هوشیاری مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ افروزی‌های آمریکا و تکذیب هرگونه تلاشی برای حمله به نیروهای آمریکایی، نشان داد که جمهوری اسلامی در دامی که آمریکایی‌ها برای کشاندن ایران به میدان جنگ و افزایش تنش منطقه‌ای کشیده‌اند تا از این طریق به نوعی ایران را آغازگر جنگ بدانند و اجماعی جهانی علیه کشورمان ایجاد کنند، وارد نخواهند شد.

ناکامی آمریکا در دام علیه جبهه مقاومت

قدس آنلاین: یکشنبه شب در حالی پهپادهای آمریکایی گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به الحشد الشعبی را مورد هدف قرار دادند و موجب شهادت چندین نفر شدند که بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران این اقدام را در راستای واکنش و اقدام تقابلی آمریکا علیه ایران می‌دانند.

پس از این حمله، وزارت دفاع آمریکا نیز بلافاصله پس از انجام این حمله بیانیه صادر کرد و در بیانیه در مورد این حملات ادعا کرد که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است.

آمریکا سعی داشت تا پیش از این حمایت‌های خود از آتش افروزان جنگ عراق و سوریه را پنهان کند اما این بار آشکارا از نقش خود را در این حمله پهپادی سخن گفت.

همچنین مایک پامپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع و مایک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست خبری درباره حمله ارتش این کشور به مواضع گروه الحشد الشعبی شرکت کردند که پمپئو در این نشست اظهار کرد: جزئیات تحولات ۷۲ ساعت گذشته را به رئیس جمهور را ارائه کرده‌ایم. ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیاندازد. 

 حتی در این بین وزیر دفاع آمریکا هم از سوی دیگر اعلام کرد که اقدامات بیشتری را در صورت لزوم اتخاذ خواهند کرد تا مطمئن شویم که در دفاع از خود اقدام خواهیم کرد و از رفتارهای بد گروههای شبه نظامی مورد حمایت ایران جلوگیری خواهیم کرد.

پایان هژمونی آمریکایی‌ها

به نظر می‌رسد این اقدام آمریکایی‌ها، علاوه بر تحولات منطقه ای و ناکامی آنها در دستیابی به اهداف تعیین شده و نیز کشته شدن یک سرباز آمریکایی در درگیری با نیروهای حشد الشعبی، در واقع نوعی واکنش تقابلی در مقابل برگزاری موفقیت آمیز رزمایش مشترک دریایی میان ایران، روسیه و چین نیز باشد.

چنانکه یک روزنامه صهیونیستی، برگزاری این رزمایش را ارسال پیام «اتمام هژمونی آمریکا» دانست. اما تحرکات دیپلماتیک اخیر مقامات کشورمان در سفر به چین، ژاپن و مالزی و رایزنی‌های دیپلماتیک منطقه‌ای و بین قاره‌ای نیز نشان داد که تحریم‌های آمریکا در جلوگیری از نقش آفرینی و دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی برای برقراری ارتباطات نزدیک با دیگر دولت‌ها و ایفای نقش محوری و وحدت آفرین بی تأثیر بوده است.

آمریکایی ها که پیش از این در ایجاد داعش نقش داشتند اما پس از اینکه مشاهده کردند داعش بی دولت شده است و در این مسیر نیروهای مقاومت عملکرد موفقی داشته‌اند، در ادامه ادعاهای نمایشی خود به جنگ مستقیم و رو در روی با نیروهای مقاومت وارد شده‌اند.

تکذیب هرگونه نقش آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی

چنانکه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به این حمله آمریکایی ها و با اشاره به دروغ بودن ادعای آنان در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: این حملات بار دیگر ادعای دروغ آمریکا در مبارزه با گروهک تکفیری داعش را اثبات کرد به طوری که ایالات متحده، مواضع نیروهایی را هدف قرار داده است که در طول سال‌های گذشته ضربات سنگینی به تروریست‌های داعش وارد کرده‌اند

اما سخنگوی دولت نیز ضمن محکومیت اقدام آمریکا برای حمله به مواضع نظامیان عراق، هرگونه نقش آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب کرد و گفت: این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین‌المللی باشد.

