اردبیل- بنا بر اعلام مسئولان نواحی کوهستانی، دامنه‌های برفی و پیست‌های اسکی کشور سالانه میزبان حدود ۱۵ میلیون گردشگر است.

گردشگری زمستانه فرصتی برای رونق اقتصادی

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر فکر می کنید که در فصول سرد سال و در زمستان بسیاری از مردم مثل من ترجیح می دهند که از خانه بیرون نروند و در میان بارش برف و باران خود را به همراه خانواده به خطر نمی اندازند سخت در اشتباهید زیرا دقیقا برخی افراد بر خلاف تصور من و درست در میان بارش برف ترجیح می دهند که به سفر های زمستانه رفته و بازار گردشگری را در زمستان داغ کنند.

استان‌ اردبیل از جمله استان های هدف گردشگری زمستانی است که به دلیل طبیعت زیبا در تمام فصول سال قابلیت‌های زیادی در زمینه جذب گردشگر دارد که به عقیده کارشناسان برنامه‌ریزی، توسعه، زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری زمستانی می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و افزایش درآمدها نیز سهم به سزایی داشته باشد.

این استان به دلیل اقلیم جغرافیایی در نیمی از سال با بارش برف مواجه است و لذا به‌عنوان یکی از سردترین استان‌های کشور شناخته‌شده و رکورددار ظرفیت گردشگری زمستانی در کشور است.

در همین راستا پیست اسکی «آلوارس» در دامنه سبلان در ۸ ماه سال پوشیده از برف است و واقع‌شدن آن در کنار آبگرم‌های معدنی، می‌تواند علاقه‌مندان زیادی را جذب کند.

فرصتی برای سرمایه‌گذاری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل بابیان اینکه استان اردبیل ظرفیت‌های قابل‌توجه گردشگری زمستانی متعددی دارد اظهار می‌کند: ازجمله این ظرفیت‌ها می‌توان به کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی و وجود پیست اسکی«آلوارس» در ۱۲ کیلومتری سرعین و شهر چشمه‌های بهشتی از جاذبه‌های گردشگری اشاره کرد.

استان‌ اردبیل به دلیل طبیعت زیبا در تمام فصول سال قابلیت‌های زیادی در زمینه گردشگری زمستانی داردصغری فرشی بیان می‌کند: به دلیل قابلیت توسعه گردشگری زمستانه هم‌اکنون  سه  پیست اسکی دیگر نیز در شهرستان‌های سرعین ، مشگین شهر و خلخال  در حال ساخت است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره زمستان بیدار در اردبیل بیان می کند: این جشنواره به‌عنوان یکی از ۹ رویداد مهم گردشگری کشور معرفی‌شده است.

وی برگزاری جشنواره زمستان بیدار  را فرصت خوبی برای شناسایی و معرفی قابلیت‌های گردشگری زمستانی استان و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دانسته و ابراز می‌کند: با توجه به زیرساخت‌های ورزش‌های زمستانی در استان اردبیل به‌ویژه اسکی امسال محور جشنواره زمستانی بیدار بازی‌ها و ورزش‌های زمستانی خواهد بود.

به گفته وی، برگزاری مسابقات ملی مردان یخی، ساخت آدم‌برفی، والیبال روی برف، اسکی و چند ورزش و بازی دیگر ازجمله برنامه‌های  پیش‌بینی‌شده برای جشنواره زمستان بیدار امسال استان اردبیل است.

اردبیل ۱۴۰۰

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز بابیان اینکه انتخاب گردشگری و طرح‌های اقتصادی در این رابطه با توجه به قابلیت‌ها و شرایط فعلی اقتصادی در کمترین زمان می‌تواند بازده مناسبی داشته باشد بیان می‌کند: با توجه به فراهم شدن بسترهای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انتظار می‌رود تمامی اقشار مردمی و مسئولان برای شکوفایی اقتصاد گردشگری در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه حاکم شده است، مشارکت کنند.

نادر فلاحی می‌افزاید: در همین راستا برای رونق گردشگری زمستانی مجوز ساخت ۳ پیست اسکی با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰ میلیارد تومان که تا سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شوند، صادرشده است و با اتمام آن‌ها تعداد پیست‌های اسکی در استان به ۵ مورد خواهد رسید.  

نادر فلاحی درباره ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای تحقق شعار «زمستان بیدار» در اردبیل، می‌گوید: وجود ۱۰۰ چشمه آب‌درمانی در سراسر استان همه‌ساله گردشگران بسیاری را از داخل و خارج به این استان جذب می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: برای توسعه خدمات آب‌درمانی‌ها چند پزشک برای طی کردن دوره‌های پزشکی آب‌درمانی به ترکیه اعزام‌شده‌اند و هم‌چنین مجوز لازم ساخت هتل ۵ ستاره در شهرستان‌های اردبیل، نیر، سرعین و مشکین‌شهر نیز صادرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.