با بالاگرفتن احتمال کناره‌گیری یا عزل مایک پمپئو از وزارت خارجه آمریکا گمانه زنی‌ها درباره جایگزین های احتمالی وی در رسانه‌های آمریکایی بالا گرفته و کارشناسان سیاسی بر مبنای تحلیل رفتار دونالد ترامپ و گزینه های در دسترس او در حال کوتاه کردن این فهرست برای نزدیک شدن به محتمل ترین گزینه هستند.

ماجرای تیلرسون برای پمپئو تکرار خواهد شد؟!

دونالد ترامپ از بسیاری جهات فرد خاصی است. از اخلاق و رفتار عجیبش گرفته تا سبک خاص او در تجارت که حالا چند سالی است آنرا وارد عالم سیاست و دیپلماسی هم کرده تا قراردادها و عرف این عالم را هم دچار التهاب و بر هم خوردگی کند.

یکی از رکوردهای دولت او هم شمار عزل و نصب ها و کناره‌گیری چهره ها و مدیران سیاسی اوست که طی 3 سال گذشته با ثبت عدد 45 برکناری یا کناره‌گیری در صدر دولتهای معاصر آمریکا قرار دارد.

رئیس جمهوری آمریکا از زمانی که پای در کاخ سفید گذاشته،‌ با تصمیم‌های یکجانبه، افراد زیادی را بعد از انتصاب، برکنار کرده و شماری نیز شخصا از ادامه همکاری با دولت دست کشیده‌اند. در این فهرست بلند و بالا نام های شناخته شده‌ و بعضا خبرساز و جنجالی  همچون جان بولتون و «مایکل فلین» مشاور ان امنیت ملی کاخ سفید، جیمز متیس وزیر دفاع، «مادلین وستر هوت» دستیار شخصی ترامپ،«دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا، «سارا سندرز» و «شان اسپایسر» دو تن از سخنگویان کاخ سفید، «کوین مک آلینان»و «کرستن نلسون»  دو وزیر امنیت داخلی آمریکا ، «جف سشنز» دادستان کل آمریکا که به دلیل پرونده تحقیقات تقلب انتخاباتی مورد غضب ترامپ بود، «اندرو مک‌کیب» معاون پلیس فدرال و «جیمز کومی» رئیس پلیس فدرال آمریکا و البته در رأس همه اینها رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا  که توسط ترامپ برکنار شده و مورد توهین و تحقیر قرار گرفت وجود دارند.

دونالد ترامپ پس از برکناری رکس تیلرسون به دلیل مخالفت او یا سیاستهای ترامپ در مورد خروج از برجام، مقابله و افزایش تنش با چین، در واکنش به انتقادهای تیلرسون پس از آنکه مایک پمپئو را جایگزین وی کرد در توئیتی او را مورد فحاشی و توهین قرار داده و نوشت: «مایک پامپئو دارد کارش را فوق‌العاده انجام می‌دهد. به او خیلی افتخار می‌کنم. سلف او، رکس تیلرسون ظرفیت ذهنی لازم را نداشت. او کودن و مثل صخره ساکت بود و نمی‌توانستم زودتر از شرش خلاص شوم. به شدت تنبل بود.»

این روزها هم همان ماجرا برای مایک پمپئو در حال تکرار شدن است.

رسانه های آمریکایی در روزهای اخیر از تمایل پمپئو برای کناره‌گیری از سمت وزیر خارجه و نامزدی در انتخابات سنا و البته همزمان احتمال برکناری او از سوی ترامپ خبر داده‌اند. در این شرایط گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال نامزدی پمپئو برای کرسی ایالت کانزاس در سنا و کناره‌گیری‌اش از وزارت خارجه افزایش یافته است.

به نوشته «واشنگتن پست»، گمانه‌زنی‌هایی درباره جانشینی احتمالی پمپئو جریان دارد و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، با نمایندگان و مقاماتی که وی آنها را مد نظر دارد، در این باره گفت وگو کرده است.

واشنگتن پست نوشت: پمپئو گفته که نامزد انتخابات سنا نخواهد شد و افراد نزدیک به وی گفته‌اند که او هنوز در این باره تصمیم نهایی خود را نگرفته است. اما این مسأله نتوانسته از آغاز یک رقابت پنهان در دولت ترامپ بر سر جانشینی پمپئو جلوگیری کند.
پمپئو تا ماه ژوئن فرصت دارد که رسماً برای نامزدی در انتخابات سنا اقدام کند. برخی منابع آگاه به واشنگتن پست گفته‌اند که «میچ مک‌کانل» سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی و رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا، پمپئو را بشدت تحت فشار قرار داده است تا وارد رقابت بر سر کرسی کانزاس در سنا شود؛ زیرا بیم آن می‌رود که «کریس کوباچ» نامزد حزب دموکرات صاحب کرسی این ایالت شود.
به نوشته این روزنامه، پمپئو همچنین در حال بررسی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست اما مک‌کانل گفته؛ نامزدی در انتخابات سنا گزینه امن‌تری است.

