معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید: معتقدم که مسئله اصلی ادبیات ایران ممیزی نیست. ممیزی با وجود آنکه ممکن است، آزار دهنده باشد اما نه به آن اندازه که گفته می‌شود.

مسئله اصلی ادبیات ایران ممیزی نیست

قدس آنلاین: محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نشست نقد جامعه شناختی کتاب رمان «بر سنگفرش خیس شانزه لیزه» که از سوی انجمن جامعه شناسی ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد تصریح کرد: کتاب خود من سال‌هاست پشت دربهای ممیزی مانده بود و دل و دماغ آنکه ایرادهای نه چندان معتبر آن را اصلاح کنم نداشتم. اما این بدان معنا نیست که ممیزی بازدارنده است که اگر اینطور بود آنهایی که از ایران رفته‌اند باید آثار درخشان‌تری نسبت به آنهایی که در داخل ایران هستند، خلق می‌کردند.

وی ادامه داد: این در حالی است که می‌بینیم آثار هنرمندان خارج از ایران بیشتر تبدیل به بیانیه سیاسی و صحنه‌هایی که فقط بی پرده‌تر و فاش‌تر سخن می‌گویند، شده است. متن‌ها کمی وقیحانه‌تر شده و از بار ادبی آنها به شدت کاسته شده است. ممیزی  و سانسور آزاردهنده است اما نه به آن اندازه‌ای که می‌گویند.

جوادی یگانه در نقد کتاب رمان «بر سنگفرش خیس شانزه لیزه» نیز گفت: داستان کتاب خانم قضات نشان می‌دهد که هنر ظرفیتی دارد که می‌تواند بر شرایطی که وجود دارد غلبه کند و موضوع بسیار دشواری را آسان جلوه دهد.

مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه رمان‌ها باید بیش از پیش به شهرهایی که در آن خلق می شوند توجه داشته باشند، خاطر نشان کرد: توجه به شهر و توصیف فضاهای درون شهری و مکانی که رمان در آن خلق شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در کتاب های رمان تازه نوشته شده به آن کم پرداخته می‌شود. در حالیکه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گفتنی است در نشست نقد جامعه شناختی کتاب رمان «بر سنگفرش خیس شانزه لیزه» که با حضور نویسنده کتاب مولود قضات برگزار شد، اعظم راودراد استاد ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در حضور جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.