو شود. هنرجو خانم گوهر احمدی برای ارائه طرح اولیه به شدت احساس شرم می‌کرد و حتی می‌پنداشت که به آن طرح بخندند، اما پس از تأیید طرح و در نهایت اتمام اثر می‌بینیم که در جشنواره کشوری تذهیب رتبه نخست را کسب می‌کند.

حرف از گوهر احمدی که به میان می‌آید، یاد اثر حضرت یوسف و چاه این هنرجوی جوان می‌افتم که بازدیدکنندگان را مسحور خود کرده است. وی که حدود ۱۰ سال است نگارگری می‌آموزد، ۲۹ ساله و طراح صنعتی است. وی درباره اثرش می‌گوید: این اثر براساس طرحی ذهنی و به شیوه معاصر خلق شده که می‌تواند حکایت‌های آدم‌های امروزی نیز باشد. آدم‌هایی که در طول زندگی در چاه‌های زندگی و تنگناهای حیات خود گیر می‌افتند و باید به تأسی از حضرت یوسف، با توکل به خدا و امید بر این مشکلات و تنگناها فائق آیند. این اثر در پنجمین دوسالانه تذهیب‌های علوم قرآنی مشهد توانسته رتبه سوم را کسب نماید.

وی که خود نیز مدرس این هنر در حوزه دبستانی است و پنج اثر در نمایشگاه دارد، در ادامه ما را به پای اثر دیگرش به نام «غفلت» هدایت می‌کند که توانسته در جشنواره ملی و دوسالانه نگارگری تبریز درخشیده و رتبه نخست را از آن خود کند. اثر هنرمندانه‌ای که وظیفه دارد با تلفیق فرم‌های مکتب صفوی با ابزارهای مدرن، فرهنگ‌سازی نماید. احمدی درباره اثر «غفلت» تصریح می‌کند: این اثر پس از حادثه پلاسکو و سلفی‌اندازی‌های پرخطر مردم عادی در ذهنم نقش بست و مایل بودم تا با ارائه آن به نوعی در تخطئه سلفی‌اندازی‌های نابجا و فرهنگ غلطی که چیره شده، اثرگذار باشم. بنا بر قاعده سلفی گرفتن آن هم با گوشی همراه در عهد صفوی شاید مضحک به نظر برسد، اما با راهنمایی استاد مهدوی و جسارت و پردازش زیبایی‌انگارانه سبب شد تا در جشنواره مقام نخست را بدست آورم.

«غفلت» پردازش هنرمندانه‌ای دارد! اژدهای مخوفی که آماده می‌شود برای بلعیدن فردی که دارد سلفی می‌گیرد و هجوم انسان‌هایی که می‌خواهند به آن فرد هشدار بدهند در کنار عناصر بصری و هنری عهد صفوی، روایت این اثر است که آمده تا فرهنگ‌سازی نماید و هشدار دهد: سلفی بی مورد؛ ممنوع!

الهام بیک‌زاده دیگر هنرجوی حاضر در نمایشگاه که وظایف دبیری را بر عهده دارد و خود با پنج اثر در نمایشگاه شرکت کرده و ۶ سال در زمینه نگارگری فعالیت دارد به خبرنگار ما می‌گوید: در پنجمین دوره نمایشگاه با عنوان «چشم بلورین» تعداد ۶۲ اثر از ۱۳ هنرمند متشکل از ۱۲ خانم و یک آقا روی دیوار جانمایی شده است. ۳۶ اثر؛ نگارگری، ۱۶ اثر؛ تذهیب و ۱۰ اثر نیز گل و مرغ است.

گفتنی است نمایشگاه گروهی نگارگری، تذهیب و گل و مرغ با عنوان «چشم بلورین» تا پنجشنبه ۷ آذر همه روز در ساعات ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۹ در نگارخانه رضوان وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به آدرس کوهسنگی ۱۷ پذیرای عموم علاقه‌مندان به این رشته هنری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.