ربیعی اظهار داشت: طنزآمیز است که آمریکا هنوز بخش هایی از عراق را تحت اشغال خود گرفته و مردم این کشور را بمباران می‌کند و بی شرمانه ادعا می‌کند که به حاکمیت دولت عراق احترام می‌گذارد.

اما هوشیاری مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال این نوع جنگ افروزی های آمریکا و تکذیب هرگونه تلاشی برای حمله به نیروهای آمریکایی، نشان داد که جمهوری اسلامی در دامی که آمریکایی‌ها برای کشاندن ایران به میدان جنگ و افزایش تنش منطقه‌ای کشیده‌اند تا از این طریق به نوعی ایران را آغازگر جنگ بدانند و اجماعی جهانی علیه کشورمان ایجاد کنند، وارد نخواهند شد.

اظهارات پمپئو نوعی فرافکنی سیاسی است

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی کشورمان در واکنش به اقدام آمریکایی ها در حمله پایگاه‌های حشد الشعبی و نیز سخنان ضد ایرانی وزیر خارجه این کشور، گفت: این اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ایران نوعی فرافکنی سیاسی است. گرچه پمپئو اعلام کرده که اجازه نمی دهند ایران منافع آنها را به خطر بیندازد اما این موضعگیری مفهومش این نیست که آنها در حال حاضر به دنبال رویارویی مستقیم با ایران باشند، زیرا آنها به خوبی می دانند که تبعات هر اقدامی برای آنها بسیار بالا خواهد بود و هرگز دست به چنین کاری نمی‌زنند.

نصرت الله تاجیک در گفت و گو با «قدس آنلاین» تصریح کرد: پیش بینی من این است در پی این حمله، تقابل بین آمریکا و ایران چندان گسترده نخواهد شد، زیرا  گروه ها و سیاستمداران عراقی این اقدام آمریکا را که نقض آشکار حاکمیت سرزمینی آنان بود را محکوم کردند. از سوی دیگر، همچنین بعید است که تنش بین عراق و آمریکا شدت بگیرد و آمریکایی‌ ها از این طریق درصدد برانگیختن حساسیت ایران باشند زیرا دولت ترامپ دچار مشکلات متعدد داخلی است و مسائل انتخابات را پیش رو دارد. بنابراین ترامپ هیچ علاقه ای ندارد که  با این تنش ها موقعیت خود را در انتخابات تحت تأثیر قرار بدهد.

وی همچنین گفت: در حقیقت زمانی که پایگاه های گروه های مقاومت که در سوریه یا خاک عراق مورد حمله قرار می گیرد، در راستای از بین بردن گروه‌های حامی ایران است تا آنها نتوانند کمک‌های لجستیک به نیروهای سوری یا لبنانی برسانند. به عقیده من آمریکایی ها بیشتر دنبال این هستند تا به نحوی توان گروه های حشد الشعبی و محور مقاومت را که در مبارزه با داعش فعالیت دارند، از بین ببرند و از معادلات عراق و منطقه حذف بکنند، اما اینکه چقدر در این موضوع موفق خواهند بود جای شک و ابهام است.

نصرت الله تاجیک بیان کرد: از سویی نیز سیاستمداران عراقی سعی دارند تا این تنش‌ها را کنترل کنند و برخورد شدیدی بین دولت این کشور با آمریکا بوجود نیاید. با جایگاهی که گروه های حشد الشعبی در مبارزه با داعش دارند و در معادلات داخلی عراق به نوعی حمایت سیاستمداران را همراه خود دارند، موجب می‌شود که آمریکایی ها اقبال چندانی برای دامن زدن به این تنش‌ها را نداشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.