دو فردی که مشخص شد شهادتشان در دادسرا علیه یکی از طرف‌های دعوا کذب بوده با رأی قاضی شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری ۲ مجتمع امام‌خمینی(ره) مشهد به جای تحمل حبس به حفظ چند سوره از قرآن کریم، تهیه یک مقاله در مزمت شهادت دروغ و... محکوم شدند.

عقیل رحمانی/

 دو فردی که مشخص شد شهادتشان در دادسرا علیه یکی از طرف‌های دعوا کذب بوده با رأی قاضی شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری ۲ مجتمع امام‌خمینی(ره) مشهد به جای تحمل حبس به حفظ چند سوره از قرآن کریم، تهیه یک مقاله در مزمت شهادت دروغ و... محکوم شدند.

ماجرای شهادت در دادسرا چه بود؟

ماجرای شهادت دروغ این گونه بود که چندی پیش فردی در حوالی میدان امام رضا(ع) با برادران همسرش درگیری لفظی پیدا کرده و بین آن‌ها آتش خشم بالا می‌گیرد.

در ادامه مرد جوان به دادسرا مراجعه و از دو برادرهمسرش  شکایت می‌کند. این اقدام او موجب می‌شود برادران همسرش نیز  متقابلاً تحت عنوان توهین از طریق فحاشی از طرف شوهرخواهرشان در دستگاه قضایی اعلام شکایت ‌کنند.

برادران همسر مرد جوان برای آنکه صحت ادعای خود را به دستگاه قضایی اثبات کنند دو نفر را به عنوان شاهدان دعوا که در محل حضور داشتند و دعوای آن‌ها را دیده و شنیده بودند که شوهرخواهر آن‌ها اقدام به فحاشی و توهین کرده، به دادسرا معرفی می‌کنند.

پس از آن شاهدان ماجرا مقابل قاضی پرونده ابتدا قسم خورده که تمامی ادعاهای آن‌ها واقعیت دارد و آن‌ها همه‌چیز را دیده‌اند. در ادامه قاضی پرونده از عاملان شهادت در دادگاه می‌پرسد که در زمان آغاز این ماجرا شما در کجا ایستاده بودید؟ آن‌ها هم عنوان می‌کنند: چند متر  آن‌طرف‌تر قرار داشتیم.

در این میان، اظهارات ضد و نقیض دو شاهد ماجرا موجب شد تا قاضی پرونده شهادت آن‌ها را قبول نکند و برای روشن شدن دیگر زوایای تاریک ماجرا دستورات ویژه‌ای به مأموران تخصصی پلیس داد.

لو رفتن نقشه ناحق را حق کردن

اقدامات فنی و دقیق پلیسی چند روزی ادامه داشت تا اینکه معلوم شد هر دو فردی که علیه مرد جوان شهادت داده بودند دروغ گفته‌اند، چرا که آن‌ها در زمان وقوع نزاع در خیابان خیام حضور داشته‌اند و حتی تصاویر دوربین‌های مداربسته‌ای که در همان محل نصب بود، این ماجرا را تأیید می‌کرد.

پس از روشن شدن واقعیت ماجرا و شهادت کذب هر دو نفر که قصد داشتند بی‌گناهی را گناهکار جلوه بدهند، برای آن‌ها در دادسرا کیفرخواست مجرمیت صادر و پس از آن پرونده برای طی کردن دیگر مراحل مورد نیاز به دادگاه کیفری ۲ مشهد ارسال و به شعبه ۱۴۶ ارجاع و روی میز قاضی مجید شرقی شهری قرار گرفت.

برهمین اساس بود که پرونده برای چندمین بار توسط قاضی پرونده به صورت دقیق مورد رسیدگی قرار گرفت و در این مسیر عاملان شهادت کذب  برای ارائه توضیحات مقابل میز عدالت ایستادند که در نهایت رأی دادگاه صادر شد.

رأی فرهنگ‌ساز به جای حبس

در رأی صادره آمده است:در خصوص اتهام متهمان پرونده (ن. ح) و (ع. ن) دائر بر شهادت دروغ در دادسرا، دادگاه با عنایت به اوراق و محتویات پرونده، شکایت شاکی خصوصی پرونده، ملاحظه عکس‌های زمان وقوع حادثه و عدم مشاهده گواهان در محل و... همچنین ملاحظه اظهارات متهمان به عنوان گواه و دوستی متهمان با برادران همسر شاکی پرونده، انکار بدون دلیل متهمان در خصوص بزه انتسابی، دفاعیات بدون مؤثر آن‌ها  و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده، دادگاه بزه انتسابی به متهمان پرونده را محرز و مسلم دانسته، بنابراین مستنداً به ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات مصوب سال ۷۵ و بند (ح) ماده ۴۰ و مواد ۵۴، ۵۲، ۵۰، ۴۶،۴۰ هر یک از متهمان را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و اعلام می‌نماید. لکن به لحاظ فقدان سابقه مؤثر کیفری آن‌ها و پیش‌بینی اصلاح مرتکبان در آینده، مجازات نامبردگان را به مدت یک سال تعلیق کرده و در ایام تعلیق متهمان پرونده مکلف هستند نخست هر یک (۱۰) سوره از جزء سی‌ام قرآن کریم را حفظ و توسط واحد اجرای احکام کیفری از نامبرده امتحان شفاهی به عمل آید، دوم هر یک مقاله‌ای در (۲۰ صفحه) در خصوص عواقب شهادت کذب و برخلاف واقع و آثار اجتماعی و معنوی آن با مطالعه و تحقیق از قرآن کریم، منابع فقهی و اسلامی و کتب علمی تهیه و ظرف حداکثر سه ماه از تاریخ قطعی شدن رأی تهیه و به واحد اجرای احکام کیفری ارائه نمایند.

سوم، آن‌ها باید مدت ۴۰ روز در نماز جماعت مغرب و عشا مسجد محل شرکت و گواهی آن را هم به واحد اجرای احکام کیفری ارائه نمایند. در صورت تخلف از اجرای دستورات دادگاه، برای نوبت اول یک تا دو سال به مدت تعلیق اضافه خواهد شد و در صورت تکرار و یا ارتکاب جرایم عمدی موضوع ماده ۵۴ قانون فوق‌الذکر محکومیت تعلیقی نامبردگان لغو و حکم تعلیقی وفق مقررات قانونی به اجرا درخواهد آمد. در پایان هم آمده بود رأی صادره در مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان خراسان رضوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.