گزینه های محتمل ترامپ برای وزارت خارجه

رسانه های آمریکایی از کسانی نام برده اند که این روزها در خفا و بی سروصدا تلاش می کنند تا خود را در معرض توجه و دید ترامپ قرار داده و در فهرست گزینه های او قرار گیرند و بدین منظور رقابت شدیدی را آغاز کرده‌اند.

سه منبع آگاه در گفت‌ وگو با واشنگتن پست گفتند که ترامپ در صحبت‌هایش با قانونگذاران و مقام‌های دولتی، نام‌هایی را برای جانشینی پمپئو مطرح کرده است.
نامی که بیش از همه مطرح شده «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید است. به گفته مقام‌های آگاه، ترامپ به اوبرایان علاقه دارد و از ماه سپتامبر که وی را به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب کرد، اختیارات دیپلماتیک وی را افزایش داد. اوبرایان را به عنوان یک تکنوکرات می‌شناسند که با همه گروه‌های مختلف در داخل دولت همکاری خوبی دارد.
یک گزینه مهم دیگر برای جانشینی پمپئو، «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری است. برخی مقام‌های آمریکایی معتقدند که منوچین برای تصدی این پست تلاش می‌کند و برخی دیگر می‌گویند که او فعالانه برای این سمت لابی نمی‌کند. هر کدام از این موارد درست باشد، در هر حال او در فهرست جانشینی پمپئو قرار دارد. منوچین رابطه شخصی بسیار نزدیکی با ترامپ دارد و تقریبا ۳ سال است که به عنوان وزیر خزانه‌داری فعالیت می‌کند.
به نوشته واشنگتن پست، بسیاری از مقام‌های حوزه امنیت ملی آمریکا نگران هستند که موضع نرم وی در مقابل چین و تمرکز وی بر وال استریت، آمادگی او را برای هدایت دیپلماسی آمریکا تضعیف می‌کند. او اخیراً موفق به تحقق مرحله نخست توافق تجاری با چین شد.

بنابر اطلاعات منابع آمریکایی «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان هم در بین گزینه های ترامپ قرار داردو اتفاقا به دلیل نوع رفتارهای خاصش که بسیار شبیه رئیس جمهور آمریکاست بسیار هم مورد توجه ترامپ است.

ریچارد گرنل حامی بی، چون و چرا ترامپ به شمار می‌رود که دخالت هایش در امور داخلی آلمان تا کنون بارها خشم مقامات برلین را بر انگیخته است.
گرنل با خوی و خصلتی شبیه به ترامپ در نشان دادن ماهیت بی روتوش آمریکا در زورگویی و شعار ترامپی "نخست آمریکا" است. رفتار وی باعث شده تا برخی سیاستمداران آلمان خواستار اخراجش از برلین باشند.
او مثل ترامپ مسلسل وار توئیت می‌زند و نسبت به هر چه که در منطق و سلیقه آمریکایی نگنجد امر و نهی می‌کند.
گرنل پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، شرکت‌های آلمانی را تهدید کرد که هیچ گونه همکاری با ایران نداشته باشند. اما این فقط به ایران محدود نشد. او به مقامات سیاسی آلمان نامه نوشت و از آن‌ها خواست با شرکت هوآوی چین برای نصب تجهیزات مخابراتی و راه اندازی نسل پنجم اینترنت همکاری نکنند با این ادعا که چین به شبکه اطلاعاتی آلمان نفوذ می‌کند.
گرنل در ماجرای احداث خط لوله گاز از روسیه به آلمان هم دخالت و ادعا کرد تحریم‌های آمریکا علیه انتقال گاز از روسیه به آلمان را به نفع اروپایی‌ها می‌داند.

«برایان هوک» نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران که روابط نزدیکی با «جرد کوشنر» داماد ترامپ دارد، «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا و «تام کاتن» سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس نیز افراد دیگری هستند که نام‌ آنها اغلب برای جانشینی پمپئو به میان آمده است.

تغییر احتمالی وزیر خارجه آمریکا در حالی است که در هفته‌های اخیر، وزارت دفاع نیز با موج مهاجرت مقام‌های بلندپایه مواجه بوده است. تنها در یک ماه اخیر ۶ مقام این وزارتخانه قصد خود برای خروج از پنتاگون را اعلام کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.